Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Lantik pemborong khas elak terus berulang krisis gula


CADANGAN kerajaan untuk melantik pemborong khas bagi membekalkan gula kepada pengusaha kecil dan sederhana (PKS) sebagai langkah mengatasi kekurangan bekalan untuk pengguna domestik amat dialu-alukan.

Menurut menteri berkenaan, saranan itu bagi mengelak PKS berebut bekalan gula dengan pengguna di pasar raya atau kedai runcit, yang merupakan salah satu punca berlakunya krisis gula dalam pasaran. Dengan pelaksanaan langkah itu nanti, PKS akan mendapat bekalan menerusi pemborong khas saja.
Langkah yang diambil kerajaan ini bukanlah bertujuan memberi monopoli kepada pemborong tertentu, ini kerana menurut Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kerajaan akan menetapkan mekanisme terbaik untuk pengagihan gula berdasarkan kawasan yang akan ditetapkan kemudian.
Ketirisan pengagihan gula kepada pemborong inilah juga yang membawa kepada berlakunya kes-kes menyorok gula di mana sebahagian besarnya diseludup ke negara jiran.
Wujudnya situasi yang tidak elok di antara para pembekal yang sengaja menyembunyikan bekalan gula dengan memberi isyarat bahawa bekalan barangan tidak mencukupi, maka harga barangan tersebut diharapkan akan naik dengan sendirinya.
Ada ketikanya terdapatnya 'komplot' antara pengeluar dan pembekal gula sendiri bagi mencorakkan suasana yang boleh memaksa kenaikan harga barangan di pasaran.
Komplot kerjasama sebegini lebih berjaya dilakukan jika hanya ada beberapa pengeluar atau pembekal dalam pasaran. Oleh itu, besar kemungkinan kenaikan harga barang dan perkhidmatan disebabkan komplot ini yang bertujuan mengeksploitasi pengguna, kerana objektif utamanya adalah meraih keuntungan maksimum.
Rakyat kini bukanlah sekadar ingin mengetahui apakah sebenarnya terjadi di sebalik krisis kekurangan gula, tetapi perkara pokok yang paling penting adalah bagaimana kerajaan mengambil tindakan paling tegas terhadap pihak-pihak yang cuba mengambil kesempatan dan memanipulasi perkara itu agar tidak langsung berulang kembali.
Strategi yang digunakan oleh pihak-pihak yang memonopoli barang keperluan ini menyebabkan rakyat menerima akibatnya. Dua strategi yang digunakan iaitu sorok dan seludup (2S) kadangkala dapat membuahkan hasil apabila kerajaan mula berlembut mengikut kehendak mereka. Strategi 2S inilah juga menyebabkan masalah kekurangan gula tidak pernah selesai sehingga kini.
Selain sorok di gudang-gudang, pihak yang tidak bertanggungjawab juga menyeludup ke negara jiran. Harga gula di negara jiran mencecah RM2.50 sekilogram, sedangkan harga gula di Malaysia yang dikawal oleh kerajaan berada pada RM1.45 sekilogram.
Bayangkan keuntungan yang bakal mereka peroleh melebihi RM1 sekilogram. Inilah yang sering dilakukan oleh penyeludup untuk meraih keuntungan besar, sedangkan gula itu disubsidikan oleh kerajaan Malaysia!
Strategi 2S ini sering digunakan menjelang musim perayaan terutamanya bulan Ramadan dan Hari Raya Puasa kerana pihak berkenaan mengetahui pada masa itu, umat Islam di Malaysia mengambil jumlah gula yang lebih banyak berbanding bulan-bulan lain. Inilah sikap tamak pihak berkenaan.
Amalan perniagaan seperti ini amat menjengkelkan kerana pihak sebegini hanya mementingkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan tanggungjawab sosial mereka kepada rakyat.
Cuba bayangkan apakah yang akan terjadi kepada pengguna gula terutamanya peniaga-peniaga IKS. Sudah tentu perniagaan mereka akan terjejas teruk apabila tidak mampu membuat kuih-muih, teh tarik, dan pelbagai lauk pauk yang memerlukan gula sebagai sebahagian daripada bahan masakan. Dalam hal ini, siapakah yang patut dipersalahkan?
Tidak guna kerajaan memberi muka kepada mereka lagi kerana pihak sebegini tidak pernah kenal dek untung. Kerajaan seharusnya mengambil tindakan yang amat tegas ke atas mereka.
Sepatutnya, dalam membendung kekurangan gula dan senario kenaikan harga, semua pihak perlu bergandingan dengan pihak kerajaan bagi menanganinya.
Selain gula, pemantauan terhadap 255 jenis barang pengguna perlu dibuat secara berterusan dan menyeluruh, bukan saja ke atas peruncit malah pengilang dan pemborong yang boleh menipu dengan cara halus.
Ketegasan pasukan penguatkuasa bukan sahaja untuk memantau perbuatan menyorok dan menaikkan harga barang bagi memastikan pemborong degil ini dikenakan hukuman yang setimpal supaya mereka serik.
Nama-nama pemborong dan pembekal yang ingkar itu juga mesti dipamerkan kepada khalayak umum supaya timbul rasa malu dan takut untuk mengulangi kesilapan sama pada masa depan.
Trend menyorok bekalan keperluan utama pengguna dan menaikkan harga sesuka hati itu jelas menunjukkan bahawa peniaga tidak pernah takut, jauh sekali serik untuk mengulangi jenayah yang mereka lakukan itu.
Di samping mengharapkan ketegasan pihak berkuasa, pengguna juga perlu lebih bijak memainkan peranan untuk 'mengajar' pihak yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket