Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Sheikh Muszaphar teruja jadi bapa

Pasangan Dr. Sheikh Muszaphar Shukor dan Dr. Halina Mohd. Yunos gembira menunggu kelahiran cahaya mata pertama mereka.



SEJAK dulu lagi Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor merupakan seorang yang begitu penyayang dengan kanak-kanak. Selepas pulang dari program angkasawan negara, beliau telah terlibat dengan pelbagai ceramah dan kebanyakannya membabitkan kanak-kanak.
Ini sedikit sebanyak menjadikan beliau begitu teruja lebih-lebih lagi apabila isteri tercinta, Dr. Halina Mohd. Yunos disahkan mengandung.
"Patutnya saya kahwin awal lagi kerana seronok hendak bergelar bapa tapi terikat dengan kontrak. Cuma tahun lalu iaitu pada tarikh 10.10.10 berpeluang mendirikan rumah tangga.
"Apa pun saya bersyukur kerana tidak perlu menunggu lama kerana isteri disahkan hamil tidak lama selepas berkahwin.
"Memang saya sangat teruja sampai tidak tahu bagaimana hendak mengekspresikan perasaan tersebut
"Sebagai persediaan buat masa ini saya dan isteri banyak mendapatkan panduan keibubapaan menerusi pembacaan," kata angkasawan negara itu yang ditemui pada majlis kempen CellSafe International di Bangsar, Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Dr. Sheikh Muszaphar tidak menafikan, walaupun mereka berdua cukup teruja tetapi agak cemas sebab tidak tahu selok belok bergelar ibu bapa.
"Apa pun kami mengharapkan yang terbaik dan kami beruntung sebab semua ahli keluarga ada serta bersedia membantu.
"Mungkin selepas bersalin Dr. Halina akan berpantang di rumah kami dan ahli keluarga dari kedua belah pihak akan datang menemaninya.
"Sepanjang mengandung, isteri saya tidak menghadapi banyak masalah, malah mengidam apa-apa pun. Semua jenis makanan dia boleh makan, makanan saya pun dia makan, sekarang ini saya berfikir macam mana nak kuruskan dia semula," ujarnya sambil berseloroh.
Sementara itu, Dr. Halina yang kelihatan segar sepanjang temu bual tersebut, tidak menafikan ada perasaan takut untuk bersalin.
Namun beliau tidak mahu terlalu memikirkannya dan berusaha melakukan persediaan yang terbaik.
Baginya, pengalaman mengandung anak sulung setakat ini agak mudah dan berjalan lancar.
"Suami saya memang sangat membantu sepanjang tempoh kehamilan.
"Alhamdulillah ini satu kehamilan yang sangat menyenangkan saya setakat ini. Saya tidak mengalami alahan dari tiga semester pertama kandungan hinggalah hari ini," katanya yang dijangka bersalin pada pertengahan Julai ini.
Sebagai persediaan, Dr. Halina memperdengarkan bayi dalam kandungannya bacaan ayat suci al-Quran, selain mempraktikkan bacaan surah-surah yang disarankan untuk mendapatkan anak yang bijak.
"Kami juga telah mula menyiap bilik bayi. Dekorasinya telah kami sediakan semuanya bertema angkasa, tetapi setakat ini kami tidak memperuntukkan warna tertentu.
"Kami juga seronok membeli-belah barangan bayi secara online dan seperkara lagi yang termasuk dalam senarai persediaan kami ialah dengan mendaftar bayi kami untuk bank sel stem.
Bantu promosi sel stem
"Sebagai doktor, kami berdua memang tahu tentang kebaikan tabung sel stem yang mampu menjadi penyelesaian kepada pelbagai masalah penyakit.
"Di Malaysia hanya lebih kurang dua peratus rakyat sahaja yang mengetahui tentang kebaikan sel stem, pengetahuan tersebut belum cukup tersebar.
"Ia sebenarnya ibarat penyelamat nyawa kerana kita tidak akan tahu apa penyakit yang bakal anak kita alami.
"Penyakit seperti leukemia, limfoma dan banyak lagi boleh dirawat jika kita menyimpan sel stem anak sejak dilahir," katanya.
Bagi pasangan tersebut dengan menyertai bank sel stem ibarat hadiah paling istimewa bagi bayi mereka.
Sementara itu Pengarah Eksekutif Cellsafe, Lau Kin Wai berkata, sel stem merujuk kepada amalan sains di mana darah yang diambil dari tali pusat bayi baru lahir disimpan dalam suhu paling rendah yang dirujuk sebagai penyimpanan cryogenic.
Darah tali pusat dari bayi yang baru lahir kaya dengan sel stem yang boleh digunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit.
Menurutnya, ibu bapa di Amerika Syarikat, United Kingdom dan Taiwan sudah melaksanakan tabungan sel stem ini secara serius dan apabila berhadapan dengan penyakit mereka sudah mempunyai penawarnya.
"Kami juga ingin memberitahu rakyat Malaysia bahawa makmal kami menawarkan perkhidmatan yang berkualiti tinggi namun mampu untuk rakyat Malaysia," jelasnya yang ditemui pada majlis yang sama.
Pada majlis yang sama, satu laman web keibubapaan terbaru Parenthood.My turut dilancar. Laman web ini merupakan salah satu forum laman sosial yang memberikan peluang kepada bakal-bakal ibu bapa untuk berkongsi pengalaman dan mendapat sokongan.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket