Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Apabila tibanya bulan Ramadan Al-Mubarak


TIDAK lama lagi bulan Ramadan menjelang dan diharapkan bulan yang penuh dengan keberkatan serta pengampunan ini menjadikan kita lebih mendekati Allah dan jauhkan diri daripada melakukan segala kemungkaran.

Pada bulan puasa ini jugalah umat Islam bukan sahaja di Malaysia tetapi di seluruh dunia meraikan dengan penuh insaf dan memperbanyakkan amalan sunat dan sudah tentu amalan bersedekah dituntut sangat-sagat di bulan yang berakah ini.
Selalunya bulan puasa jugalah ada manusia yang tamak dan haloba cuba mengeksploitasikan dengan pelbagai cara dan kaedah menipu dan menindas sesama umat.
Antaranya ialah menaikkan harga barang keperluan harian seperti tepung dan kelapa, telur serta daging dan ada yang berniaga secara tidak jujur menjual makanan yang dikurangkan bahan seperti dalam kuih-muih dan lauk-pauk di pasar Ramadan dan ada yang tergamak menjualkan makanan yang sudah basi, dijual semula lebihan jualan yang tidak laku pada hari sebelumnya.
Dalam bulan Ramadan juga entah daripada mana datangnya peminta sedekah menadah mangkuk atau tempurung di kaki lima tempat orang lalu-lalang dan di tangga masjid terutama di ibu kota dan bandar besar yang lain dengan mengumpankan kanak-kanak dan wanita tua sebagai tarikan untuk mendapatkan simpati orang awam.
Diperhatikan mereka ini bukanlah orang tempatan tetapi berduyun- duyun diseludup masuk dari negara jiran. Mereka timbul apabila menjelangnya bulan Ramadan tetapi ghaib pula apabila menjelangnya hari raya.
Begitu juga mereka yang meraih simpati membawa surat akuan atau surat rasmi daripada Jabatan Agama Islam untuk meminta sedekah daripada orang ramai dan mereka ini bergerak selalunya di tempat awam serta pergi dari rumah ke rumah.
Menjadi tanda tanya bagaimana mereka ini boleh mendapat surat sokongan daripada Jabatan Agama Islam atau Jakim itu sendiri kerana mungkin surat tersebut adalah palsu kerana tidak mungkin jabatan agama menggalakkan umat Islam meminta sedekah kerana jabatan telah menyediakan wang zakat untuk diagihkan kepada semua fakir miskin setiap kali menjelangnya bulan Ramadan dan bulan Syawal.
Pada masa yang sama diharapkan rondaan lebih hebat lagi oleh pihak Penguat Kuasa Jabatan Agama dan juga Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bagi memastikan tiada ruang untuk mereka beragama Islam yang berhajat untuk melakukan maksiat dalam bulan Ramadan.
Begitu juga pemantauan dilakukan ke atas penyeludupan bunga api dan mercun yang mana seolah-olah tidak terkawal terutama dua minggu terakhir Ramadan yang mengganggu mereka yang sedang beribadah sepanjang malam.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket