Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Makna Piala Dunia bagi rakyat Afrika


Bagaimanapun, benua itu menempatkan negara-negara yang paling berkonflik dan sarat dengan keganasan kerana perbezaan suku kaum, warna kulit, agama, dan taraf hidup. Sudan, Chad, Zimbabwe, Kenya, Congo, Rwanda, Somalia dan beberapa buah negara Afrika lain adalah contoh negara yang tidak sedikit pun akan mendapat keuntungan atau kelebihan daripada siri Piala Dunia kali ini.
Walaupun kejohanan berprestij itu dianjurkan di negara jiran mereka yang paling kaya iaitu Afrika Selatan, impak ekonomi terlalu jauh untuk melimpah ke negara-negara mundur tersebut.
Lebih malang, krisis kemanusiaan di negara-negara itu terutamanya di Darfur juga semakin dilupakan masyarakat dunia yang ghairah mengikuti perkembangan pasukan bola sepak pilihan masing-masing.
Afrika Selatan juga berjaya menangkis segala rasa kurang yakin banyak pihak ketika dipilih sebagai tuan rumah enam tahun lalu apabila membangunkan infrastruktur sukan yang dianggap tercanggih. Sebanyak 10 buah stadium baru dari Johannesburg sehinggalah ke Cape Town, sudah pun bersedia untuk menerima pemain bola sepak berprestij di dunia beraksi di situ. Sekurang-kurangnya RM15 bilion dilaburkan oleh Afrika Selatan sebagai persiapan penganjuran Piala Dunia kali ini.
Bagi Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma, pelaburan itu adalah sesuatu yang berbaloi kerana ia bakal menjadi tarikan utama kepada pelabur asing selepas berakhirnya temasya tersebut. Malah, katanya, apa yang dapat disaksikan adalah satu semangat perpaduan luar biasa yang ditunjukkan oleh seluruh rakyat negara itu. Semangat itu tidak lagi diperhatikan selepas bekas Presiden Nelson Mandela dibebaskan dari penjara pada 1990. Semangat itulah bagi Zuma menjadi pulangan yang lebih besar berbanding limpahan ekonomi yang dibawa oleh Piala Dunia.
Mandela merupakan ikon yang berjuang membebaskan Afrika Selatan daripada dasar aparteid yang menindas warga kulit hitam. Begitupun, usaha Mandela tidak sepenuhnya berjaya kerana Afrika Selatan ketika ini masih dibelenggu perbezaan warna kulit yang mana warga kulit putih yang minoriti menguasai sebahagian besar kekayaan negara. Rakyat Afrika Selatan yang berjumlah kira-kira 47 juta orang turut dipisahkan oleh garis etnik yang berbeza yang mana hanya etnik tertentu sahaja berada dalam kelompok masyarakat kelas atasan.
Bagi Zuma juga, kedatangan Piala Dunia di Afrika mampu membawa semangat yang pernah dibangkitkan oleh Mandela satu ketika dulu dan sukan bola sepak akan kembali menyatukan rakyat Afrika Selatan. ''Afrika Selatan bangkit tidak akan sama lagi selepas berakhirnya kejohanan Piala Dunia ini," katanya dengan penuh yakin. Namun, ada keraguan yang besar daripada kata-kata Zuma itu jika melihat kepada realiti kehidupan rakyat Afrika Selatan ketika ini.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket