Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Bersama menggapai harapan 2010

ALHAMDULILLAH fajar 2010 telah menyingsing menandakan bertambahnya usia kita yang juga semakin mendekatkan kita dengan alam kubur. Namun demikian sudah pasti setiap daripada kita akan mempunyai perancangan dan strategi tersendiri untuk pastikan 2010 lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya.
Sesungguhnya tahun 2009 telah banyak mencatatkan sejarah yang tersendiri, sama ada kisah suka mahupun duka. Marilah kita bermuhasabah sejenak meneliti sejarah 2009 untuk kita jadikan panduan dan iktibar agar kita terus menongkah arus perdana 2010 yang sudah pasti lebih hebat dan mencabar.
Kemalangan bas ekspres di Ipoh yang meragut 10 nyawa telah menimbulkan pelbagai ulasan dan pandangan yang semuanya menuding kepada kesilapan pemandu serta penggunaan bas bertingkat yang dikatakan tidak sesuai dengan sistem jalan raya di negara ini.
Namun tanpa kita sedar, faktor penggunaan penghadang besi juga menyumbang kepada kemalangan jiwa tersebut. Pada akal manusia, jika penghadang besi tersebut tidak tercabut dan menusuk masuk dalam bas, sudah pasti tiada nyawa yang hilang, Justeru, satu kajian teliti perlu dibuat apakah pemasangan besi tersebut sesuai atau sebaliknya.
Kemungkinan kedua yang juga boleh difikirkan adalah dengan menaikkan gaji pemandu bas agar pemandu tidak menjalankan kerja sampingan yang sudah pasti akan memberikan banyak waktu untuk mereka berehat, dan bukannya menamatkan perkhidmatan bas pada waktu malam.
Isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) telah diselesaikan secara bijaksana oleh kerajaan setelah dibuat kajian terperinci di samping mengambil kira pandangan semua peringkat bukannya akur dengan demonstrasi jalanan yang kononnya mewakili suara rakyat. Inilah sebenarnya sebuah kerajaan yang mendahulukan aspirasi rakyat yang harus didahulukan.
Cuma kita masih tertanya-tanya, apakah setelah perjuangan memansuhkan PPSMI selesai bermakna perjuangan kita memartabatkan bahasa kebangsaan juga telah tamat? Apakah peranan kita kini dalam memastikan bahasa kita benar-benar dimartabatkan sebagaimana Perlembagaan negara?
Apakah pemimpin kita benar-benar meletakkan bahasa di tempat yang sepatutnya dan apakah media arus perdana telah mengambil kira peranan bahasa kita sebelum menyiarkan sebarang bahan untuk halwa telinga dan mata kita?
Isu penderhakaan kepada institusi raja telah mewarnai tahun 2009 yang amat memalukan bangsa dan agama kita yang maha suci. Mengapa kita sanggup menggadaikan maruah demi kepentingan politik sempit kita?
Mengapa kita sanggup mengikut alunan rentak mereka menanamkan benci kesumat kepada institusi diraja yang selama ini kita pertahankan? Apakah kita telah lupa bagaimana British menginjak-injak kepala Raja-raja Melayu dengan gagasan Malayan Union dulu?
Apakah kini kita sudah bersedia untuk merepublikkan negara ini kerana kita rasakan Raja-raja Melayu telah tidak layak dijadikan tempat kita bernaung?
Semoga dengan semangat Tahun 2010 ini, kita mampu bermuhasabah dengan mencari titik persamaan demi kelangsungan survival agama dan bangsa. Usahlah kita terus perdebatkan titik perbezaan di antara kita kerana ia tidak akan membuahkan apa-apa hasil yang menguntungkan masa depan anak cucu kita.
Memperbaharui iltizam suapaya kita tidak berterusan bercakaran sesama sendiri hanya kerana ingin mempertahankan ideologi serta agenda politik sempit yang sudah pasti tiada noktahnya.
Marilah kita terus memandang ke hadapan tanpa mempolitikkan semua kejadian yang berlaku dengan menyalahkan kerajaan tanpa kita insaf segalanya telah ditentukan oleh Allah SWT agar kita sentiasa bersyukur di atas apa sahaja yang dikurniakan-Nya di samping memperbaiki segala kelemahan kita selaku hamba-Nya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket