Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

PENGUMUMAN PENTING!!!!!!! -Tawaran ke Sekolah Permata Pintar & pergi ke sana

Assalamualaikum wbt.Saya setinggi-tinggi bersyukur kepada Allah swt yang memberikan saya Sekolah/Pusat PERMATApintar di UKM, Bangi. Mulai hari esok, saya akan berangkat hari esok ke Kuala Lumpur dengan mak saudara saya & tidur di rumah pak saudara saya. Isnin itu, saya pergi mendaftar. Tinggallah kat sana selama 2 tahun.

Walau bagaimanapun, kat sana boleh bawa laptop & handphone. Apabila saya ada masa, saya akan post blog ini. Sekian, terima kasih.

21 ulasan:

Solehah berkata...

salam saudara arif anwar, nama saudari solehah. saya telah menerima dan bersetuju untuk ke perkhemahan akhir tahun permata pintar yang akan diadakan pada 2 disember hingga 22 disember 2012. memandangkan saudara merupakan seorang pelajar permata pintar, bolehkah saudara memberi beberapa tips atau pesanan bagi menghadapi perkhemahan tersebut? saya juga berminat untuk mengetahui bagaimana caranya untuk diterima sebagai seorang pelajar permata pintar. sekian.

Arif Anwar berkata...

Waalaikumusalam wbt, solehah.
Saya ingin bertanya kepada saudari semasa saudari mengetahui dari internet (laman web permata pintar), kursus apa saudari dapat dan saudari dalam tingkatan berapa sekarang?

Solehah berkata...

terima kasih kerana membalas... saya seorang murid tingkatan tiga dan telah mendapat kursus biologi pecutan..

Arif Anwar berkata...

1. Saya ingin mengatakan bahawa saudari perlu search apa-apa artikel mengenai kursus yang saudari dapat supaya saudari lebih bersedia dalam kursus ini.

2. Semasa di sana, saudari akan mendapat rakan sebilik yang tinggal dari negeri lain dan drpd kaum yang sama.

3. Jangan risau, sesiapa yang ikut PPCS ini confirm mengatakan ppcs ini terlalu seronok dan sudah pasti tinggalkan memori yang tidak akan lupa selama-lamanya. Secara psikologinya, saudari pasti ingin menyertai lagi ppcs ini(tahun depan kursus lain), dan tahun demi tahun ppcs bertambah seronok. Hal ini kerana saya telah mengikuti ppcs semasa form 2 & 3 (form 3 lebih seronok drpd form 2)Ini cerita benar. Insya-Allah.

4. Di sana, ada banyak aktiviti yang menyeronokkan dan setiap kursus akan melakukan 1 atau 2 lawatan sambil belajar ke tempat-tempat dengan kursus tersebut.

5. Apa yg paling penting, enjoy your camp............

6.Style belajar di ppcs berbentuk teori dan banyak aktiviti dilakukan. Ia lebih banyak independence apabila lakukan projek itu.

Arif Anwar berkata...

Saya merasakan lebih baik saudari search laman web ini:

http://arifanwarlokmanohakim.blogspot.com/2011/12/diari-perkhemahan-cuti-sekolah-permata.html

diari semasa ppcs 2011 (form 3) utk dapatkan sedikit gambaran (bukannya semirip dengan apa yg saudari bakal lalui) saya minta maaf kerana diari ppcs 2010 tidak dpt post kerana sibuk gila.....

Akhir kata, saya mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kerana saudari solehah kerana berjaya terpilih utk ikuti ppcs...dengan ini secara rasminya saya menganggap saudari pintar.....

Solehah berkata...

saya berasa sangat teruja tetapi nervous untuk menghadapi kem ini, tetapi InsyaAllah dengan tips saudara ini saya akan berjaya. saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara kerana meluangkan masa bagi menjawab soalan saya. saya akan doakan kejayaan saudara pada masa akan datang :) sekian...

Arif Anwar berkata...

Lagi satu saya ingatkan ppcs adalah berkonsepkan 2 perkara:

1.Keseronokan dalam pembelajaran.
2.Dedahan kepada suasana universiti sebenar.
3. Pembelajaran dan projek berasaskan high critical thinking level.
4. Gaya pembelajarannya tidak sama di SBP dan sekolah biasa. (jauh berbeza langit dgn bumi)
5. Saudari kena buka minda seluas-luasnya dan tunjukkan bakat saudari ada sebesar-besarnya di sana. Hal ini kerana saudari pintar dan berbakat, maka gunakanlah sepenuhnya dan akrabkan hubungan antara instruktor, TA, abang dan kakak RA(Resident Assistant) - merekalah yang sentiasa menceriakan saudari dan sesiapa yg ikuti ppcs ini.

Mereka semua friendly dan siap-sedia menghulurkan bantuan yg anda perlukan. Jika anda sakit (demam & sebagainya) - cakap dengan mereka & akan membawa saudari ke klinik kesihatan UKM (Isnin- Jumaat)...kalau teruk sangat atau pergi sabtu atau ahad, mereka akan bawa saudari ke klinik luar ukm.....Makanan, minuman, lawatan, tambang semuanya ditanggung sepenuhnya oleh permata.....saudari perlu cuma bawa duit hanya untuk dobi(kalau ingin) -bayar RM 30 dan jangan hantar banyak kain atau selalu pula. Kalau ada baki duit dobi di akhir ppcs itu, mereka akan berikan baki...kalau terlebih 30, saudari kena bayar terlebih itu...kalau cukup 30, tak ada duit dikembalikan.....kalau saudari x mahu, boleh basuh mesin basuh....di setiap blok (tingkat 1 lazimnya) - kena prepare RM 2.50 ATAU 3.00....(duit syiling 50 sen) sahaja.....kalau x mahu, basuh sendiri.... (pilihan majoriti)....

Arif Anwar berkata...

Insya-Allah saudari pasti akan seronok dan alami kenangan terindah.....(ingin follow lagi).....saudari patut bertuah kerana semua program permata under datin rosmah....setiap tahun, hari penutup atau pembukaan datin rosmah saja atau dengan dato seri najib datang merasmikan & menyambut korang....kalau bertuah, saudari boleh jumpa, bercakap face to face dan masuk tv......lazimnya masa ppcs sana, korang akan ke istana budaya utk saksikan konsert permata seni atau festival gabungsn dgn antarabangsa.......setiap thun, dorg akan buat sebegitu (jatuh pada hari ppcs korg....syok betul....saya rasakan saudari baca artikel isu semasa dan cerita saya di permata pintar & ppcs utk ketahui selanjutnya.....

Arif Anwar berkata...

duit ubat saudari & everything ditanggung oleh permata, tinggal saudair bawa duit alumni RM 50 kalau first time.....second time x perlu bayar (seumur hidup)

saudari perlu bawa duit dobi atau mesin basuh (optional) & beli cenderamata serta barang keperluan,.......JANGAN LUPA BAWA DUIT UNTUK BAJU COURSE KORANG (memang ada)insya-Allah........nnti kena pinjam duit, ok???? bajet paling kurang saudari bawa utk keperluan sendiri adlah berjumlah RM 50 ....paling lebih pun RM 100......(jangan bawa banyak sangat sebab kebanyakkannya ditanggung sepenuhnya oleh permata melalui duit kerajaan....) saudari patut bersyukur kerana semuanya free buat saudari dan semua alumni.....so, jangan ada nak bangkang kerajaan pula apabila berjaya nanti & mnjdi pemimpin terbaik...ingatlah kita alumni permata pintar adalah generasi pemimpin terbaik drpd yg di luar sana(bukan alumni permata)....kita perlu buka minda, peka isu semasa & tunjukkan bakat anda sebaik2nya serta menjaga akhlak saudari....satu lagi saudari apabila ulg kaji pelajaran, bukan semua fakta adlh perlu dihafal sebab benda ini perlu difahamkan sepenuhnya....gunakan minda sepenuhnya utk memahami....utk membolehkan saudari miliki high critical thinking level, cuba saudari peka dgn isu dan fakta sains & mt dan fikirkan apa yg ingin disampaikan...kat sana ppcs & permta pintar, ia bnyk fokus pd bidang2 mt & sains saja.....itu yg menjadi essential utk kemajuan negara kita.....cuba saudari banyak training soalan mt olimpiad dan cabar minda saudari utk baca campbell bio atau sebagainya.....kalau saudari x mampu don't force...buat slowly....sy ini pun belajar di sana ada sesetengah cikgu/instruktor masukkan di luar syllabus utk dicampuradukkan dgn dalam syllabus dan sometime bca campbell but perlu masa lebih lama....ada budak pintar yg level kemmpun berfikir di thp biasa, tinggi atau luar biasa....just slowly, jgn pksa diri saudari

Arif Anwar berkata...

kalau saudari ingin mengetahui cara kemasukan ke program pendidikan tinggi permta pintar (high school) & suasana di sana, baca artikel / crta sy di blog ini....you will be find your answer....satu lagi utk melatih supya saudari miliki high thinking level, jgn terlalu depend on mna2 pihak yg ditanya...cari dulu, research dulu....kalau x cukup source, baru minta bantuan......one more jgn asyik suap bulat2 daripada apa yg ckgu ajar dan buku teks & rjkan kta/ajr...explore more detail di internet...kalau nak fhm apa ckgu ajar / internet kta, imagine ok??? itu saja good luck for your ppcs....bulan depan...kongsikan pengalaman anda di facebook/twitter bagi org luar thu

pasal sekolah permata pintar itu, saudari kena skrg ini brda di form 3 dulu....kalau x, tunggulah hngga form 3....but jgn pula saudari tidak mahu follow ppcs coming soon pula....kalau saudari bkan form 3, follow jelah every year (kalau dptlh) & jwb ukm 1 skli lagi...) kalau skrg form 3, ada hari diambil utk ukm 3 (soalan TOEFL + SAT dan out of syllabus sekolah rendah + menengah).....dgn under observation instruktor korg + TA serta speciality tertentu yg saudari miliki...yg diperlukan di ppn

Arif Anwar berkata...

saudari solehah, fast paced biology course, kalau follow pengamatan drpd kawan2 saya, dorang kena belajar follow syllabus campbell bio (diringkaskan)....dikira sebagai bio lebih laju drpd yg bukan ambil course ini.....saudari kena faham betul2 dan bnyak bertanya soalan kalau x faham...dorg ada buat aktiviti sambil bljr keluar..but x sure tempat mna dorg go (surprise buat saudari)....ada 1 hari saudari ahli group saudari akan membedah tikus atau katak atau arnab utk melihat organ dalamannya...sy ingatkan course Multimedia kreatif(ada 1 group itu) x tahulah siapa akan buat shooting & video course saudari..malahan semua course di ppcs....hal ini kerana saya dpt MK course....abg2 RA korg nnti akan buat satu cheers umum...di blog saya ada post cheers ktorg...(every year x sma) - lazimnya korg cipta sndiri....ia akan divide kpd course..satu course ada seorang RA....utk membolehkan saudari enter permata pintar, saudari dinilai dari segi assignment, kualiti projek anda, cara group anda present smsa kedatangan dr Siti, observation instruktor anda, result ukm 3.....(soalannya out of syllabus & has a few of subjects)...so buat betul2....nanti apabila saudari dapat tawaran ke permata pintar dan anda bersetuju utk ke sana nanti, tell to me....nanti saya akan beritahu tip-tip di sana....kerana kalau saudari dpt & nak ke sana, solehah akan brjmpa dgn saya next year. rajin2lah baca cerita saya di permata pintar yg telah saya post di blog ini utk dapatkan gambaran sebenar.....kalau saudari dapat, fikirkan semasaknya adakah anda siap sedia untuk menerima cabaran & tekanan fizikal, mental dan psikologinya kerana solehah dikira best student among student in your school. the best student akan bersama the best student dari sekolah lain utk compete dari semua aspek.....sebab itulah saya berpesan saudari sedia dgn bakat, speciality dlm bidang mt & sains, result exam solehah, kepintaran dan bakat dlm sukan kerana di sana persaingan terlalu sengit & peluang belajar di oversea & medapat kelebihan melebihi tempat2 lain adlah tinggi....paling penting saudari kena take chance yg ada.

Arif Anwar berkata...

include leadership solehah kerana di sana smua kelab & aktiviti solehah atau student handle sendiri....so leadership solehah perlu diasah...kat sna saudari berpeluang utk buat research yg saudari nak dgn mentor prof2 solehah di UKM....masa form 5 nanti....

Solehah berkata...

wow banyaknya saudara tulis! thank you so much for your help.. blog saudara juga sangat informative dan telah membantu saya... saya rasa sekarang saya lebih bersedia, all thanks to you. oh and minta maaf saya campur-kan english dan bahasa melayu, dah terbiasa english di rumah.... jadi di camp banyak competition ye? sebenarnya kawan saya pun telah membuat ujian ukm2 tetapi dia tidak lepas untuk ke kem, padahal dekat kelas biasanya results dia lagi hebat daripada saya. saya ni bukannya albert einstein tapi rasanya just pandai je lah. saya harap saya dapat memasuki sekolah permata pintar tahun depan, my parents memang doakan saya dapat masuk. kalau saya dapat masuk, first thing i will do is cari saudara and thank you :) and saya dah mula research info about bio, as you advised.. sebenarnya saya ada banyak lagi soalan since this is my first time at the camp, tapi saya rasa dekat kem nanti semuanya akan dijawab. i hope i will do well.. sekali lagi, terima kasih banyak banyak kerana membantu saya!

Arif Anwar berkata...

no, I not say at PPCS have competition but if you enter PERMATApintar ........PPCS just a lot of interesting activities and fun learning....but form 3 must serious, ok...

Solehah berkata...

sebelum saya ke kem pada hari ahad ini, saya ingin tanya saudara sesuatu.... adakah laptop/mp3/telefon bimbit boleh dibawa ke kem ppcs?

Arif Anwar berkata...

x digalakkan........sbb kut2lah bnda itu kena dirampas kalau prturan langgar......alah..don't worry sbb apabila solehah dpt twran permata pintar, laptop /mp3 & hp bleh bawa & digunakan di asrama mahupun masa di kompleks (sekolah)....syaratnya x ganggu masa ckgu ajar..lguna apabila perlu kalau masa ckgu ajar...(macam guna laptop utk present kerja solehah..sbb kat sana assignment lain drpd sekolah biasa mahupun sbp & mrsm.....

Arif Anwar berkata...

kalau nak tahu, apakah nama fb solehah...kita nak berkenalan...mana tahu kita boleh meet at there next year

Arif Anwar berkata...

nama fb saya Arif Anwar(foto saya sndiri)

Solehah berkata...

nama penuh saya solehah binti salim. nama fb saya solehah salim....... oh jadi saya tak patut bawa barangan elektronik ye? ok then, i won't....

Tanpa Nama berkata...

kalau dah tingkatan 4 tak boleh masuk ke

Arif Anwar berkata...

boleh tanpa nama

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket