Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Nur Izzati: Antara hutang RM57 dan SBP

SAYA amat terharu dengan nasib yang menimpa Nur Izzati Azahar, dari Sekolah Convent Tarcisian, Ipoh yang mendapat 5A dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini.

Hanya kerana dia anak pemandu lori dan ibunya pula pekerja kilang, dia gagal mendapatkan slip UPSR kerana masih berhutang kepada sekolah sebanyak RM57.

Dalam keadaan begini sepatutnya Guru Besar mengenepikan sebentar keegoan kerana hendak mempertahankan prosedur pejabat tetapi pada masa yang sama telah melukakan hati seorang murid yang berjaya menyumbang peratusan kejayaan Sekolah Convent Tarcisian.

Saya juga amat bersetuju dengan pandangan Hafiz Seremban dan Pelajar Tingkatan Lima, Shah Alam, berkaitan kemasukan ke Sekolah Berasrama Penuh (SPB) yang sekarang ini didominasi oleh golongan berada.

Pada pandangan saya sepatutnya Pengarah Pelajaran Negeri Perak janganlah cepat sangat membuat kenyataan bahawa perkara berhutang yuran dengan pihak sekolah adalah perkara biasa dan seolah-olah beliau bersetuju dengan tindakan sekolah untuk tidak memberikan slip keputusan.

Saya pernah menguruskan permohonan anak saudara saya tiga tahun lalu dan memang dia berkelayakan kerana mendapat 5A beserta dengan kegiatan kokurikulum. Oleh kerana dia tidak ada pengaruh politik atau saudara mara di Kementerian Pelajaran, maka permohonannya gagal. Akhirnya setelah puas merayu dapatlah anak saudara saya itu ke SBP bagi pengambilan ke tiga atau empat setelah ada calon yang menolak.

Saya amat terkejut apabila satu hari saya membantu adik saya untuk mengambil anaknya di sebuah SBP di Negeri Sembilan, saya melihat berbaris kereta BMW, Mercedes, Naza, Honda, Camary dan Berabus pun ada. Mana silapnya Kementerian Pelajaran? Saya difahamkan oleh kawan-kawan di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) pun sama juga keadaannya. Jadi dimana kah keadilan ini?

Silalah buat perubahan dan berilah keadilan pada pelajar miskin seperti Nur Izzati. Belalah nasib mereka. Saya juga datang daripada keluarga miskin anak penoreh getah.

Saya telah terpilih ke MRSM Pengkalan Chepa, Kelantan, kira-kira 37 tahun dulu (kumpulan pertama) dan berpeluang melanjutkan pelajaran ke United Kingdom. Ia telah merubah nasib saya daripada miskin kepada kehidupan sekarang ini. Terima kasih Mara.

Saya berharap pertimbangkan Nur Izzati ke mana-mana SPB demi masa depannya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket