Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Komunis hanya tinggal sejarah

KEPUTUSAN telahpun diumumkan bahawa Chin Peng tidak akan dibenarkan balik ke negara ini. Seperti telah diakui pelbagai peristiwa masa lampau tidak boleh diubah lagi. Yang diwarisi hanya belajar dari sejarah segala yang telah berlaku dan yang ditulis.
Antaranya dalam masa Darurat ialah rundingan-rundingan di Baling, Kedah pada 28 dan 29 Disember 1955. Berperanan penting ialah Tuanku Abdul Rahman, Ketua Menteri, David Marshall, Ketua Menteri Singapura dan Tun Tan Cheng Lock, Presiden MCA. Bagi pihak Parti Komunis Malaya pula ialah Chin Peng, Rashid Maidin dan Chen Tian.
Maka berkatalah Tunku pada peringkat permulaan: "Saya tidak datang ke mari sebagai jurucakap Kerajaan British, saya juga bukan boneka penjajah". Chin Peng kemudian membalas: "Kami sedar bahawa anda bukan jurucakap kerajaan British, bukan boneka kerajaan British. Kerana itulah kami datang untuk menemui anda walaupun menyambung nyawa".
Dalam perbincangan selanjutnya, Tunku dan David Marshall menegaskan antara lainnya mengenai 7 juta rakyat Malaya dan Singapura manakala yang komunis hanya 3,000 orang saja. Oleh itu kepentingan 7 juta rakyat mestilah diutamakan.
Pada satu peringkat lain pula Tunku menyebut mengenai peranan penting Raja-raja Melayu: "Majoriti penduduk negara ini ialah orang Melayu dan mereka mengiktiraf raja-raja sebagai ketua agama dan adat negeri-negeri mereka".
Chin Peng juga bertanya apakah kerajaan British menjamin kemerdekaan penuh bagi Malaya, Tunku menjawab: "Jika saya tidak mencapai kemerdekaan penuh, parti saya akan menendang saya keluar, perhimpunan agung UMNO telah meluluskan resolusi untuk kemerdekaan pada 31 Ogos 1957".
Bersabit tuntutan supaya Parti Komunis Malaya diakui secara rasmi, Tunku menjawab: "Tidak di negara-negara berlakunya perjuangan di antara komunis dan nasionalis, mereka terpaksa membela bagi negara. Korea umpamanya, dibahagi dua. Demikian juga Vietnam. Kita tidak boleh membelah-bagi Malaya menjadi kawasan komunis Malaya dan Malaya yang bukan komunis. Akan berlakulah perang berlarutan".
Tunku akhirnya menyatakan harapan bahawa segala yang telah dibincang akan dipertimbang sebaik-baiknya. Yang penting sekali ialah keamanan, kemakmuran dan kesejahteraan rakyat. "Saya harap anda dalam keadaan selesa adanya. Beritahu saya jika anda perlu apa jua sebelum saya beredar".
David Marshall mencelah: "Saya fikir mereka hendak kipas Chin Peng segera menjawab: "Kami tak mahu apa-apa, kami tak mahu kipas. Soalnya bagaimana kami nak balik". Tunku menjawab: "Seperti mana anda datang. Anda akan diiringi". Chin Peng menjawab: "That is all." Perundingan tamat pada 12.48 tengah hari kedua. Demikian catatan rasmi. Akhbar Observer di London pada 14 Jun 1998, menyiarkan laporan Neal Ascherson, bekas askar di Malaysia mengenai pertemuan dengan Chin Peng di London sebagai tamu rancangan khas BBC London.
Ascherson menyebut mengenai tentera Chin Peng membunuh 1,860 orang askar, tetapi 6,700 komunis tewas. Kira-kira 2,500 orang awam juga menjadi korban. Akhbar Sun di Malaysia menyiarkan pada 6 Ogos 2005, rencana khas berjudul Why Chin Peng failed in Malaya oleh Datuk Seri Yuet Leng, bekas Pesuruhjaya Polis Sarawak, antara lain kerana tidak menjelaskan niat untuk menwujudkan Republik Komunis Malaya (Communist Republic of Malaya).
Di samping itu ialah Victor Purcell, bekas pegawai kanan British di Malaysia menulis mengenai 95 peratus anggota Parti Komunis ialah warga China. Itu juga pendapat Lucian W. Pye dalam Guerilla Comumunism in Malaya (Princeton University Pres) bahawa orang-orang Melayu bersikap dingin terhadap pujukan-pujukan bahan komunis. Antara peristiwa dalam masa darurat ialah serangan ke atas balai Polis Bukit Kepong, 35 batu dari Muar oleh 200 anggota komunis pada 23 Februari 1950. Serangan bermula pada 4.30 pagi hingga hampir lima jam. Seramai 25 orang mati termasuk 14 anggota polis dan polis khas, isteri dua anggota polis dan tiga kanak-kanak.
Segalanya berakhir 1 Disember 1989 di Haadyai, Thailand dengan perjanjian damai ditandatangani oleh wakil-wakil Malaysia, Thailand dan Parti Komunis Malaya, termasuk Chin Peng dan Rashid Maidin.
Seperti disebut oleh Jeneral Tan Sri Md Hashim Hussein, Ketua Angkatan Tentera Malaysia, pihak komunis gagal mendapat sokongan rakyat. Ideologi komunis tidak menarik sokongan rakyat, terutama orang Melayu beragama Islam yang bertentangan dengan fahaman komunis yang anti agama. Di samping itu pujukan terhadap masyarakat Cina pun tidak mendapat sokongan memadai.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket