Selamat datang

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

ucapan hari raya & pesanan saya sepanjang bulan Syawal

Assalamualaikum wbt.
Saya ucapkan selamat hari raya Aidilftri maaf zahir & batin. Saya minta maaf jika ada terkasar bahasa atau salah sepanjang saya berblogging blog ini. Ada pesanan saya sebelum kita pulang ke kampung & beraya.Untuk pengetahuan semua, saya akan balik kampung pada 29/8 nanti 7 balik ke rumah hari ke 6.Insya-Allah. Maka, saya tidak akan menghantar arti
1.Berhati-hatilah di jalan raya semasa balik kampung. Periksa kenderaan anda sebelum meneruskan perjalanan. Pandulah dengan cermat & mematuhi peraturan jalan raya demi keselamatan. Kalau tidak, beraya di wad kecemasanlah jawabnya.
2.Semoga saya & anda semua tiba dengan selamat di destinasi yang dituju.
3.Semasa beraya, kalau nak main mercun, berhati-hatilah kepada budak-budak.Kalau kita gunakannya dengan bijak, insya-Allah anda tidak akan masuk berita akhbar. Orang dewasa jangan pula tergila main mercun pula.
4.Waktu beraya, kunjung-mengunjunglah rumah saudara-mara & bermanis muka.
5.Kepada budak-budak, apabila dapat duit raya, jangan pula gunakannya untuk perkara tidak berfaedah.
6.Kepada pelajar pmr & spm seperti saya, buat ulang kaji & jangan lupa pmr serta percubaan spm.
7.Semasa berkunjung ke rumah saudara-mara, jaga adab anda sebagai tetamu & tuan rumah walaupun rumah itu adalah rumah kampung ibu, ayah , nenek & datuk kita.
8.Jangan pula berpuasa semasa hari raya pertama. Dalam beraya, kawallah keseronokan kita.
9.Kalau boleh,puasalah 6 hari bulan Syawal.
10.Kita digalakkan untuk buat rumah terbuka kerana orang yang membuatnya akan didoa oleh malaikat 40 hari sebelum tarikh rumah terbuka anda & dicatatkan seluruh ahli keluarga dalam rumah bebas api neraka.
11.Semasa sediakan makanan, hidangkan makanan berkualiti.
12.Apabila makan lemang, rendang ayam,ketupat & sebagainya, jangan pula makan lebih-lebih seolah-olah tidak makan setahun. Jagalah kesihatan anda.

Sekian itu sahaja.
SELAMAT HARI RAYA............................

Hari Raya Aidilfitri edisi 1-Tips pemanduan pulang ke kampung..


pandu raya
Tak lama lagi kita semua umat islam akan menyambut Hari Raya.Jadi,mungkin dah ada yang mula bercuti dan tengah bersiap nak balik kampung . Sebagai panduan untuk yang memandu, berikut ada sedikit panduan untuk kita sama-sama praktikkan semasa kita memandu balik raya nanti….semoga semua dapat pulang beraya dengan selamat..AMIIN..
1. Ini perkara yang paling penting,malah sangat-sangat penting. Sebelum memulakan perjalanan, baca doa menaiki kenderaan dulu. Paling tidak pun, Bismillah dahulu. Minta Allah permudahkan perjalanan kita, benda mudah,tapi ramai orang rase susah…
   2. Pemandu wajib berada dalam keadaan cukup cergas untuk memandu dalam keadaan yang mencabar. Mencabar bererti rohani dan jasmani harus bersedia dengan sebarang kebarangkalian menempuh kesesakan lalu lintas yang maha luar biasa. Leceh juga kalau mengantuk waktu-waktu macam ni.
   3. Untuk mengelakkan rasa mengantuk, ada eloknya juga orang yang duduk di sebelah pemandu adalah jenis Deejay Radio, banyak cakap. Boleh juga buat teman sembang.
   4. Kereta juga harus berada dalam cukup cergas. Bukan setakat servis tukar minyak pelincir sama penapis minyak. Periksa juga lain-lain kompenan seperti keadaan tayar dan juga brek pad. Tayar simpanan pun kena periksa sama, jangan dianaktirikan.
   5. Sebelum bertolak pulang ke kampung, pastikan tahap petrol berada pada tahap yang paling cemerlang. Buat isian petrol sebelum memasuki lebuhraya di kawasan yang berdekatan dengan rumah. Dah tentu dapat menjimatkan masa daripada nak kena beratur kalau mengisi petrol yang berhampiran dengan lebuhraya.
   6. Jangan lupa juga membuat isian semula kad Sentuh & Pergi [Touch N Go] awal-awal. Jangan dah nak masuk lebuhraya, baru terhegeh-hegeh nak buat isian semula di kaunter tol. Tahukah anda betapa ramainya umat sibuk beratur waktu itu. Nak lebih afdal, gunakan saja Tag Pintar [Smart Tag].
   7. Kalau yang jenis sukakan cara konvensional, pastikan anda menyediakan tiket tol dan duitnya sebelum menghampiri Plaza Tol. Ramai sangat yang suka bila dah sampai depan Kakak Plaza Tol baru terhegeh-hegeh nak cari tiket sama beg duit. Yang duduk beratur kat belakang nak membayar pun boleh tahan banyak keretanya.
   8. Kalau dah beratur panjang sewaktu berada di Plaza Tol, jangan nak mengada-ngada menukar lorong. Anda hanya akan menambah sesak dan menyakitkan hati serta perasaan pemandu-pemandu di belakang.
   9. Sewaktu memandu di lebuhraya, pastikan anda mematuhi had kelajuan kebangsaan. Kalau sesekali cecah 120 km/j kerana nak memotong kenderaan di hadapan, tak mengapa. Anda boleh dimaafkan.
  10. Sewaktu memandu dengan laju di lebuhraya, cuba perhatikan sama kenderaan di hadapan dan yang lebih hadapan. Mana tahu, tiba-tiba tertekan brek kecemasan, sempat jugalah anda nak menekan brek sama. Tidaklah nanti sibuk penumpang sebelah nak kena brek pakai mulut.
  11. Kalau anda jenis yang berduit lagi selepas Hari Raya nanti, silakan memotong kenderaan dengan menggunakan laluan kecemasan. Dengar kata, pihak penguatkuasa berpakaian preman bersepah waktu ni.
  12. Memandu laju di lebuhraya memerlukan konsentrasi yang amat tinggi. Jadi jangan cuba-cuba memandu gaya sebelah tangan sahaja pegang stereng. Gila. Sebastian Loeb pun tak pernah buat macam tu.
  13. Jikalau anda sedang memandu dengan had kelajuan kebangsaan dan berada di lorong paling kanan, mohon untuk beri laluan sekiranya ada kenderaan di belakang 8 batu lagi dah bagi lampu tinggi minta diberikan laluan. Jangan cuba jadi hero tak mahu beri laluan hanya kerana kenderaan tersebut dah mencapai had kelajuan kereta api laju.
  14. Tali pinggang keledar tu jangan dah nampak sekatan jalanraya baru terhegeh-hegeh nak pasang. Tapi kalau anda jenis yang suka tercampak ke luar tingkat hadapan, tak pakai pun tak mengapa.
  15. Bagi yang menggunakan Jalan Persekutuan, tahap keberhati-hatian amat-amat diperlukan. Diulangi, amat-amat diperlukan! Jalan Kuala Lipis-Merapoh tu memang selalu masuk carta kemalangan ngeri. Sekali kena, pasti masuk muka depan akhbar arus perdana.
  16. Tolong juga sedar diri dan sedar kemampuan kereta. Kalau setakat memandu Saga FLX, bubuh pula rim sukan bersaiz sampai berbelas-belas inci, penumpang mengalahkan MPV jangan cuba pasang niat untuk memotong bas bersaiz dua tingkat di hadapan. Kalau dah bertembung dengan kenderaan di hadapan, nak ingat Wad Kecemasan pun tiada gunanya lagi.
  17. Mana-mana kenderaan yang dah nak sampai kampung, sewaktu nak keluar masuk simpang, dengan rasa rendah diri saya memohon agar janganlah diacah-acah kepala kereta anda seperti hendak ke tak hendak keluar simpang. Kalau kenderaan lain masih lagi berada pada laluannya, berikan sahaja kerana anda yang harus mengalah. Jangan ikut amalan nak keluar simpang tapi kepala kereta terjulur keluar sampai makan setengah jalan.
  18. Ada orang berkata, sewaktu memandu tu ingatlah yang tersayang. Sesekali tu, ingatlah sama insan yang ada tak berapa nak sayang, Doktor sama pemandu Ambulan misalannya.
  19. Dalam kereta pastikan sekurangnya ada sebotol air mineral, bimbang kalau-kalau suhu enjin kereta mendadak naik tahap kepanasannya di kala menempuh jem yang menggila.
  20. Kalau semua perkara yang di atas anda semua dan amalkan tetapi masih juga mengalami sebarang kecelakaan, anggap sahaja ianya takdir dariNya. Yang penting kena Redha.
Semoga saya & anda semua tiba di destinasi yang dituju.... Amin.....

Tragedi: Jangan salahkan takdir

SAMBUTAN hari raya di kampung menjadi tradisi setiap tahun para perantau untuk pulang. Dalam keghairahan untuk pulang itu, persiapan mental dan fizikal menjadi sandaran agar perjalanan menjadi sesuatu yang tenang dan selamat.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menasihatkan para perantau yang bakal memenuhi jalan raya menuju ke kampung halaman supaya berhati-hati kerana potensi berlaku kemalangan adalah besar apabila terlalu banyak kenderaan.
Bahkan, pada hemat Perdana Menteri setiap pengguna hendaklah tidak menjadikan jalan raya itu sebagai pusara tanpa tanda. Sikap gopoh, hilang sabar dan pertimbangan fikiran yang goyah dikenal pasti sebagai punca kemalangan yang terbesar berbanding faktor mekanikal dan fizikal.
Saban tahun insiden kemalangan tidak banyak memberikan kita kesedaran, kerana ia terus meningkat terutamanya menjelang musim-musim perayaan. Kita juga kadangkala menerima kemalangan hanyalah sebagai takdir walhal sebahagian besarnya dapat kita elakkan jika merupakan pemandu yang sabar, disiplin, tidak mementingkan diri dan mengambil langkah berhati-hati.
Maklumlah dalam keadaan tertekan kerana jarak perjalanan yang jauh dan kesesakan kenderaan, kita akan menjadi lebih cepat marah. Kita marahkan sesiapa sahaja tetapi jarang pula kita menilai diri sendiri apakah corak pemanduan kita itu tidak mendatangkan keburukan atau bahaya kepada orang lain.
Dapatan kajian memberikan kesimpulan bahawa 80 peratus adalah disebabkan oleh faktor kecuaian manusia sendiri manakala 10 peratus adalah faktor fizikal dan selebihnya oleh faktor-faktor seperti jarak penglihatan yang rendah (disebabkan hujan) ataupun masalah kenderaan yang tidak diselenggarakan secara berkala.
Dari sudut pandangan Islam, berdasarkan keyakinan dan akidah sebenar, takdir bukan boleh disalahkan secara total. Sikap pesimis itu sebenarnya merupakan orang yang gagal menguruskan diri sendiri. Turut menjadi kegagalan ialah kerana tidak menggunakan kecerdikan akal membuat pilihan sedangkan kita sentiasa diminta agar bertindak secara bijaksana.
Atas kegagalan membuat pilihan secara bijaksana, kita sendiri sebenarnya telah memilih untuk mengundang tragedi atas kecuaian. Kita lebih banyak membuat kesimpulan, kalau sudah ditakdirkan kita mati secara begitu, walaupun telah melakukan tindakan pencegahan dengan begitu teliti, ia tetap juga berlaku kerana ia adalah kehendak Illahi. Jika segala langkah pencegahan telah kita mulakan dengan bersungguh-sungguh, maka konsep takdir boleh kita terima sebagai faktor tunggal.
Tetapi, kalau bukan menerusi langkah berhati-hati dan sentiasa beringat sebelum kena, maka menyalahkan takdir adalah sesuatu yang bertentangan dengan keyakinan agama. Kita telah membawa masuk nilai-nilai buruk dalam kehidupan kita sedangkan Islam sentiasa memberikan petunjuk, jauhkan sikap buruk kerana ia adalah sesuatu yang keji, jelek dan boleh memudaratkan nyawa kita sendiri.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan dan berlaku baiklah sesungguhnya Allah SWT sukakan orang yang melakukan kebaikan" (Surah al-Baqarah ayat 195).
Tabiat manusia lebih cepat berubah. Perubahan itu biasanya menjuruskan kepada perkara-perkara yang buruk kerana tarikannya adalah lebih kuat berbanding dengan tabiat yang lebih baik. Nilai ego telah menguasai diri, dan keegoan itulah menjadikan manusia sering lupa diri, sombong, riak dan bertindak membabi buta sehingga tidak dapat memikirkan keselamatan orang lain.
Sebagai seorang Muslim yang beriman, kita diberikan petunjuk dan panduan agar lebih berhati-hati dalam hidup, sentiasa beringat kerana malang itu tidak berbau.
Kita mesti memandu dalam suasana yang tenang, tidak mengikut perasaan. Cara itu boleh membantu kita mengambil tindakan bila sesuatu yang tidak dijangka berlaku. Kita boleh mengawal kenderaan kita. Kita boleh menyelamatkan nyawa kita sendiri dan orang yang berada di sekeliling kita. Mereka juga memerlukan sokongan dan dokongan kita untuk hidup, kerana mereka adalah sebahagian dari diri kita.
Takdir adalah ketentuan terhadap sesuatu berdasarkan sistem yang ditetapkan-Nya. Siapa bersandar di tembok yang rapuh akan ditimpa runtuhannya, dan siapa yang menjauhi tembok itu akan terselamat. Kedua-dua ini adalah takdir-Nya, namun demikian manusia berpotensi untuk memilih dan berusaha menghindarinya.
Salah satu usaha tersebut adalah doa. Justeru kita dapat berkata bahawa ada ketetapan-Nya yang telah pasti dan ada pula yang bersyarat. Siapa tahu salah satu syarat itu adalah doa, sehingga apa yang diperolehi mereka yang berdoa, sudah tentu berbeza dengan apa yang dialami oleh mereka yang tidak berdoa.
Islam sentiasa menyuruh kita berhati-hati dan sentiasa mendoakan keselamatan. Antara doa lazim yang diajarkan kepada kita ialah "Innnallazi farada alaikal qurana laraduka ila ma'ad" (al-Quran surah Al qasas ayat 85). Menurut sesetengah riwayat sesiapa yang membaca ayat ini insya-Allah dirinya akan kembali ke tempat asal dengan selamat. Demikian juga perjalanan tersebut hendaklah dimulakan dengan doa yang selalu diajar antara lain ialah "subhana llazi sakhara lana haza wama kunna lahu muqrinin wainna ila rabbina lamunqalibun".
Menurut kata setengah ulama sesiapa yang membaca doa ini ketika hendak berlepas dari satu tempat, dia pasti akan dikembalikan ke tempat itu dengan selamat. Insya-Allah. Memandu dengan laju tanpa menghiraukan peraturan jalan raya sekiranya berlaku kematian, maka kematian itu adalah sebagai mati katak bukan syahid kemalangan.
Di sini kita perlu memahami konsep takdir yang sebenar kerana banyak salah faham berlaku di kalangan masyarakat yang menganggap takdir itu adalah kerja Allah SWT yang maha Esa tanpa sekutu dengan yang lain-lain.
Memang pada hakikatnya semua yang berlaku ini sama ada baik atau jahat sudah dalam pengetahuan ilmu Allah sejak dari azali lagi, sedangkan kita tahu ilmu-Nya tersebut bukan tugasnya menentukan berlaku sesuatu (baik atau buruk) kepada hamba-Nya.
Sesungguhnya manusia tidak boleh lari dari suatu ketetapan Allah kerana manusia tidak mampu keluar daripada keputusan dan takdir Allah selaras dengan ilmu pengetahuan-Nya yang meliputi sekalian makhluk ciptaannya. Tetapi manusia diberi daya usaha dan pilihan yang akan menentukan secara juzie. Justeru untuk memahami persoalan takdir ini sebenarnya ia amat sukar hendak diperjelaskan melainkan orang yang mendapat petunjuk dan hidayah daripada Allah SWT. Manakala orang yang tidak mendapat hidayah daripada Allah SWT dia akan mengikut fahaman Mazhab Jabariah.

Perisian bantu pesakit disleksia


Dr. Vijayaletchumy Subramaniam menunjukkan pek pembelajaran Phonics Tutor Software untuk pelajar disleksia visual.

KANAK-KANAK disleksia biasanya sukar membezakan huruf yang mempunyai bentuk yang hampir sama misalnya b dan d, c dan e, u dan n serta m dan w.
Disleksia adalah sejenis masalah pembelajaran khusus iaitu masalah asasnya adalah perbezaan cara otak berfungsi dalam menghubungkan simbol visual melalui bunyi.
Selain itu, penghidap disleksia mengalami kesukaran membaca, menulis, memahami, mengeja dan mengira.
Kekurangan itu menyebabkan prestasi kanak-kanak disleksia menurun tanpa perhatian yang sewajarnya.
Justeru bagi mengatasi masalah pembelajaran di kalangan kanak-kanak disleksia, tiga penyelidik Universiti Putra Malaysia (UPM) berjaya menghasilkan perisian baharu berbentuk cakera padat.
Perisian yang dinamakan Phonics Tutor Software amat sesuai digunakan untuk kanak-kanak yang menghidapi disleksia visual.
Ketua penyelidiknya yang juga pensyarah dan penyelidik di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi (FBMK), UPM Prof. Madya Dr. Vijayaletchumy Subramaniam berkata, penemuan teknologi berkenaan diharap membantu kanak-kanak disleksia visual menguasai kemahiran menulis, membaca dan mengira (3M).
Beliau berkata perisian itu menggunakan enam kaedah mengeja berteraskan Orton-Gillingham Phonogram serta membantu mereka mencungkil kebolehan dalam aspek berbeza.
“Produk yang dianggarkan berharga RM250 di pasaran kelak menekankan aspek bacaan bahasa Melayu berteraskan Teori Levinson yang sesuai untuk murid disleksia berumur empat hingga sembilan tahun.
“Ini sesuai dengan suasana pembelajaran di Malaysia yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar berbanding produk disleksia lain yang menggunakan bahasa Inggeris,” katanya.
Beliau menyatakan demikian pada sidang akhbar Putra Cipta UPM anjuran Pusat Pengurusan Penyelidikan (RMC) dan Pejabat Pemasaran dan Komunikasi (MarComm) di Serdang baru-baru ini.
Beliau berkata, produk direka khusus untuk murid-murid pemulihan yang mengalami masalah pembelajaran spesifik disleksia dalam proses pembelajaran bahasa Melayu.
Sebelum ini hampir semua produk pembelajaran bagi disleksia adalah dalam Bahasa Inggeris selain harganya yang agak mahal.
“Kaedah ini boleh dimanfaatkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, Jabatan Pendidikan Khas, Pusat Perkembangan Kurikulum, guru dan ibu bapa untuk menangani masalah bacaan bahasa Melayu pada golongan terbabit,” katanya.
Hasil kajian yang dijalankan selama tiga tahun itu dibiayai oleh Geran Penyelidikan UPM dan telah difail paten.
Beliau dibantu oleh dua penyelidik lain iaitu pensyarah Jabatan Bahasa Melayu, Prof. Madya Dr. Noor Aina Dani dan pelajar tahun akhir Jabatan Bahasa Melayu, UPM Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad.
Kelebihan produk

l Direka untuk kepentingan murid-murid pemulihan yang mengalami masalah pembelajaran spesifik disleksia dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu
l Sumber pembelajaran yang menyeronokkan murid-murid disleksia jika dibandingkan dengan bahan bacaan Bahasa Melayu berbentuk buku dengan jenis pilihan yang terbatas
l Pengajaran guru pendidikan khas akan bertambah mudah bagi menangani masalah pembelajaran serta keperluan pendidikan bagi kanak-kanak yang mengalami masalah disleksia
Hasil program ini dapat dimanfaatkan oleh Kementerian Pelajaran, guru-guru dan ibu bapa bagi mengatasi masalah bacaan Bahasa Melayu justeru menggelakkan murid-murid daripada menghadapi masalah disleksia dengan lebih serius.

Pengajaran daripada rusuhan di kota London

SEMUANYA bermula dengan protes jalanan yang kononnya dianjurkan secara aman. Matlamat asal seperti yang didakwa ialah untuk membantah tindakan polis menembak mati seorang lelaki kulit hitam.Tetapi kesan daripada protes aman tersebut kota raya London berubah menjadi medan perang. Satu dunia dapat melihat bagaimana huru-hara dan kucar-kacirnya bandar raya itu. Ia yang berlarutan hampir seminggu telah mengorbankan lima nyawa.
Mungkin itu bukan sesuatu yang diinginkan oleh para penunjuk perasaan terbabit apabila mereka mula menggerakkan protes jalanan tersebut.
Tetapi apa yang berlaku pada masa lalu telah membuktikan apa juga bentuk protes, tunjuk perasaan, demonstrasi atau apa sahaja yang seangkatan dengannya jarang berakhir dengan aman.
Jarang juga ia berakhir tanpa tragedi. Dan tentunya amat jarang berakhir tanpa ada yang tercedera atau kehilangan nyawa.
Kita boleh tengok sendiri apa yang berlaku di London. Lihatlah apa yang dialami seorang pelajar Malaysia di sana, Muhammad Asyraf Haziq Rossli yang cedera akibat dibelasah oleh mereka yang berpura-pura menolongnya.
Juga jangan lupa gambar seorang rakyat Poland yang terpaksa nekad terjun dari sebuah bangunan yang marak terbakar akibat tindakan para penunjuk perasaan tersebut.
Itu semua gambaran ngeri yang sepatutnya menyedarkan kita bahawa apa juga yang bersifat jalanan tidak membawa apa-apa kebaikan. Sebaliknya ia lebih membawa kepada kemusnahan dan kerugian untuk jangka pendek dan jangka panjang.
Tentu ada pihak akan menganggap perkara itu bakal dijadikan momokan oleh pihak berkuasa bagi menjustifikasikan tindakan terhadap bantahan jalanan di negara ini.
Tetapi realitinya, mencegah lebih baik daripada mengubati. Itu yang berlaku di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu apabila pihak berkuasa berusaha keras menggagalkan perhimpunan haram yang dirancang.
Namun, kesannya tetap ada apabila peniaga terpaksa menanggung kerugian, harta benda awam rosak dan orang ramai terperangkap dalam kesesakan jalan raya berjam-jam lamanya.
Malah ia turut membawa kepada majlis kenduri yang terpaksa dibatalkan ekoran tetamu tidak datang kerana mereka takut untuk berhadapan dengan kemungkinan daripada perhimpunan haram tersebut.
Walaupun tidak seteruk apa yang berlaku di London, namun perhimpunan haram di ibu negara itu tetap memberikan kesan negatif. Kerana kononnya protes aman oleh sekelompok kecil itu, penduduk di London kini trauma.
Mereka kini dibelenggu ketakutan. Hendak keluar rumah pun tidak berani. Ini kerana rusuhan yang bermula di utara London dan Tottenham itu turut merebak ke bandar-bandar lain.
Ia turut menyumbang kepada kes-kes curi, samun dan rompak seolah-olah penduduk England tidak bertamadun.
Penduduk Britain sendiri terkejut dengan apa yang berlaku di depan mata mereka. Orang awam di pukul, kedai di geledah sesuka hati, kenderaan di rosakkan dan bangunan dibakar.
Jika sebelum ini mereka mengkritik tindakan pihak berkuasa negara lain termasuk Malaysia dalam menghalang perhimpunan haram, kini mereka melihat dan merasai sendiri akibat yang terpaksa ditanggung jika perkara seperti itu tidak dikawal dan dihalang dari awal.
Skala rusuhan dan keganasan itu bukan sahaja di kawasan-kawasan tengah bandar tetapi turut merebak ke kawasan kelas pertengahan di pinggir-pinggir bandar. Ia melenyapkan sama sekali imej Britain sebagai sebuah negara dengan masyarakat yang bertamadun.
Ahli politiknya pula saling tuduh-menuduh dan salah-menyalah ekoran tragedi yang tercetus daripada kebebasan bersuara dan kebebasan berkumpul yang diperjuangkan oleh mereka.
Kerajaan disalahkan kerana mengurangkan bajet untuk pasukan polis menyebabkan pihak berkuasa kekurangan anggota untuk menangani kejadian itu.
Dikatakan juga, sebelum rusuhan itu, moral pasukan polis Britain juga rendah kerana kehilangan seorang demi seorang ketua mereka ekoran pendedahan skandal dan tuduhan rasuah oleh akhbar-akhbar British milik Rupert Murdoch.
Tentu ada sesuatu yang kita boleh pelajari daripada apa yang berlaku di London ini. Bayangkan daripada sebuah kota raya yang gah dengan kemodenan dan ketamadunan, sebahagiannya kini menjadi seperti medan perang.
Seperti kata Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar, protes jalanan perlu dielakkan kerana tidak ada sesiapa pun tahu akan kesannya.
Biar atas nama protes aman sekalipun, ia selalunya berakhir dengan perkara yang tidak elok.
Apa yang berlaku di London itu boleh diibaratkan menang jadi abu, kalah jadi arang. Ia langsung tidak membawa kebaikan. Hanya memudaratkan.

Nasihat saya sepanjang bulan ramadhan

Apa yang pasti ada di antara kita akan merasai ketiadaan orang tersayang pada Ramadan kali ini. Mungkin ibu, bapa, kakak, adik, abang atau anak. Maka jangan dibiarkan bulan ini berlalu tanpa pengisian amalan yang sewajarnya.
Semoga kita diberi ‘kekuatan’ untuk menunaikan salah satu daripada Rukun Islam itu. Pelbagai tanggapan dibuat mengenai Ramadan ini.
Selain sebagai bulan ibadat, ada yang menganggap Ramadan sebagai pesta makan dan pesta membeli-belah menjelang hari raya. Lihat sahaja bazar Ramadan yang tumbuh bagaikan cendawan. Mulai petang ini berduyun-duyun manusia memenuhi bazar Ramadan ini untuk mencari juadah berbuka.
Macam-macam makanan dan minuman dijual. Nafsu makan seolah-olah tidak terkawal apabila melihat hampir kesemua jari tangan memegang plastik yang terisi pelbagai juadah.
Membelilah ikut keperluan bukan nafsu sehingga berlaku pembaziran. Bagaimanapun ia secara tidak langsung membuka pintu rezeki kepada peniaga-peniaga.
Begitu juga dengan pelbagai program masakan di kebanyakan saluran televisyen. Hotel dan restoran juga mengadakan pelbagai pakej berbuka puasa. Sambutan yang diberikan juga hebat. Itulah lambang kemewahan rakyat Malaysia.
Biar apa pun tanggapan mengenai bulan ini, jadikanlah Ramadan bulan ibadat sepenuhnya.
Penuhilah dengan ibadat sembahyang sunat tarawih, witir, tadarus al-Quran dan lain-lain amal kebajikan.
Ramadan juga boleh dijadikan bulan muhasabah diri atau menilai semula apa yang dilakukan dalam usaha memperbaiki kelemahan yang ada. Ramadan mampu mengajar atau membentuk diri kita untuk meninggalkan perkara-perkara yang dilarang.
Jadi janganlah menjadikan puasa sekadar bulan pesta makan ketika menghampiri waktu berbuka atau pesta membeli-belah menjelang Hari Raya Aidilfitri.
Sama-samalah kita penuhkan surau dan masjid dengan majlis-majlis ilmu ketika rehat waktu makan tengah hari (solat zuhur) dan waktu minum petang (waktu asar) dan pada sebelah malamnya pula dengan solat sunat tarawih dan witir.
Bagi kebanyakan kita, Ramadan kali ini bukan yang pertama dilalui. Maka tidak perlulah berkomentar lagi sama ada hendak dilakukan lapan rakaat tarawih campur tiga witir (8+3) atau 20 campur 3 (20+3). Isu ini sering timbul pada bulan Ramadan. Ada yang nak buat lapan dan ada pula nak buat 20.
Pada masa yang sama ada pula yang menyelitkan dengan tazkirah serta tahlil. Terpulanglah kepada jawatankuasa surau dan masjid sama ada nak teruskan dengan tazkirah atau solat tarawih terus menerus tanpa diselitkan tazkirah.
Harus diingat, tarawih datang setahun sekali tetapi tazkirah boleh diadakan pada bila-bila masa. Tarawih ada kelebihannya. Dari Abu Hurairah (r.a) bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: ‘‘Barangsiapa yang mendirikan sembahyang (Tarawih) pada malam bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan keikhlasan maka Allah ampunkan segala dosanya yang telah lalu’’ (Diriwayatkan oleh Muslim).
Justeru jangan jauhkan ahli jemaah yang berkobar-kobar untuk menunaikan solat sunat setahun sekali itu. Tidak dinafikan, tazkirah selepas solat menyebabkan ramai yang angkat kaki sebaik sahaja selesai tarawih.
Maka ada surau yang melakukan solat sunat tarawih empat rakaat diikuti tazkirah sebelum menyambung semula empat rakaat. Dan tazkirah pula janganlah diserapkan unsur-unsur politik, tak kiralah sama ada yang memihak kepada pihak kerajaan yang memerintah atau sebaliknya.
Janganlah kita musnahkan hubungan erat silaturahim, kasih sayang dan perpaduan semasa solat berjemaah dengan tazkirah yang berunsurkan politik. Ingatlah tidak semua jemaah ahli parti politik. Malahan ada yang langsung tidak peduli soal politik.
Dan kepada umat Melayu seluruhnya, jadikan kehadiran Ramadan ruang terbaik kepada orang Melayu merapatkan hubungan silaturahim seterusnya mewujudkan perpaduan yang utuh. Hilangkan perasaan angkuh, bongkak dan ego masing-masing.
Pada bulan ini juga, banyak majlis berbuka puasa diadakan oleh pelbagai pihak. Di samping meraikan saudara mara, sahabat handai, rakan-rakan perniagaan, banyak pihak tidak melupakan mereka yang kurang bernasib baik terutama anak-anak yatim.
Maka berlumba-lumba orang ramai mahu menghulurkan sumbangan kepada anak-anak yatim ini. Di samping berbuka, sumbangan turut diberikan untuk persiapan hari raya.
Bagi orang korporat pula, bukanlah tujuan mereka mahu menunjuk-nunjuk tetapi ia tanda mensyukuri nikmat yang diberi. Hasil yang diperoleh mahu dikongsi bersama dengan orang-orang yang tidak mampu. Maka diharapkan, ketika sumbangan mencurah-curah itu, tidak ada rumah anak yatim terpaksa menolak rezeki kerana ‘diari sudah penuh’.
Bagi peniaga pula, Ramadan juga memberi peluang kepada mereka untuk menambah pendapatan. Mereka sama ada menjual juadah berbuka/bersahur atau menjual pakaian serta persiapan menyambut hari raya.
Pihak berkuasa tempatan eloklah memberi peluang kepada orang Melayu Islam ini untuk menambah pendapatan. Tidak payahlah kecoh-kecoh dengan rezeki setahun sekali itu.
Diharapkan tidak ada lagi isu peniaga ‘dihalau’ seperti yang pernah berlaku di Pulau Pinang di bawah pentadbiran kerajaan DAP.
Bagi orang politik terutama wakil rakyat, Ramadan juga memberi peluang mereka mendekati rakyat.
Tempoh sebulan itu boleh dimanfaatkan untuk bersama rakyat sama ada ketika berbuka puasa atau solat tarawih. Ramai orang politik menjelajahi satu persatu surau dan masjid di kawasan masing-masing.
Bukanlah bermakna sebelum ini mereka tidak berbuat demikian tetapi sentuhan Ramadan ada kelebihannya. Begitulah di sebalik kedatangan Ramadan.
Apa yang penting penuhilah tuntutan Ramadan terlebih dahulu. Raikan tetamu (Ramadan) yang lebih awal datang daripada kita meninggalkan tetamu itu untuk menyambut tetamu berikutnya, Syawal.
Sikap inilah yang menyebabkan setiap saf dalam surau dan masjid hanya penuh pada minggu pertama dan kedua sehingga melimpah keluar tetapi mulai merosot menjelang hampirnya Hari Raya Aidilfitri kerana masing-masing mahu menyambut Syawal.
Selamat berpuasa tetapi jangan sekadar beroleh lapar dan dahaga sahaja!

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails