Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Perubahan sikap mampu kurangkan ancaman banjir

MUSIM tengkujuh bermula lagi. Seperti biasa negeri di Pantai Timur berdepan dengan banjir setiap kali musim ini menjengah.
Sehingga semalam, banjir masih menghantui Kelantan dan Terengganu. Ribuan penduduk terjejas akibat banjir setiap tahun. Apa yang lebih malang, setiap kali musim banjir, ada sahaja nyawa yang terkorban.
Usaha mengatasi banjir telah pun dilakukan oleh kerajaan menerusi pelbagai pendekatan. Namun ia tetap menjadi masalah pada setiap hujung tahun.
Ramai yang berpendapat, masalah banjir akan dapat diatasi sekiranya sistem saliran dan perparitan di Pantai Timur itu diperkemaskan. Begitu juga dengan usaha membina benteng di sepanjang Sungai Kelantan dan Sungai Golok. Namun ia memerlukan peruntukan yang cukup besar.
Semalam, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed menyatakan projek tebatan sungai-sungai itu memerlukan dana sekurang-kurangnya RM2 bilion. Ini bermakna, jumlah itu mungkin melepasi RM2 bilion apabila mengambil kira pelbagai faktor termasuk kenaikan kos bahan-bahan dari semasa ke semasa.
Jumlah tersebut juga bermakna, apa yang diperuntukkan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) untuk projek tebatan sungai-sungai itu tidak mencukupi.
Banyak kerja yang perlu dilakukan untuk memastikan projek menangani masalah banjir itu benar-benar berjaya dan sempurna.
Ini kerana selain membina benteng di sepanjang sungai, projek itu juga memerlukan kerja mendalamkan sungai dan membina lebih banyak sistem saliran.
Kesemua itu penting untuk memastikan hasil akhir menjadi sempurna dan tidak akan menyaksikan masalah banjir berulang.
Dan kini dengan peruntukan sejumlah RM300 juta menerusi RMK-9, projek itu telah pun berjalan.
Walaupun mungkin tidak boleh menjadi sempurna seperti jika peruntukan RM2 bilion disalurkan, sekurang-kurangnya ia menunjukkan bahawa kerajaan Pusat sangat prihatin ke atas masalah rakyat di Pantai Timur.
Paling penting, masalah banjir tidak akan dapat diatasi tanpa kerjasama rakyat di kedua-dua negeri itu.
Sikap prihatin terutama dalam menangani tabiat membuang sampah ke dalam sungai serta saliran sangat diperlukan.
Amat penting untuk meningkatkan kesedaran bahawa masalah banjir turut disumbangkan oleh tabiat buruk segelintir rakyat.
Hentikan tabiat membuang segala sampahsarap ke dalam sungai dan longkang.
Mungkin sedikit sebanyak ia akan membantu mengurangkan masalah banjir. Jika tabiat ini tidak diatasi, binalah seberapa tinggi benteng pun, banjir akan terus melanda.
Kini, sewaktu projek tebatan sungai berlangsung dan banjir masih melanda, ada baiknya untuk semua pihak mengambil sikap lebih berhati-hati.
Awasi anak-anak ketika musim banjir. Semoga tiada lagi berita sedih mengenai anak-anak lemas di dalam banjir akibat kealpaan ibu bapa dan keluarga

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket