Selamat datang

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

ucapan kemerdekaan & menghayati perpaduan kaum sebagai erti kemerdekaan


Assalamualaikum dan salam 1malaysia serta salam merdeka ke 55 "janji ditepati" yang merupakan tema kemerdekaan tahun ini. Sebelum saya ingin post artikel kemerdekaan, saya ingin meminta doa daripada semua pengunjung blog semoga saya boleh menjawab soalan dengan baik dan dapat keputusan terbaik pada 'mid term semester 2 pada minggu hadapan'. Amin. Dalam seminggu ini, saya sibuk ulang kaji untuk ujian semester nanti.

Pada malam ini, jangan lupa pergi ke stadium bukit jalil untuk perhimpunan merdeka, antaranya, twitter merdeka, cabutan bertuah, persembahan dan macam-macam lagi yang akan didatangi oleh Dato Seri Najib Tun Abdul Razak.  Insya-Allah juga saya dengan 2 orang kawan saya akan ke stadium juga bagi meraikan hari bermakna ini. Lagipun perkhidmatan monorel & LRT percuma ke Stadium bukit jalil dengan cara mengambil token khas untuk pergi di mana-mana stesen monorel & LRT seluruh tempat dan semasa balik nanti, ambil token juga. Perjalanan berlepas terakhir pada pukul 1.30 pagi. Acara ini akan bermula pukul 8.30 malam hingga 11 malam lebih, insya-Allah. Penjualan token percuma bermula pukul 4 petang. 

Seterusnya, inilah artikel saya:

KEMERDEKAAN sekiranya dicerakinkan seperti yang dikatakan Pendita Za'aba adalah memerdekakan jiwa dalam konteks hari ini. Kita bukan lagi dalam dunia kolonial secara fizikal atau mudah berasa gundah dan takut setiap kali mengambil atau menikmati khazanah negara kerana adanya kuasa luar yang menjajah kita.
Itulah hujah pembuka Bicara oleh Ketua Penyelidik Ekonomi Syariah Antarabangsa Kewangan Islam, 

Profesor Madya Dr. Asyraf Wajdi ketika disoal mengenai "Memahami Erti Merdeka dalam Konteks Masa Kini".

Merujuk pada kata-kata Za'aba, Dr. Asyraf turut mengingatkan, bahawa ancaman terhadap bangsa merdeka kini menjelma dalam bentuk penjajahan dalam bentuk fikiran dan budaya.
"Kita bukan lagi berjiwa merdeka sekiranya berjiwa perhambaan dan malangnya, walaupun sudah 50 tahun merdeka, kadang-kadang pemikiran kita masih terjajah," katanya.
Selain isu penjajahan minda, perkara utama yang menjadi cabaran terutama umat Islam di negara ini dalam konteks menjadi umat contoh, adalah cabaran untuk mengangkat martabat Islam sebagai agama yang syumul.

Menurut Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Shahlan Ismail, umat Islam di Malaysia selaku umat merdeka harus membuktikan kepada dunia, bahawa Islam bukan agama keganasan.

"Oleh itu, tanggungjawab memerdekakan negara dalam konteks agama adalah satu kewajipan dan tidak patut ada di kalangan kita membiarkan negara, agama Islam dan bangsa kita terus dijajah," katanya.

Shahlan dan Dr. Asyraf menjawab demikian ketika disoal Amin Idris, hos programBicara terbitan TV Al Hijrah yang bersiaran secara langsung, baru-baru ini.
Merujuk pada kepentingan Islam sebagai asas kepada pembinaan jati diri bangsa merdeka, Dr. Asyraf mengingatkan pada kata-kata Saidina Umar Al Khattab yang berpesan, sebagai umat yang diberi kehormatan oleh Allah dengan Islam, maka sesiapa yang mencari selain daripada Islam, pasti akan menempah kehinaan Allah.

Shahlan pula merujuk pada Antropologi Islam terkenal, Ibu Khaldun yang menyebut: "Mana-mana bangsa yang pernah dijajah kuasa penakluk, akan mudah merasa kagum kepada apa sahaja yang dilakukan penjajah, hingga mereka sanggup memuji-muji kehebatan penjajah walaupun jelas merosakkan bangsa sendiri. Justeru katanya, generasi masa kini perlu peka dan memahami erti kemerdekaan secara lebih halus.

"Kita berdepan generasi baharu yang tidak pernah merasai tentang susah payah memerdekakan negara. Masalah jurang generasi juga harus kita tangani dengan betul supaya kita mampu melaksanakan konsep menghayati erti kemerdekaan dengan betul," jelasnya.
Shahlan turut mengingatkan generasi masa kini agar berwaspada kerana penjajahan moden kini tidak datang melalui serangan bersenjata, sebaliknya diserapkan melalui pelbagai ideologi pasca moden.

"Kita diserang dengan pemikiran pluralisme, liberalisme dan feminisme hingga anak muda hari ini keliru kerana ideologi ini menyerap akibat keadaan politik yang berpecah-belah," katanya.

Ditanya mengenai keutamaan dalam menghayati 55 tahun kemerdekaan negara, Dr. Asyraf menjelaskan, rakyat negara ini harus yakin untuk membina jati diri melalui acuan sendiri tanpa dipengaruhi telunjuk orang luar.

"Kita mesti melakukan perubahan dan pendekatan setiap zaman mengikut keutamaan waktu, dan kita harus ingat pada zaman Tun Abdul Razak, kita sudah bangkit menggunakan acuan kita sendiri melalui 

Dasar Afirmatif, walaupun pada waktu itu ia dipertikaikan banyak pihak," katanya.

Menurutnya, sejarah awal kemerdekaan wajar dijadikan iktibar. Isu konflik kaum pada 1969 membuktikan, dasar pecah dan perintah yang ditinggalkan penjajah menciptakan pelbagai jurang yang sensitif kepada rakyat pelbagai kaum di negara ini terutama dalam isu ekonomi.

"Pada 1970, kadar kemiskinan tegar negara adalah 49.3 peratus manakala peratusan kemiskinan tegar mengikut kaum pula, bumiputera 65 peratus, Cina 26 peratus dan India 39 peratus. Jurang ini pencetus konflik kaum," katanya.

Jelas Dr. Aysraf lagi, isu ekonomi mencetuskan rasa tidak senang, tidak puas hati, dan prasangka perkauman. Namun akhirnya isu ini ditangani dengan kerajaan melaksanakan Dasar Ekonomi Baru (DEB).

"Kini dari 49.3 peratus kemiskinan tegar pada 1970, DEB berjaya menurunkan angka itu pada kadar yang sangat rendah pada 2011, dengan angka kemiskinan tegar hanya berada di paras 3.5 peratus," katanya.

Selain isu mengawasi ancaman penjajahan moden serta memahami pencapaian sepanjang 55 tahun merdeka, Shahlan turut mengingatkan generasi masa kini untuk memahami dan menghayati Perlembagaan negara.

Katanya, Perlembagaan mengiktiraf Islam sebagai Agama Persekutuan, justeru kedudukan itu perlu dihormati dan digunakan sebaik mungkin berdasarkan peruntukkan yang termaktub, dan rakyat harus sedar kini terdapat sekumpulan orang yang mahu membina Perlembagaan berdasarkan tafsiran mereka sendiri.

"Apabila Perlembagaan mengiktiraf Islam sebagai Agama Persekutuan, ia menyumbang dan tidak menghalang kepada kemajuan negara yang beraspirasikan sistem pendidikan, sistem kewangan malah perundangan," katanya.

Dengan tegas Shahlan mengingatkan, dalam apa jua keadaan, kata kunci bagi mengisi dan mempertahankan kemerdekaan negara agar lebih terjamin pada masa akan datang, tentunya berpaksikan pada perpaduan rakyat.

"Kita tahu polemik perkauman tidak akan mendatangkan apa-apa, marilah kita bersatu padu dan bersedia untuk bermuzakarah untuk terus mengekalkan perpaduan ini kerana generasi hari ini mesti menghormati usaha generasi terdahulu yang sudah berkorban untuk mendapatkan kemerdekaan negara," jelasnya.

Akhir kata, selamat menyambut kemerdekaan ke 55.

artikel hari raya aidilfitri terakhir - ucapan raya & foto di facebook


Saya ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin.
1. Saya ingin meminta maaf kepada seluruh pengunjung blog ini jika artikel saya yang saya post menyinggung hati anda semua. Marilah kita bersama-sama menyambut raya dengan penuh gembira & kesyukuran.

2. Kepada pelajar Form 5 yang menduduki ujian percubaan SPM & UPSR lepas raya, buat ulang kaji juga dalam kegembiraan menyambut raya. Jangan makan terlalu banyak kononnya baru selesai sebulan berpuasa, nanti otak lemah.

3. Seminggu selepas raya, saya akan menduduki ujian pertengahan semester 2 (ujian bulanan 2). Oleh itu, saya harus buat ulang kaji juga.

4. Kepada pelajar lain, jangan buat latihan kerja sekolah yang cikgu berikan itu.

5. Kalau ada sesiapa yang main mercun, berhati-hatilah & jangan alpa kerana kalau tersilap, rayalah di hospital.

6. Sambutlah raya dengan cara Islam yang telah ditetapkan.

Akhir kata, saya ingin link web facebook saya di mana anda boleh melihat foto majlis berbuka puasa & khatam Al-Quran bersama anak-anak yatim darul Izzah & juga majlis berbuka puasa di seri perdana. (jangan cemburu). Allhamduillah!!!!!!!! Dato Seri Najib memberikan duit raya sejumlah RM 200 & beg yang mengandungi cawan, bekas kuih raya, buku yasin & sejadah kepada anak-anak yatim, semua pelajar PERMATA pintar, insan, seni & sebagainya yang datang masa itu. Kepada yang tidak datang kerana cikgu mereka tidak pilih akan mendapat duit raya RM 100. Gambar duit raya di seri perdana saya akan upload kemudian demi mengelakkan kontroversi.

Ringkasan majlis berbuka puasa dengan anak-anak yatim di permata pintar (Jumaat 10/8)
9 pagi - ceramah ramadhan oleh ustaz kami & khatam Al-Quran. Setiap kelas 1 orang dipilh untuk mewakili khatam al-quran. (Saya tidak terpilih untuk itu)
10.30 pagi - persembahan nasyid oleh beberapa oleh kawan saya (band - suaraharmoni) & (Kelab Kesenian Islam)
11 pagi - hadiah kepada pelajar yang menang semasa program ihya ramadhan. Saya mendapat saguhati buku cinta Allah & Rasul dalam pertandingan azan.
11.30 pagi - aktiviti bebas (masa itu saya membuat kerja Add Math)
Solat Aasr - kami berjemaah & membaca doa al-matsurat yang ustaz berikan secara percuma (tadarus al-quran) & yasin.
6 petang - anak-anak yatim darul izzah tiba. Kemudian, ditunjukkan video daripada kelab multimedia (ucapan hari raya) - saya ada masuk dalam video kerana dirakam oleh seorang kawan saya.
6.30 petang - sumbangan duit raya kepada anak yatim darul izzah  & anak-anak yatIm PERMATApintar (duit raya yang saya dapat dirahsiakan)
7 malam - berbuka puasa, solat maghrib & makan malam
solat isyak - kami berjemaah dengan tarawih
10 malam - tamat. kami balik ke Kolej Zaba.

Ringkasan majlis berbuka puasa di seri perdana (Ahad - 12/8)
4 petang - bertolak ke putrajaya.
5 petang- solat asar. SUBHANALLAH!!!!! cantiknya seri perdana ini. Masa ini, saya berasa bersyukur tidak terkira kerana bukan plajar permata terpilih kerana sangat terhad. Fotonya anda tengoklah di link bawah.
6 petang- khatam al-quran oleh datin-datin  termasuk Datin Seri Rosmah. Kemudian, seorang pelajar permata insan membaca al-quran. PERMATAinsan ditubuhkan adalah untuk melahirkan kanak-kanak yang genius pemikiran sains islam. Untuk mengikuti program itu, anak-anak yang berusia 8 tahun boleh menjawab UKM 1 sebelum terpilih mengikuti apa sahaja termasuk kem 2 minggu PERMATAinsan.
7 malam - berbuka puasa (7.30 malam). Ya-Allah sedap gila makanan mewah (syukur & jangan jealous)
8 malam - makan malam & pemberian duit raya.
8.30 malam- tamat majlis & balik ukm semula.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.513403172007480.136162.100000134042778&type=3
(pertandingan robotik negeri selangor di high school Klang)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.513415342006263.136165.100000134042778&type=3
(majlis berbuka puasa dan program pagi bersama anak yatim darul izzah di permata pintar)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.513813845299746.136282.100000134042778&type=3
(jamuan kelas kami di restoran sekincahn ikan bakar, kajang)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.513464025334728.136182.100000134042778&type=3
(majlis berbuka puasa di seri perdana -kediaman rasmi Perdana Menteri)

kalau ingin melihat lagi foto-foto lain, jadilah friend facebook saya:
http://www.facebook.com/arif.anwar.14/   (benda ini sudah ada kat facebook badge di blog saya)

fotonya:
http://www.facebook.com/arif.anwar.14/photos

'SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI!!!!!!!!!!! YEYE!!!!!!!!!!!! YAHOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!

artikel hari raya aidilfitri 2- tips sebelum & semasa balik kampung serta kepulangan raya penulis


Maklum sahajalah lusa insya-Allah kita akan sambut hari raya. Sudah semestinya majoriti umat islam di malaysia balik kampung masing-masing & lebuh raya juga mula sesak. Dato Seri Najib kan memberi cuti khamis & jumaat sebagai cuti umum. Saya pula balik rumah dulu hari ini dengan menaiki kereta dari KL Sentral ke Ipoh (Jumaat - 17/8) insya-Allah. Keesokannya, saya juga akan balik rumah nenek saya (Sabtu - 18/8).  Oleh sebab itu, saya ingin post mengenai tips sebelum & semasa dalam perjalanan balik kampung.
Maklumkan kepada jiran/polis
Pastikan sebelum korang nak balik kampung tu berpesan-pesanlah dekat jiran untuk tengok-tengokkan rumah kita. Sebab tu lah pentingnya semangat berjiran ni kan. Kalau jiran pun pakat-pakat balik kampung jugak, bolehlah maklumkan dekat balai polis yang berhampiran berapa hari korang takda dekat rumah. Dapatlah polis buat rondaan kalau ada yang maklumkan dekat dorangkan.
Pastikan semua pintu dan tingkap dikunci
Sebelum korang berangkat untuk pulang, sila pastikan sekali lagi bahawa semua pintu dan tingkap telah dikunci terlebih dahulu sebelum meninggalkan rumah. Pastikan korang menggunakan kunci yang baik dan tidak uzur. Cara ini merupakan langkah yang terpenting  sekali dan berkesan untuk mengelakkan rumah dipecah masuk.
Serahkan kunci pendua kepada orang yang anda percaya
Perkara yang selalu dipandang remeh oleh kebanyakan orang adalah dengan meletakkan kunci di bawah alas kaki ataupun di dalam pasu bungan. Sebenarnya cara sebegini memudahkan lagi tugas pencuri untuk masuk ke rumah korang. Jadi, jangan sesekali meninggalkan kunci rumah di bawah alas kaki, di dalam pasu bunga dan sebagainya.
Hentikan langganan akhbar/majalah
Ini bagi mengelakkan pencuri dapat mengesan ketiadaan korang dekat rumah. Kalau dah surat khabar takda orang ambil dekat luar tu, mestilah pencuri akan tahu rumah berpenghuni atau tidakkan. Disamping tu juga dapatlah berjimat sebab tak payah langgan dalam tempoh kita bercuti tu.
Matikan semua suis dan gas
Bagi menjaga keselamatan harta benda korang, silahlah periksa peralatan dekat rumah tu bagi mengelakkan berlakunya kebakaran. Kepala gas tu boleh la ditanggalkan supaya tidak berlaku sebarang kebocoran pada gas tersebut.
Elakkan memasang lampu luar
Sebelum keluar rumah, elakkan daripada memasang lampu luar. Ini kerana lampu luar yang menyala di siang hari menandakan penghuni tiada di rumah.
Berdoa untuk kesejahteraan bersama
Sebagai umat islam wajiblah kita berdoa kepada-Nya supaya mudah dipermudahkan segala urusan kita. Jadi, sebelum keluar rumah tu, berdoalah untuk memperoleh keberkatan.
Photo: Petua Keselamatan Jalan Raya 
Semasa Anda Hendak Balik Kampung   

1. Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jika anda letih, mengantuk, mabuk atau tidak fokus, tangguhkan perjalanan anda.
2. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.
3. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong.  Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.
4. Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning dan beri keutamaan kepada pejalan kaki.
5. Elakkan daripada mengekori kenderaan lain pada sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.
6. Patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.
7. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja biadap tetapi membahayakan semua pengguna.
8. Elakkan mencelah di antara kenderaan kerana ini membahayakan keselamatan anda dan orang lain.

1. Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jika anda letih, mengantuk, mabuk atau tidak fokus, tangguhkan perjalanan anda.

2. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.

3. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong. Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.

4. Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning dan beri keutamaan kepada pejalan kaki.

5. Elakkan daripada mengekori kenderaan lain pada sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.

6. Patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.

7. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja biadap tetapi membahayakan semua pengguna.

8. Elakkan mencelah di antara kenderaan kerana ini membahayakan keselamatan anda dan orang lain.

artikel hari raya aidilfitri 1 - persiapan menyambut hari raya


Maklum sahaja tinggal tiga hari menyambut hari raya aidilfitri. Di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri disambut dengan meriah. Berminggu-minggu sebelum perayaan tersebut menjelma, suasana persiapan menjelang Aidilfitri telah dirasai. Pusat-pusat membeli-belah akan mengadakan jualan murah dan dihiasi dengan perhiasan secara besar-besaran. Lagu-lagu raya juga akan diputarkan di radio dan di televisyen. Rancangan-rancangan yang berkisarkan Aidilfitri akan ditayangkan. Bank, sekolah, dan premis-premis perniagaan akan ditutup selama beberapa hari sehingga seminggu sempena Aidilfitri.

Di jalan raya utama dan lebuh raya di seluruh negara, kesesakan akan berlaku akibat kebanjiran warga bandar yang pulang ke kampung halaman untuk menyambut Aidilfitri bersama-sama sanak saudara dan kaum keluarga. Fenomena ini juga dikenali sebagai Balik Kampung.


Persediaan untuk perayaan ini kebiasaannya dibuat di dalam bulan Ramadhan. Pelbagai jenis dan bentuk persediaan yang dilakukan. Antaranya ;
1. Dari segi perhiasan:
• Kebersihan dan keceriaan rumah.
• Perhiasan diri seperti ’Baju Raya’.
• Memasang pelita dan sebagainya.

2. Dari segi makanan:
• Membuat biskut raya.
• Makanan utama seperti:
 Ketupat
 Lemang
 Rendang
 Dodol
 Dan sebagainya

3. Dari segi permainan:
• Bunga api
• Mercun
• Meriam buluh(telah diharamkan)

4. Dari segi kekeluargaan:
Kebiasaannya, semua perantau akan pulang ke kampung, perayaan ini selalunya disambut bersama keluarga.



5. Dari segi diri:
Inilah sebenarnya yang disuruh oleh Islam iaitu persediaan dalaman(rohani) bagi setiap umat Islam. Perlaksanaan sebenar perayaan ini adalah bagi mengugurkan dosa-dosa yang telah dilakukan(bertaubat), saling bermaafan, dan bersedia menghadapi cabaran yang menguji tahap keimanan seseorang. Ini kerana syaitan dan iblis dirantai di bulan Ramadhan, maka ini adalah peluang seseorang itu melatih nafsunya dan meningkatkan tahap keimanan tanpa gangguan, seterusnya bersedia bagi menghadapi hari dimana syaitan dan iblis dilepaskan semula(pada Syawal).

6. Lain-lain persediaan:
• Kewangan (terutamanya duit raya)

Amalan Lazim

Antara amalan yang dilakukan pada Hari Raya Aidilfitri ialah amalan berziarah. Amalan ini adalah bertepatan dengan suruhan agama Islam itu sendiri. Pada pagi Hari Raya Aidilfitri(selalunya sebelum dan sejurus sesudah menunaikan solat sunat Hari Raya Aidilfitri), umat Islam yang telah kehilangan saudara-mara akan mengunjungi pusara mereka dan menghadiahkan Surah Al-Fatihah atau bacaan surah Yaasin. Kemudian mereka akan berkunjung ke rumah sanak saudara dan rakan taulan. Mereka akan bermaaf-maafan dan melupakan kesilapan yang lampau. Pada asasnya, Hari Raya adalah hari untuk bergembira, bermaaf-maafan, dan hari untuk mengeratkan tali persaudaraan di kalangan umat Islam di samping meraikan kejayaan beribadah 
kepada Allah.

ke mana hala tuju lepas ramadhan


MEMASUKI fasa terakhir dalam bulan Ramadan, bererti semakin hampir umat Islam akan menamatkan kem latihan Ramadan. Namun, apakah pesta ibadah dan kemeriahan yang dirasakan dalam bulan ini akan berakhir di kala 1 Syawal menjelma?

Biarpun, Ramadan masih belum melabuhkan tirainya, wajarlah bagi kita untuk memeriksa kembali perjalanan Ramadan yang dilalui pada tahun ini agar masa yang masih berbaki ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Inilah saatnya kita memecutkan momentum ibadah yang dilaksanakan, agar matlamat sebenar daripada tarbiyah Ramadan ini dapat dicapai dengan sempurna.

Ayuh, kita muhasabah diri bersama. Ketakwaan sebagai manifestasi akhir latihan dalam bulan Ramadan. Apakah Ramadan ini berhasil untuk meningkatkan ketakwaan dan keimanan kita selepas ini? Apakah mampu, momentum ibadah dalam bulan mulia ini diteruskan untuk bulan-bulan akan datang? Atau ia akan berakhir begitu sahaja setelah bergemanya takbir Hari Raya sebagai tanda kemenangan?

Lailatulqadar anugerah tahunan teristimewa


RAMADAN kini telah pun memasuki fasa yang terakhir. Di sana-sini kelihatan ramai yang sibuk membuat persiapan menjelang Hari Lebaran terutama sebelum pulang ke kampung halaman sempena cuti panjang Hari Raya Aidilfitri. Aliran trafik di sekitar pusat beli-belah dan bazar hari raya juga sesak teruk lebih-lebih lagi pada hujung minggu dengan bilangan pengunjung yang luar biasa. Suasana Aidilfitri semakin dihangatkan lagi dengan nyanyian lagu raya yang berkumandang siang malam di corong-corong radio.
Namun begitu masyarakat Islam diseru tidak terlalu ghairah menanti ketibaan hari raya kerana masih ada ganjaran besar dan tidak ternilai disediakan buat Muslimin di penghujung Ramadan. Malah inilah masanya untuk semua berjuang habis-habisan bagi memperoleh ganjaran beribadah yang lebih baik daripada 1,000 bulan dan hanya terdapat pada malam kemuliaan Lailatulqadar. Peluang yang datang setahun sekali ini perlu direbut dengan bersungguh-sungguh kerana kalaupun seseorang ditakdirkan hidup sehingga usia menjangkau 83 tahun, belum tentu sepanjang tempoh tersebut berjaya dipenuhi semuanya dengan beribadah.
Justeru, Baginda Nabi Muhammad SAW diriwayatkan banyak berjaga malam dan mengikat kainnya pada 10 malam yang akhir Ramadan bagi menjejaki Lailatulqadar. Baginda turut mengejutkan ahli keluarganya supaya bersama-sama beribadah pada malam tersebut. Aisyah ra. berkata; Rasulullah SAW apabila masuk malam 10 terakhir Ramadan, baginda menghidupkan malam, mengejutkan keluarganya, bersungguh-sungguh dan uzlah daripada isteri-isterinya. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sungguhpun begitu ia tidak semudah yang disangka malah hanya segelintir yang ikhlas, benar akidahnya dan berada pada landasan syariat yang benar berpeluang menemui Lailatulqadar. Lebih daripada itu Lailatulqadar kekal menjadi rahsia mutlak Allah SWT supaya umat Islam berusaha mengabdikan diri kepadanya sepanjang masa.
Malah pengorbanan kurang tidur, banyak beriktikaf di masjid, qiamullail dan melakukan amal-amal kebajikan lain pasti akan dibalas dengan kurniaan yang setimpal.
Selain itu, pada malam Lailatulqadar Allah SWT akan mengampunkan dosa sesiapa yang bertaubat dan memohon keampunannya. Allah SWT juga berkenan menerima segala doa yang dihadapkan kepadanya. Para malaikat Allah SWT yang diketuai oleh Malaikat Jibril AS juga turun ke bumi mencurahkan rahmat Allah SWT sambil mendoakan kesejahteraan dan keampunan buat pencari Lailatulqadar. Kesemua daripada nikmat yang begitu hebat ini pasti tidak akan datang bergolek begitu sahaja. Ia perlu disertai dengan usaha bersungguh-sungguh sambil memohon supaya terpilih menikmatinya.
Nabi Muhammad SAW bersabda maksudnya: Barang siapa menghidupkan malam Lailatulqadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan rahmat Allah Taala nescaya akan diampunkan dosanya yang terdahulu. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Pada malam itu juga terdapat tanda kebesaran Allah Taala seperti terbuka hijab pandangan mata lalu seseorang berpeluang melihat keajaiban langit. Ia sekali gus menunjukkan kekuasaan dan keagungan-Nya sebagai Tuhan Pencipta sekalian alam. Pada malam itu juga para malaikat turun memenuhi bumi ini. Dan Malaikat turun bersama-sama turunnya berkat dan rahmat Allah yang dikhaskan untuk malam itu. Menurut al-Imam al-Hafis Ibn Kathir pada malam Lailatulqadar juga akan ditetapkan rezeki dan ajal manusia tanpa sebarang pindaan lagi.
Firman Allah SWT yang bermaksud (Kami menurunkan al-Quran pada malam yang tersebut, kerana) pada malam yang berkat itu, dijelaskan (kepada malaikat) tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar).(Surah al-Dukhan: 4) Tidak keterlaluan jika dikatakan malam tersebut adalah malam penentu kebahagiaan hidup di dunia mahupun di hari akhirat.
Bagi memudahkan pencarian malam tersebut ada beberapa panduan yang boleh diikuti. Imam al-Syafie misalnya menyatakan ia berlaku pada malam yang ke-21 ataupun malam ke-23 Ramadan. Manakala Imam al-Ghazali menentukannya berdasarkan tarikh awal Ramadan yang mana pada tahun ini jatuhnya pada hari Sabtu maka dijangka lailatulqadar berlaku pada malam ke-23 Ramadan. Baginda Nabi Muhammad SAW pula menyarankan supaya ia dicari pada malam 10 yang akhir dan dikuatkan lagi dengan malam-malam yang ganjil.
Ada pula dalam kalangan para ulama' mengatakan bahawa malam tersebut berlaku pada 27 Ramadan. Menurut Abu Ka'ab katanya, Demi Allah sesungguhnya ibn Mas'ud telah meyakinkan bahawa malam Lailatulqadar terjadi pada bulan Ramadan manakala Lailatulqadar pula berlaku pada malam ke-27, akan tetapi dia enggan memberitahu kepada kami (malam yang tepat) kerana bimbang kamu tidak lagi berusaha mencarinya. Riwayat ini disokong oleh pendapat Ibn Abbas yang mengatakan bahawa surah Al-Qadr mempunyai 30 perkataan. Perkataan yang ke-27 bagi surah itu terjatuh kepada dhamir(hia) yang kembalinya kepada Lailatulqadar.
Lalu apakah amalan yang perlu dilakukan pada malam itu. Secara umumnya tiada ibadah khusus yang ditetapkan. Amalan masyarakat setempat yang menghidupkan malam dengan mengerjakan solat sunat tahajud, solat sunat tasbih, solat sunat taubat, solat sunat hajat dilihat molek untuk dipraktikkan. Malam tersebut juga boleh diisi dengan bertadarus al-Quran dan berdoa sambil memohon keampunan daripada segala dosa silam.
Diriwayatkan bahawa Saidatina Aishah RA pernah bertanya kepada Rasulullah SAW akan doa yang perlu dibaca jika bertemu Lailatulqadar. Baginda Nabi SAW bersabda Berdoalah dengan doa yang bermaksud "Wahai Tuhan ku sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan suka memberi pengampunan maka ampunkanlah kami wahai tuhan yang Maha Pemurah. (Riwayat Ahmad)
Adapun tanda-tandanya sebagaimana yang turut disebutkan dalam Tafsir Ibn Kathir adalah; suasana pada malam itu cerah seperti disinari cahaya bulan, suhunya pula sederhana tidak terlalu panas mahupun sejuk. Pada keesokan harinya matahari terbit umpama bulan, kemerah-merahan tanpa sinaran cahaya yang memeritkan.
Apa pun yang lebih penting adalah bagaimana para Mukminin sanggup berkorban masa, tenaga dan wang ringgit untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT sepanjang Ramadan. Ini kerana tanda-tanda tersebut boleh jadi tidak nyata ataupun hanya dilihat oleh kalangan Nabi dan Rasul ataupun golongan wali Allah yang terpilih. Malah di situlah letaknya hikmah di sebalik kerahsiaan malam Lailatulqadar yang merupakan anugerah agung buat Mukmin sejati.

‘Kuasa Gadis’ Pandelela


Yeaa...Girl’s Power!" (Kuasa Gadis!) jawab Pandelela Rinong Pamg spontan semasa dinyatakan oleh penyampai stesen radio bahawa beliau adalah wanita pertama Malaysia merangkul pingat Olimpik. Jawapan comel itu disusuli dengan ketawa seorang remaja berusia 19 tahun.
Jika tidak kerana penyampai radio terlalu banyak celoteh, mungkin lebih banyak kata-kata Pandelela yang boleh didengar. Perbualan yang diringkaskan itu masih berupaya menonjolkan perwatakan Pandelela. Beliau ternyata gembira dan ceria. Suaranya bergetar dan sentiasa diselang-seli dengan ketawa kecil. Ini pesona Pandelela disalurkan terus menerusi radio. Kita yang mendengar turut tersenyum. Bagi kebanyakan kita, kegembiraan Pandelela itu sememangnya dikongsi beramai-ramai tanpa perlu dijamu ais krim.
Kejayaan Pandelela ini juga sekurang-kurangnya mampu mengurangkan gegak-gempita beberapa hari sebelum itu dalam acara badminton iaitu Datuk Lee Chong Wei yang tewas kepada Lin Dan. Betapa berat bahu Chong Wei menanggung harapan seluruh negara, maka apabila beliau menitis air mata di atas podium, ramai yang sebak. Lelaki, perempuan; Cina, Melayu, India dan semua merasainya.
Ini kerana air mata itu memberi isyarat jelas bahawa Chong Wei telah berhabis dan berjuang sepenuh tenaga dalam perlawanan tetapi apakan daya, Lin Dan tetap berkelebihan dua mata di hadapannya untuk merangkul emas.
Maka penerjunan Pandelela yang diikuti dengan penuh minat dan tabah (berlangsung sepanjang subuh merangkumi waktu sahur), adalah penawar lara yang mengembalikan keceriaan. Paling penting, tiada lagi ahli politik bankrap idea berani mempertikaikan Pandelela seperti yang dilakukan terhadap Chong Wei walaupun ramai yang mencari identiti sebenar pemegang akaun Facebook, Johari Pain yang bertaruh akan memotong komponen penting badannya jika Malaysia menang pingat dalam acara terjun tersebut.
Pingat gangsa Pandelela tidak akan dinilai lebih rendah daripada pingat perak yang dimenangi Chong Wei, kerana kedua-duanya adalah pencapaian terbaik Malaysia pada Olimpik 2012 di London. Mengikut rekod, M. Vasugi adalah wanita Malaysia yang memenangi pingat Olimpik di Seoul pada 1988 dalam acara taekwando. Namun, ketika itu acara taekwando adalah bersifat pertunjukan sahaja iaitu kaedah Korea untuk melobi agar ia dijadikan acara rasmi yang dipertandingkan di Olimpik. Bermakna Pandelela berhak digelar pemenang wanita pertama Malaysia tapi tidak perlu kita padam habis pencapaian Vasugi yang juga telah mengharumkan nama negara.
Keupayaan Pandelela meraih pingat gangsa di temasya Sukan Olimpik 2012 dalam acara platform 10 meter Individu, amat mengagumkan walaupun bagi yang sudah mengikuti perkembangannya, ia bukan memeranjatkan.
Ini kerana Pandelela sudah pun membuktikan keupayaannya di peringkat antarabangsa iaitu tempat keenam dari 24 peserta di Piala Dunia Penerjunan FINA di Beijing pada 2008.
Pada 2009, bersama Leong Mun Yee, mereka meraih pingat gangsa di kejohanan dunia di Rome dan pada Ogos 2010 Olimpik Remaja di Singapura, Pandelela meraih dua pingat perak.
Dikenali
Tentunya nama Pandelela mula dikenali ramai ekoran kejayaannya memenangi pingat emas terjun platform 10 meter di Sukan Komanwel di New Delhi, sekali gus menjadi atlet Malaysia pertama memenangi emas dalam acara itu.
Barang harus diingat, penyertaan seseorang atlet dalam sukan Olimpik bukan secara automatik. Sebaliknya ia adalah berdasarkan ranking dan pencapaian sebelum itu, yang hanya melayakkan atlet yang benar-benar berkelas dunia. Pandelela meraih tempatnya setelah menduduki tempat keempat di Kejohanan Akuatik Dunia di Shanghai pada Julai lalu, dibantu oleh pencapaiannya di Sukan Komanwel.
Bagi mereka yang telah mempersoalkan kewajaran anugerah Olahragawati Kebangsaan 2012 yang dimenanginya pada April lalu, atau mempertikai kenapa beliau dipilih membawa bendera semasa perarakan kontinjen Malaysia di Stadium Olimpik London, maka pingat gangsa inilah jawapannya!
Satu aspek yang luar biasa ialah asal usul Pandelela sebelum bergelar atlet. Berketurunan Bidayuh dengan keluarganya berasal dari Bau (sebut Ba-uk), daerah ini bukan di pedalaman tetapi sekadar 24 kilometer dari pusat bandar raya Kuching. Bau kini lebih dikenali sebagai laluan menuju ke pasar sempadan Serikin.
Mengikut rekod, bakat Pandelela dikesan oleh jurulatih negeri semasa di bangku sekolah. Difahamkan kriteria khusus yang perlu ada pada seorang atlet penerjun air ialah badan bersaiz kecil (untuk gusti harus berbadan sasa?).
Luar biasa yang saya maksudkan ialah sikap keterbukaan ibu bapa Pandelela iaitu Pamg Joheng dan Hartini Lamin untuk melepaskan anak perempuan mereka berkecimpung secara serius dalam bidang sukan. Mereka yakin masa depan Pandelela dijaga sepenuhnya oleh kerajaan, yang menyediakan peluang pendidikan di Sekolah Sukan Bukit Jalil, selain berlatih dan bertarung di seluruh dunia.
Keluarga Pandelela bukannya sedia kala senang. Menurut Ketua Biro Utusan Malaysia di Kuching, Saiful Haizan Hasam, bapa Pandelela iaitu Pamg hanyalah buruh kasar dan menyewa rumah di Samarahan sebanyak RM600 sebulan yang didiami Pandelela bersama tiga lagi adik beradiknya. Beberapa ketika ini, majikannya tiada projek menyebabkan Pamg tidak dipanggil bekerja. Menganggurlah dia sejak itu. Untuk menonton aksi anaknya, Pamg menonton saluran RTM kerana langganan Astronya telah dipotong.
Benar sebagai pemenang pingat gangsa, Pandelela bakal menerima hadiah RM100,000 dari Kerajaan Pusat dan kerajaan Sarawak mungkin menganugerahkan tanah. Ia akan dinikmati selepas bersusah-payah. Pengorbanan yang dilalui keluarga Pandelela belum ramai yang sanggup lakukan. Ini kerana ramai yang menganggap bidang akademik lebih menjamin masa depan anak. Moga kejayaan Pandelela dan keyakinan ibu bapanya boleh membantu mengubah persepsi rakyat Malaysia. Atlet berwibawa harus dibentuk dari peringkat usia muda lagi.
Satu aspek lagi ialah sistem pembinaan atlet di Malaysia tidaklah seburuk yang ditohmahkan oleh pengkritik. Penemuan bakat-bakat muda seperti Pandelela dan Bryan Nickson Lomas di Sarawak yang kemudian muncul sebagai atlet negara, adalah manifestasi kekukuhan sistem tersebut. Tidak perlu tukar kerajaan untuk atlet kita meraih pingat emas.

perkembangan terkini di PERMATApintar

Assalamualaikum wbt dan salam 1 malaysia.
Menjelang raya nanti, barulah saya post artikel ke blog ini. Ada dalam dua kali, insya-Allah. Saya ingin menceritakan perkembangan saya di sana PERMATApintar.

1. I/C saya hilang termasuk dompet yang mengandungi kad atm bsn semasa dalam perjalanan dari KL Sentral ke The Mines di Seri Kembangan atau semasa berjalan-jalan di dalam kompleks tersebut seminggu sebelum bulan ramadhan. Oleh sebab itu, saya bersama dengan ibu saudara saya  i/c di JPN Kajang dan ambil di JPN Putrajaya pada hari Sabtu minggu kedua bulan ramadhan serta 'block' kad bsn. Nanti di Ipoh, baru saya buat kad atm baru. Oleh kerana saya masih pelajar, maka tidak dikenakan kompaun RM 100. Hanya RM 10 sahaja untuk permohonan. Allhamduillah!!!!!

2. Tiket  KL Sentral ke Ipoh adalah pada 3 petang, hari Jumaat (dua hari sebelum raya). Dari KTM UKM, saya hanya naik 'train' ke sana.

3. Pelajar Form 5 yang saya dahulu lagi pemilihan mereka untuk ambil ujian SAT dan TOEFL itu berjumlah 15 orang yang akan berangkat ke US minggu depan di serata universiti di sana. Ada sesetengah terpaksa sambut raya di sana, ada sesetengah pula sambut raya di sini.

4. TOEFL markahnya mestilah 70 ke atas untuk membolehkan ambil ujian 'off level test' syllabus Form 4 dan 5. Kemudian, mereka di 'interview' oleh Prof kami. Sesiapa markah bagus, dapatlah ambil ujian TOEFL sebenar dengan SAT dan juga SAT Subject test. Saya tidak dipilih kerana toefl saya 60/120.  Tahun hadapan, saya buat betul-betul untuk TOEFL kerana saya ada peluang terakhir pada tahun hadapan semasa semester 1 akhir.

5. Sebenarnya kami dikehendaki membuat portfolio mengenai diri dari sekolah rendah sehingga sekarang dalam English termasuk pencapaian, sijil dan segalanya sebelum saya menamatkan pengajian di sini. Insya-Allah pada hujung tahun nanti saya akan membuat portfolio tersebut. Manakala folio kerjaya mana yang kami suka juga dikehendaki buat sebelum bulan Oktober. Sebenarnya, sesiapa yang masuk ke sini, kalian ada markah-markah dan kriteria yang berjumlah 100%. Kalau markah saya dapat 50 ke atas, saya akan mendapat sijil diploma sekaligus memotong dua tahun daripada pelajar di luar sana. Kiranya kami dapat tamatkan pengajian di universiti dengan lebih cepat daripada  pelajar-pelajar di luar sana. Sememangnya terlalu banyak keistimewaan yang kami akan dapat apabila berada pada penghujung form 5 nanti. Itupun, saya harus berusaha keras supaya semua keistimewaan itu dapat saya petik.

6. Tahun hadapan, kami dibenarkan ambil mana-mana subjek ASASIpintar yang ditawarkan oleh Fakulti MT dan sains untuk belajar sebagai kelengkapan untuk markah kriteria tersebut.

7. Allhamduillah!!!! Akhirnya PERMATApintar dapat cuti hari Jumaat (hari Jumaat tidak ada persekolahan) untuk membolehkan kami semua balik kampung lebih awal sebelum raya.

8. Allhamduillah!!!!! Saya terpilih untuk berbuka puasa bersama kawan-kawan lain di Seri Perdana, Putrajaya (apa lagi rumah PM) sekaligus diadakan majlis khatam al-quran pada 14 ogos (Ahad). Nanti saya akan post untuk yang ini, insya-Allah kerana malas ingin bercakap besar nanti.

9. 10 Ogos nanti, anak-anak yatim datang ke sini untuk berbuka puasa bersama kami semua. (majlis berbuka puasa & khatam al-quran).

Itu sahaja.

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails