Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Kemelut kecelaruan iklim dunia

KETEGASAN ibu bapa menyuruh anaknya tekun belajar demi masa depan memberikan inspirasi untuk mengingatkan kepada pemimpin-pemimpin negara dan dunia agar terus tekun melakukan usaha sedaya mungkin untuk mencari jalan menguruskan biosfera dengan baik sekali gus mengurangkan pemanasan global.
Sebagaimana kebanyakan anak-anak kita yang kini 'menangis tidak berlagu' kerana enggan patuh cakap ibu bapa, begitu juga peringatan kita kepada pemimpin agar jangan menyesal jika kecelaruan iklim dunia semakin menjadi-jadi suatu hari nanti ekoran daripada sikap ketidaksungguhan mereka mengatasi pemanasan global hari ini.
Pemanasan global sebagai menifesto parti
Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini berkaitan tamatnya pemberian AP untuk kereta import dan francais kereta import masing-masing pada 2015 dan 2020 secara tidak langsung membuktikan bahawa kerajaan Malaysia semakin mengakui kemelut ketandusan minyak yang berasaskan fosil.
Ulasan seiring dengan Belanjawan 2010 yang diumumkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak adalah signal positif kerajaan Barisan Nasional terhadap tekanan dunia ke atas isu pemanasan global.
Saya berpendapat, sudah sampai masanya, perjuangan mengatasi isu pemanasan global ini dijadikan manifesto perjuangan politik parti dan tidak boleh dianggap sebagai isu mikro semasa sahaja.
Kita mesti sedar bahawa usaha memulihkan kembali dunia yang semakin uzur ini semakin mendapat perhatia. Sementara itu, dan sikap pemimpin-pemimpin dunia juga sentiasa dipantau serta sering mendapat kritikan sinikal rakyat dunia yang memerhati.
Kritikan sinikal terhadap AS dan China
Baru-baru ini laman sesawang NGO pencinta alam sekitar, Greenpeace mentertawakan telatah World's Big Brother, Amerika Syarikat (AS) yang asalnya berkemampuan menaja penjelajahan manusia pertama ke bulan. Kini terbukti AS gagal dalam mempertahankan manusia yang telah kesekian lama hidup di bumi.
Dalam rencana minggu lalu, saya juga menyentuh hanya AS sahaja yang masih belum menandatangani Protokol Kyoto manakala China pula tidak terdaya untuk mengawal pembangunan industri konvensional yang menjadi punca kenaikan indeks pencemaran udara sehingga dicemuh hebat oleh negara-negara jiran.
Namun, kita terpaksa mengakui bahawa proses evolusi kepada industri berasaskan teknologi hijau memerlukan kos tanggungan yang lebih berbanding teknologi konvensional. Apatah lagi industri teknologi hijau masih di peringkat awal dan mempunyai permintaan tinggi dalam senario tekanan dunia sekeliling yang melampau.
Malangnya lagi, desakan dari NGO-NGO antarabangsa agar negara-negara membuat perubahan untuk mengatasi pemanasan global ini berlaku di tengah-tengah krisis ekonomi dunia yang dahsyat. Sehingga menjadikan pemimpin-pemimpin dunia sekadar menabur janji-janji manis yang sebenarnya tidak termampu dilaksanakan oleh mereka.
Statistik media antarabangsa menunjukkan pemimpin-pemimpin Liga Eropah mendahului senarai dalam usaha mengurangkan pengeluaran karbon dioksida dengan mencatatkan 25 hingga 30 peratus. Sementara Perdana Menteri Jepun, Yukio Hatoyama (empat bulan berkhidmat) dan Presiden AS, Barack Obama (11 bulan berkhidmat) masing-masing mencatatkan pengurangan pengeluaran karbon dioksida sebanyak 25 dan 17 peratus.
Seribu satu hikmah
Jika kita renungkan dari perspektif berbeza, terdapat seribu satu hikmah di sebalik tekanan ekoran dari isu-isu krisis ekonomi dunia, ketandusan minyak dunia dan pemanasan global.
Dengan model baru dalam menguruskan bio-sfera yang lebih baik, dunia kita akan terdedah dengan pembukaan ekonomi baru yang berasaskan teknologi hijau.
Bayangkan umat manusia kini diberi peluang untuk hidup dalam dunia penuh futuristik. Sebagaimana kita kagum dengan ciptaan ketuhar gelombang mikro pada awal 1990-an, kita pasti akan teruja dengan pelbagai produk teknologi hijau masa depan.
Kenderaan harian yang kita gunakan tidak lagi menjadi punca pencemaran udara kerana ia adalah kenderaan elektrik yang mempunyai kos efisyen tinggi kerana tidak lagi menggunakan bahan bakar fosil. Pada masa yang sama peperangan perebutan wilayah untuk menakluki telaga minyak seperti yang berlaku di antara Kuwait-Iraq pada 2 Ogos 1990 juga dapat dielakkan.
Bangunan pejabat pula berkonsepkan bangunan hijau yang disiapsiagakan dengan material mesra alam serta konsep pengudaraan semulajadi serta sistem elektrik solar. Selain itu, rumah kita bakal dilengkapi dengan mesin-mesin penulenan udara, penstabil ion untuk mengurang kesan elekrostatik, pendingin udara yang tidak menghasilkan karbon dioksida dan banyak lagi.
Berdasarkan keuntungan yang diraih ekoran perubahan teknologi masa depan inilah, saya merasakan ramai masih beranggapan isu kecelaruan iklim dunia ini adalah propoganda ekonomi kapitalis dalam menyelesaikan krisis ekonomi dunia.
Sama ada bersetuju atau tidak, bak kata pepatah Inggeris: "whether you see the glass of water half empy or half full."
Sebagai salah seorang khalifah Allah di muka bumi, kita sekurang-kurangnya sudah mulai peka dan sudah mula melakukan sesuatu untuk merawat dunia yang semakin uzur. Secara kebetulan, keputusan dan tindakan kita itu membuat kita terdedah kepada pengalaman hidup baru yang sekali gus menyediakan jalan keluar dari kemelut krisis ekonomi dunia yang kian menjunam.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket