Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Memilih agensi pengelola umrah


umat islam perlu memilih operator umrah yang berdaftar sahaja bagi memastikan kelicinan ibadat itu di Tanah Suci kelak.

INDUSTRI pelancongan turut merasa bahang akibat kegawatan ekonomi yang melanda dunia. Bagaimanapun, bagi mengerjakan ibadah umrah, kegawatan ekonomi dunia tidak menjejaskan hasrat jemaah yang berkemampuan untuk menunaikan ibadat tersebut. Bermula dari awal tahun hingga memasuki bulan haji, agensi-agensi pengelola umrah giat mengadakan promosi-promosi pakej umrah seperti yang dipaparkan di media-media cetak.
Setiap agensi memaparkan harga dan pakej yang menarik berserta dengan promosi program ziarah. Masing-masing cuba menarik pelanggan dengan pelbagai insentif seperti menurunkan harga pakej, menambah program ziarah, menggunakan tenaga pembimbing dari kalangan para penceramah terkenal. Malah ada agensi yang menggunakan artis-artis nasyid tanah air sebagai duta syarikat.
Sebab jemaah ditipu
Saban hari akhbar melaporkan berita-berita tentang kegagalan agensi pengelola membawa jemaah menunaikan ibadah umrah. Jemaah mendakwa mereka ditipu.
Antara sebab jemaah mudah tertipu adalah terpengaruh dengan promosi yang menawarkan harga pakej yang murah. Sikap mudah terpengaruh dengan harga murah menyebabkan jemaah lupa mengambil tahu beberapa perkara penting dalam urusan keluar negara seperti tentang agensi yang dipilih, syarikat penerbangan yang digunakan dan hotel di Tanah Suci.
Jemaah tidak menyelidiki latar belakang agensi pengelola, sama ada mempunyai lesen dan permit untuk membawa jemaah ke luar negara (outbound) atau hanya mempunyai permit untuk aktiviti pelancongan dalam negeri sahaja (inbound) atau agensi hanya berdaftar sebagai syarikat pengembaraan sahaja yang hanya menguruskan tiket.
Lebih malang apabila agensi yang dipilih merupakan agensi yang beroperasi tanpa lesen perniagaan.
Lambaian Kaabah menyebabkan jemaah alpa tentang syarikat penerbangan yang akan dinaiki, butiran perjalanan dan tempat penginapan yang disediakan agensi. Jemaah lupa untuk mengambil tahu tentang syarikat penerbangan yang akan dinaiki.
Adakah penerbangan tersebut terus ke Jeddah atau jemaah perlu transit dan bermalam di negara lain. Jemaah lupa bertanya tentang taraf hotel penginapan yang agensi sediakan, jarak hotel dengan masjid dan kemudahan-kemudahan lain yang agensi sediakan.
Malah, j0emaah tidak meneliti terma dan syarat tambahan yang dikenakan oleh agensi, menyebabkan mereka terikat dengan agensi setelah membuat bayaran deposit.
Kebiasaannya jemaah mengambil mudah dan menaruh sepenuh kepercayaan kepada agensi. Jemaah dengan suci hati menyerahkan bayaran kepada agensi dengan harapan agar ibadat umrah dapat disempurnakan.
Faktor kegagalan
Antara sebab utama kegagalan agensi pengelola umrah membawa jemaah ke Tanah Suci adalah kekurangan modal khususnya dalam berurusan dengan syarikat-syarikat penerbangan dan penginapan di Tanah Suci.
Contohnya dalam urusan penyediaan tiket jemaah, agensi pengelola umrah terpaksa membayar deposit kepada syarikat penerbangan. Malangnya urusan visa jemaah tidak berjaya dikeluarkan sebelum tarikh penerbangan yang ditempah.
Dengan itu, agensi kerugian kerana wang deposit telah hilang. Terdapat juga agensi yang menguruskan visa dahulu, malangnya apabila visa berjaya dikeluarkan, tiket penerbangan yang dijadualkan telah habis, tempat tidak mencukupi dan harga tiket telah berubah.
Agensi terpaksa mencari syarikat penerbangan lain yang sudah tentu akan mengubah tarikh dan jadual berlepas serta harga yang lain. Untuk menampung perubahan kos-kos yang tidak dijangka ini agensi akan meminta bayaran tambahan daripada jemaah atas alasan berlaku kenaikan dalam pertukaran wang asing, kenaikan dalam airport tax dan surcaj bahan api.
Faktor kedua, apabila agensi menghadapi masalah dalam menguruskan visa perjalanan jemaah. Sebabnya, agensi tidak mempunyai hubungan baik dengan syarikat yang menguruskan visa di tanah air dan juga dengan muassasah di Tanah Suci.
Terdapat agensi mengambil jalan mudah; menggunakan orang tengah menguruskan visa jemaah. Ini menyebabkan kebergantungan yang sepenuhnya agensi kepada orang tengah dalam menguruskan visa jemaah, sekiranya orang tengah tersebut gagal mendapatkan visa, agensi terpaksa membatalkan pakej umrah yang dijual.
Faktor kurang pengalaman dan pengetahuan mengelola urusan umrah turut menyumbang kepada masalah ini.
Terdapat juga agensi yang kurang mahir dalam berurusan dengan orang arab di Arab Saudi khususnya dalam urusan hotel. Lantaran itu timbul kisah jemaah yang terpaksa berarak mengikut pegawai pengiring dari agensi pengelola mencari hotel sewaktu tiba di Tanah Suci. Ini berlaku kerana agensi tidak membuat tempahan hotel sebelum jemaah berlepas dari tanah air.
Tips pilih agensi
Hasrat murni jemaah menunaikan ibadah umrah dengan sempurna dapat ditunaikan sekiranya jemaah mengambil langkah-langkah berikut:
i. Membuat kajian perbandingan harga pakej-pakej yang ditawarkan. Kebiasaannya harga berubah mengikut musim dan jenis pakej yang dipilih. Setiap promosi yang diiklankan mempunyai nombor rujukan kelulusan daripada Kementerian Pelancongan Malaysia;
ii. Menyelidiki latar belakang agensi; lesen dan permit untuk outbound yang sah; pengalaman agensi mengelolakan umrah dan urusan visa yang dikendalikan oleh agensi; dan sama ada agensi menguruskan sendiri atau menggunakan khidmat orang tengah;
iii. Mengambil tahu syarikat penerbangan, jenis perjalanan sama ada terus ke Jeddah atau ke Madinah atau jemaah perlu transit dan bermalam di negara lain;
iv. Mengambil tahu tentang hotel penginapan yang disediakan oleh agensi;
v. Bagaimanakah bayaran dibuat. Sama ada kepada akaun syarikat atau kepada akaun persendirian pengurus agensi atau kepada akaun agen-agen yang dilantik oleh agensi.
Pastikan jemaah menyimpan resit pembayaran dan dokumen-dokumen yang dikeluarkan oleh agensi;
vi. Adakah terdapat bayaran-bayaran tambahan yang tersembunyi;
vii. Adakah agensi mengenakan syarat-syarat tambahan yang tertakluk kepada perubahan dari semasa ke semasa;
viii. Adakah agensi mengadakan kelas bimbingan umrah; dan
ix. Setelah berpuas hati dengan maklumat-maklumat seperti di atas barulah jemaah boleh membuat pemilihan agensi pengelola umrah.
Tindakan
Agensi-agensi pengelola umrah terikat dengan akta dan peraturan berikut:
i. Akta Industri Pelancongan 1992;
ii. Peraturan-Peraturan Industri Pelancongan (Perniagaan Pengendalian Pelancongan dan Perniagaan Agensi Pengembaraan) 1992;
iii. Peraturan-Peraturan Industri Pelancongan (Pelesenan dan Pengawalan Pemandu Pelancong) 1992;
iv. Peraturan-Peraturan Industri Pelancongan (Pelesenan Institusi Latihan Pelancongan) 1994;
v. Peraturan-Peraturan Industri Pelancongan (Mengkompaun Kesalahan-Kesalahan) 1992;
vi. Akta Pelesenan Kenderaan Pelancongan 1999; dan
vii. Peraturan-Peraturan Kenderaan Pelancongan (Pelesenan dan Pengawalan Kenderaan Pelancongan).
Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (Jawhar) amat prihatin tentang kes-kes kegagalan agensi pengelola umrah membawa jemaah ke Tanah Suci. Jemaah yang rasa tertipu atau tidak puas hati dengan perkhidmatan yang diberikan bolehlah membuat aduan kepada Jawhar.
Bagaimanapun jemaah tersebut perlu mengemukakan invois pembelian pakej, jadual lawatan, resit pembayaran, gambar atau apa-apa dokumen yang boleh membuktikan kesahihan aduan.
Aduan juga boleh dikemukakan kepada Bahagian Pelesenan, Kementerian Pelancongan Malaysia.
Penutup
Keghairahan jemaah menunaikan umrah menyebabkan mereka alpa hak-hak sebagai pengguna apabila mendaftar dengan sesebuah agensi pengelola umrah.
Kegagalan menunaikan umrah mengikut tarikh yang dijanjikan menyebabkan jemaah mengalami kerugian kerana perjalanan dan cuti yang telah dirancang terpaksa ditunda.
Perubahan jadual perjalanan ini juga akan menyebabkan jemaah terpaksa membatalkan hasrat menunaikan umrah.
Justeru, buatlah pilihan yang bijak dan betul.
 

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket