Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Sama-sama fikirkan tersurat dan tersirat ekoran gempa bumi

port-au-prince iaitu ibu negara Haiti dilanda gegaran kuat akibat gempa bumi berukuran 7.0 pada skala Richter, Rabu lalu.
Angka tepat belum diketahui tetapi dianggarkan lebih 100,000 penduduk pulau itu terkorban. Bangunan kediaman, pejabat, hospital termasuk istana Presiden ranap. Sistem bekalan air, elektrik dan komunikasi terganggu.
Jalan raya yang menghubungkan tempat mangsa gempa bumi rosak teruk, menyukarkan operasi bantuan dijalankan dengan pantas.
Ribuan mayat dan mangsa yang terperangkap masih dicari.
Bagi meringankan beban yang ditanggung oleh mangsa dan kerajaan Haiti, maka banyak bantuan antarabangsa diperlukan.
Walaupun Haiti jauh dari Malaysia, tetapi kita dapat memahami penderitaan dan kesedihan yang mereka alami melalui media massa. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya.
Rakyat Malaysia turut bersimpati dengan nasib penduduk Haiti yang kehilangan keluarga, sanak saudara dan tempat tinggal. Satu lagi takdir yang menguji umat manusia.
Walaupun kita berlainan agama dan bangsa, perasaan kemanusiaan pasti berdetik dalam hati untuk kita menghulurkan bantuan.
Mungkin ada kalangan penduduk Haiti tidak tahu Malaysia, tetapi itu bukan isu penting. Biarlah nama Malaysia tidak tercatat sebagai antara penyumbang terbesar kepada tabung bantuan pembangunan Haiti, sekurang-kurangnya kita menyumbang membantu insan yang amat memerlukannya.
Jumlah nilai wang bantuan tidak penting tetapi paling berharga ialah makna di sebalik sedikit pertolongan yang dihulurkan kepada mangsa. Sekurang-kurangnya ia dapat meringankan kesengsaraan yang ditanggung.
Mulai hari ini, marilah kita semua rakyat Malaysia menyahut seruan supaya tampil menghulurkan apa juga bentuk bantuan yang boleh dimanfaatkan oleh mangsa gempa bumi di Haiti.
Kita percaya, soal menghulurkan bantuan bukan suatu masalah kepada rakyat berbilang kaum dan agama di Malaysia. Biar sekecil mana sekalipun, kita lakukan atas dasar perikemanusiaan.
Bantuan terus kepada mangsa-mangsa gempa bumi di Haiti ini adalah jauh lebih bermakna kerana yang diperlukan bukan lagi sekadar kata-kata simpati.
Hari ini kita membantu penduduk Haiti, mana tahu satu masa nanti mereka akan tersentuh membuat perkara yang sama semasa kita memerlukan pertolongan.
Tragedi menyayat hati di Haiti membuatkan kita berfikir, biarpun pelbagai teknologi canggih dicipta untuk mengesan petanda awal gempa bumi namun takdir Tuhan mengatasi segala-galanya. Itulah keagungan kuasa Tuhan tidak ada siapa yang mampu menghalangnya.
Kita tidak dapat meramal apatah lagi mengetahui dengan tepat bila gempa bumi akan berlaku. Memang ia bukan kerja manusia.
Baru-baru ini negara kita turut mengenang ulang tahun kelima tragedi tsunami pada 26 Disember 2004. Tetapi kesiapsiagaan penduduk Malaysia untuk menghadapi bencana alam rasanya masih pada tahap rendah.
Sesungguhnya banyak pengajaran bernilai daripada tragedi gempa bumi atau tsunami di negara jiran yang boleh kita perolehi termasuk perlunya kita bersedia menghadapi apa sahaja kejutan lebih besar selepas ini.
Sukar untuk dibayangkan bagaimana ratusan ribu nyawa manusia dan harta benda boleh musnah dalam sekelip mata.
Barangkali kita tidak menerima kejutan besar dalam bentuk bencana alam tetapi kejutan daripada sudut ekonomi, politik, keganasan dan alam sekitar yang lebih dahsyat kemusnahannya ke atas negara kita.
Perkara ini bukan mustahil dan tidak boleh berlaku. Terpulang kepada penduduk Malaysia sama ada mahu membiarkannya berlaku atau berusaha bersama-sama untuk menghalangnya.
Masalah utama rakyat Malaysia yang boleh direnungkan ialah tahap keprihatinan kita terhadap kualiti alam sekitar hingga mengakibatkan bumi menghadapi kecelaruan pada sifat hakikinya.
Kita jangan buat-buat lupa betapa banyak bencana yang kita hadapi dari semasa ke semasa seperti kejadian
 tanah runtuh adalah akibat kelalaian sikap kita.Sekali lagi, selepas berlaku sesuatu tragedi meragut nyawa manusia, kita suka melihat perkara yang tersiratdaripada yang tersurat. Selepas itu kita sendiri yang melupakannya. Sama-sama kita fikirkan.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket