Selamat datang

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Tingkatkan ciri keselamatan elak kemalangan di jalan raya

SAYA amat dukacita dan mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa tragedi kemalangan bas Sani Express yang meragut 10 nyawa di Lebuh Raya Plus berdekatan Ipoh baru-baru ini. Saya juga kasihan dengan syarikat pengangkutan bas tersebut bersama dengan pemandunya yang menjadi kecaman masyarakat. Tiada siapa yang mahu tragedi ini terjadi.
Bagi mangsa yang meninggal dunia, mungkin mereka adalah ibu bapa yang masih perlu membimbing anak-anak, atau yang ingin menyambung pelajaran di peringkat yang lebih tinggi, malah ada juga yang sudah tamat universiti dan akan mula bekerja tidak lama lagi. Ada juga yang baru bekerja dan akan menjejak kaki ke alam perkahwinan serta ada yang sudah bersara dan akan menggunakan sisa hidup bagi kebajikan diri.
Bagi yang menerima kecaman pula seperti pengusaha bas, akan menghadapi banyak kerugian setelah sekian lama menaikkan nama syarikat dengan menambah bas-bas serta ciri-ciri keselamatan dengan melabur jutaan ringgit.
Pemandu yang melakukan kemalangan tersebut juga berkemungkinan kehilangan segalanya, termasuk dikenakan hukuman kelak dan mungkin diberhentikan kerja dan tidak dapat menyara anak-anak dan isteri, malah mungkin menyara ibu bapa yang sakit atau tua.
Persoalan ini saya lontarkan kepada semua bukan untuk bersimpati dengan mana-mana pihak yang salah atau tidak salah. Persoalan di sini adalah apa yang patut kita buat. Ramai daripada kita akan berkata kemalangan akibat cuai dan memandu kenderaan dengan laju. Jika kemalangan tiada meragut nyawa, mungkin perkara ini akan senyap begitu sahaja.
Sehubungan itu saya ingin mencadangkan ciri-ciri keselamatan tambahan kepada pengusaha bas ekspres. Selain tambahan kepada sistem GPS dan sistem mengehadkan kelajuan bas, minta diwajibkan ada pemandu gantian yang sentiasa mengawasi pergerakan pemandu pertama, dan tidak mengadakan pemandu kedua yang hanya tidur.
Selain itu mewajibkan pemandu bas memakai alat pendengaran penggera apabila tertidur dan mewajibkan semua penumpang memakai tali pinggang keledar.
Guard rail atau penghadang jalan berbesi hendaklah dinaikkan taraf keselamatannya selain mengkaji kedudukan pokok-pokok besar serta signboard berbesi. Sambungan kepada guard rail yang hanya menggunakan screw patut dinaikkan taraf piawaian keselamatannya. Diminta sambungan dibuat seperti di litar pertandingan permotoran di mana guard rail tiada penyambungan tetapi kosnya terlalu tinggi.
Saya sarankan ia dibuat selang seli dengan jarak lebih panjang dan menggunakan kimpalan keluli yang kuat bagi mengelakkan ia patah atau terkopak jika berlaku kemalangan. Fungsi guard rail sewajarnya meminimumkan impak kemalangan dan bukannya sebagai pembunuh dengan menusuk tubuh kenderaan dan penumpang. Nisbah kematian di negara kita banyak menjurus kepada penghadang jalan besi seperti ini.
Nisbah kemalangan membabitkan pokok dan signboard besi juga terlalu tinggi di negara kita. Pokok-pokok yang begitu dekat dengan jalan raya, terutama di jalan Persekutuan, haruslah dipindahkan.
Jika perlu diadakan lilitan high impact rubberise kepada pokok-pokok setinggi enam kaki bagi meminimumkan kadar kematian jika berlaku kemalangan melanggar pokok. Kaedah ini juga boleh digunakan di semua signboard besi di laluan persekutuan mahu pun di laluan lebuh raya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails