Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Kurangkan gula kerana kesedaran, bukan disebabkan harga

CADANGAN pelbagai pihak supaya kerajaan menarik balik subsidi gula dalam usaha mengurangkan kadar pengambilannya telah membawa kepada perbincangan hangat.
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagaimanapun memutuskan bahawa subsidi gula kekal sehingga ke suatu masa yang akan ditentukan kemudian.
Saban tahun, sebahagian peruntukan kerajaan digunakan untuk subsidi pelbagai bahan makanan. Kira-kira RM2 bilion setahun diperuntukkan bagi subsidi makanan harian seperti gula, roti dan tepung gandum.
Ia untuk mengurangkan bebanan rakyat. Daripada jumlah tersebut, RM720 juta setahun digunakan untuk menanggung kos subsidi gula bagi mengekalkan harga gula bertapis pada paras RM1.45 sekilogram. Tanpa subsidi, harga gula akan mencecah sehingga RM2.60.
Penangguhan penghapusan subsidi gula sememangnya memberi khabar gembira.
Manakan tidaknya, menurut Datuk Ismail Sabri Yaakob, Malaysia merupakan satu-satunya negara yang memberi subsidi gula kepada rakyatnya.
Seharusnya sebagai rakyat kita bersyukur dengan status ini namun sebagai tanda kesyukuran, ia tidak seharusnya diterjemahkan dengan cara digunakan tanpa had.
Mungkin pepatah "kerana mulut badan binasa" juga boleh digunakan pakai dalam konteks gula. Namun ia bukan bermaksud agar berhati-hati dengan apa yang diucapkan tetapi "apa yang disuapkan ke mulut juga wajar diberi perhatian".
Gula diperlukan dalam pelbagai jenis bahan makanan dan minuman. Ada antara kita yang mengambilnya secara tanpa had dan ada juga bersukat demi menjaga kesihatan.
Itulah juga alasan yang diberikan sewaktu cadangan ingin menghapuskan subsidi gula iaitu bagi mengawal pengambilan gula dalam kalangan masyarakat di samping mengurangkan bebanan subsidi kerajaan.
Diabetes bukan sahaja disebabkan oleh gula tetapi juga oleh faktor lain seperti kegemukan dan kurang bersenam. Pengambilan gizi makanan tidak seimbang serta faktor genetik boleh mengundang penyakit.
Begitu juga dengan gula, pengambilan berlebihan bukan sahaja menyebabkan diabetes, tetapi boleh menjurus kepada penyakit lain seperti karies gigi dan obesiti.
Semua penyakit ini merupakan kitaran awal untuk mendapat penyakit berkaitan kardiovaskular seperti penyakit jantung, hiperkolesterol dan darah tinggi.
Ingatlah jika "semut pun boleh mati kerana gula", apatah lagi manusia yang menggunakannya tanpa sikap cermat dan berhemat.
Walau apa pun alasan dan asas perkiraan, penjagaan kesihatan seseorang sewajarnya ditentukan oleh kesedaran mereka sendiri.
Mengamalkan cara hidup yang sihat, pengambilan makanan mengikut piramid makanan, melakukan aktiviti seperti beriadah yang mengeluarkan peluh dan menenangkan fikiran boleh membantu mengurangkan risiko mendapat penyakit.
Penggunaan senjata harga mungkin boleh mengurangkan sedikit bilangannya namun seperti komoditi lain, harga tidak boleh diharapkan untuk mengurangkan penggunaan. Apa pun yang dimakan atau dibuat, semuanya hendaklah dalam kadar sederhana. Begitu jugalah dengan pengambilan gula.
Jika tanpa kesedaran, bagaimana tinggi harga gula sekalipun, penggunaannya akan tetap sama atau tidak lebih banyak, sebagaimana yang dilihat pada rokok. Saban tahun harganya naik, saban tahun jugalah naiknya jumlah perokok.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket