Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Bangunan tertinggi di dunia


BANGUNAN Taipei 101 yang hanya bertahan selama tiga tahun sebagai bangunan tertinggi di dunia.

SEBELUM pembinaan Menara Eiffel di Paris, kewujudan Piramid Giza sejak sekian lama telah memperlihatkan kecenderungan manusia dalam pembinaan struktur-struktur tinggi. Jika binaan tinggi pada zaman purba dicipta untuk mendekatkan diri dengan tuhan (dengan kepercayaan tuhan berada di langit), kini manusia menjadikan struktur yang sama sebagai lambang kuasa.
Burj Khalifa adalah contoh terbaik bagaimana ketinggian sesebuah bangunan menayangkan kuasa. Perasmiannya baru-baru ini membuka mata masyarakat dunia walaupun pembinaannya telah meletakkan Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dalam situasi ekonomi yang tidak menentu.
Mari kita lihat struktur-struktur (bangunan dan menara) tertinggi yang dianggap penting dalam tamadun dan sejarah seni bina manusia.
Selepas pembinaan Menara Eiffel dengan ketinggian 300 meter, struktur paling tinggi adalah Empire State Building yang berdiri setinggi 381 meter di tengah Kota New York, Amerika Syarikat (AS).
Bangunan yang melalui proses pembinaan daripada 1929 hingga 1931 bertahan sebagai bangunan tertinggi di dunia selama lebih 40 tahun.
Empire State Building diiktiraf oleh Persatuan Kejuruteraan Sivil Amerika sebagai salah satu daripada Tujuh Keajaiban Dunia Moden. Kini, bangunan ketiga tertinggi di AS itu telah jatuh ke tangga 15 tertinggi di dunia.
Pada 1998, dunia memandang ke arah Malaysia apabila bangunan tertinggi di dunia dibina secara berkembar dengan ketinggian 451 meter.
Dengan pencapaian itu Menara Berkembar Petronas memegang rekod bangunan tertinggi di dunia selama enam tahun sehinggalah diatasi oleh Taipei 101.
Bangunan yang dikagumi dengan seni bina menakjubkan dan jambatan udara bertingkat (di tingkat 41 dan 42) itu sehingga kini masih lagi kekal sebagai bangunan berkembar tertinggi di dunia.
Pada 2004, Taipei 101 atau dikenali sebagai Pusat Kewangan Taipei di Taiwan merampas gelaran tertinggi daripada Menara Berkembar Petronas dengan ketinggian 509 meter yang dimilikinya.
Pembinaan Taipei 101 memakan masa lima tahun dan dibina dengan keupayaan menahan gemba bumi dan taufan. Seperti namanya, bangunan yang diilhamkan daripada bentuk pokok buluh itu mempunyai 101 tingkat.
Taipei 101 kini berada di tangga kedua selepas takhta yang dipegang selama tiga tahun dirampas oleh Burj Khalifa, 4 Januari lalu.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket