Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Azabnya apabila amah cabut lari

Pengaruh rakan-rakan senegara dikenal pasti sebagai antara punca pembantu rumah lari. - Gambar hiasa


SEPANJANG tahun lalu sahaja 18,716 orang pembantu rumah telah melarikan dari rumah majikan. Walaupun kes pembantu rumah lari bukan perkara baru, angka ini membuktikan bahawa ia sebenarnya jauh lebih tinggi daripada apa yang disangkakan.
Angka yang diumumkan oleh Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan pada sidang Dewan Rakyat baru-baru ini, menunjukkan daripada jumlah tersebut seramai 17,205 orang atau 92.3 peratus adalah dari Indonesia.
Biarpun pendedahan tersebut menerima respons agak skeptikal dari pihak kedutaan Indonesia yang mahu kementerian menampilkan bukti lebih kukuh, hakikatnya hanya pihak majikan yang mengetahui kerenah sebenar pembantu-pembantu rumah warga asing itu.
Memang sukar untuk digambarkan azab ditanggung majikan yang secara tiba-tiba terpaksa berhadapan dengan kes pembantu rumah cabut lari.
Hendak kata tidak bagi makan, pakai dan rehat, semuanya sudah dipenuhi. Tetapi semua itu gagal memberi jaminan pembantu rumah akan setia berkhidmat sehingga cukup tempoh yang ditetapkan.
Memang apa yang selalu terpampang di media tentang kes pembantu rumah didera, tetapi kenyataannya majikan turut 'didera' perasaan oleh pembantu rumah mereka.
Mana tidaknya, semua yang hendak dilakukan dalam rumah perlu disuruh dan diajar berkali-kali. Ini pasti membebankan majikan yang juga perlu keluar bekerja.
Itu belum lagi kes pembantu rumah yang malas, suka melepak dengan kawan-kawan sekerja di taman permainan, bergayut di telefon, menonton televisyen dan juga tidur sehingga melupakan tanggungjawab kerja.
Kebanyakan majikan akui enggan menggunakan kuasa untuk memarahi pembantu rumah kerana bimbang ahli keluarga khususnya yang mempunyai anak-anak kecil atau ibu tua mungkin didera semasa ketiadaan mereka.
Lebih perit lagi apabila majikan mendapat pembantu rumah yang panjang tangan di mana duit atau barang berharga yang diletakkan sembarangan pasti akan hilang sekelip mata.
Bagaimanapun semua perangai buruk pembantu rumah itu harus diterima bak ditelan mati emak diluah mati bapak oleh kebanyakan majikan kerana begitu terdesak memerlukan bantuan golongan itu.
Tambahan pula belanja yang perlu dikeluarkan untuk mendapatkan seorang pembantu rumah baru pula mencecah antara RM5,000 hingga RM6,000. Itu belum diambil kira gaji RM400 hingga RM500 dan sebulan selain keperluan makanan, pakaian dan juga barangan peribadi mereka.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket