Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Hebatnya ikan Sg. Tembeling


Seorang penduduk memegang ikan kelah antara spesies yang mahal di Kampung Pengau, Tembeling, Jerantut, Pahang, baru-baru ini. – UTUSAN/ HARIS FADILAH AHMAD

JERANTUT 9 Nov. – Percaya atau tidak, seorang peniaga ikan Sungai Tembeling dekat sini mampu meraih pendapatan sehingga RM400 sehari! Bayangkan jika dalam sebulan, pendapatannya mungkin boleh mencecah sehingga RM12,000 dengan hanya menjual ikan darat yang disalai di tepi-tepi jalan atau di pasar tani.
Begitulah hakikatnya bagi seorang penduduk Kampung Tempan dekat sini, Adenan Nipah, 56, yang menjalankan perniagaan ikan sungai salai secara komersial berikutan permintaan yang amat tinggi di pasar-pasar tani dan pekan sehari di bandar Jerantut.
Menurutnya, ikan air tawar Sungai Tembeling merupakan antara menu utama bagi penduduk di sini terutama bagi juadah tengah hari atau malam.
Katanya, keenakan ikan-ikan sungai itu memberi peluang kepada peniaga untuk memperoleh pendapatan yang berbaloi.
‘‘Syukurlah, setiap hari sebanyak 20 hingga 30 ekor ikan salai habis dijual dengan memperoleh pendapatan hampir RM400 sehari.
‘‘Itu tidak termasuk yang ditempah oleh pengusaha resort di Taman Negara, Kuala Tahan untuk dimasak kepada pelancong yang gemar masakan kampung,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Kampung Tempan, Tembeling, baru-baru ini.
Menurut bapa kepada lapan anak itu, ikan salai Sungai Tembeling boleh dimasak lemak pedas, asam tempoyak, dibakar atau digoreng sehingga rangup.
Adenan memberitahu, aktiviti menangkap ikan sungai biasanya dilakukan selepas solat subuh setiap hari.
Beliau akan turun ke Sungai Tembeling untuk menangkap ikan yang terdiri daripada ikan patin, jelawat, kelah, temoleh, lawang dan lampam.
Bagi sesetengah nelayan sungai, mereka tidak menjual hasil tangkapan sebaliknya dibawa pulang untuk dimasak pais tempoyak, gulai asam tempoyak, asam rom, masak lemak cili api, pekasam, salai atau goreng.
‘‘Masakan ini cukup menyelerakan apatah lagi menjadi hidangan pada majlis kenduri, berbuka puasa dan meraikan orang kenamaan.
‘‘Ikan sungai salai mendapat perhatian di kalangan mereka yang gemar masakan kampung untuk hidangan tengah hari dan majlis-majlis jamuan meraikan orang kenamaan yang singgah ke kampung kami,” katanya.
Di daerah Jerantut, jelas Adenan, masakan berasaskan ikan air tawar jenis patin, jelawat, kelah, lawang dan temoleh juga boleh ditemui di pasar tani Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).
‘‘Jika ingin membeli gulai asam tempoyak ikan kelah dan patin di restoran di sekitar bandar Jerantut, poket perlulah tebal dengan duit.
‘‘Ini kerana, harga seketul ikan kelah dicampur masakan asam tempoyak mencecah antara RM25 hingga RM30. Begitu juga masakan ikan sungai yang lain, tidak kurang juga mahalnya,” ujarnya.
Adenan memberitahu, petua untuk makan ikan air tawar di restoran bandar Jerantut dan Taman Negara Kuala Tahan, seseorang itu perlu bertanya dahulu sama ada ikan tersebut diternak di kolam atau yang ditangkap di Sungai Tembeling.
Menurutnya, perbezaan habitat ikan air tawar itu memberi kesan daripada segi harga dan kelazatan isinya.
‘‘Kebiasaannya, ikan air tawar yang ditangkap di Sungai Tembeling lebih mahal harganya,” katanya.
Adenan menambah, menangkap ikan di Sungai Tembeling tidak boleh dilakukan sesuka hati kerana ia bersalahan dari segi undang-undang.
Sehubungan itu, katanya, beliau memohon lesen daripada pihak yang berkenaan bagi membolehkan aktiviti tersebut dilakukan di Sungai Tembeling.
Seorang suri rumah dari Kampung Bantai, Siti Khatijah Ahmad, 60, berkata, masakan pais ikan Sungai Tembeling antara sajian tengah hari di rumahnya kerana makanan berkenaan cukup menyelerakan.
‘‘Saya menyediakan pais ikan sungai dan masakan asam tempoyak untuk hidangan tengah hari. Maklum sajalah, hendak ke bandar Jerantut membeli ikan basah (laut) jauh dari kampung ini,” katanya.
Menurut Siti Khatijah, memasak pais ikan berkenaan memang mudah dengan hanya menyediakan ikan, daun pisang, asam tempoyak dan bahan-bahan lain untuk menyedapkan masakan itu.
Rakannya, Azizah Embong, 61, pula berkata, sejak dari turun-temurun lagi, masakan tradisional Pahang berasaskan ikan air tawar menjadi menu utama mungkin kerana faktor tempat tinggal penduduk yang berdekatan sungai.
‘‘Wanita di sini juga boleh mendayung perahu dan menangkap ikan di sungai, bukan hanya orang lelaki sahaja. Setiap kali turun selepas subuh, tangkapan yang diperoleh sudah cukup untuk menyediakan hidangan sekeluarga itu hari tersebut,” katanya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket