Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Pastikan pelajar selamat kembali ke Padang

MERUJUK kepada laporan bertajuk Fakulti Perubatan Universiti Andalas dibuka 15 Oktober (Utusan Malaysia, 7 Oktober 2009), saya berasa sangat terkejut apabila Prof. Dr. Eryati Darwin merangkap timbalan dekan Universiti Andalas memohon lebih 300 penuntut Malaysia melaporkan diri selewat-lewatnya 19 Oktober ini.

Saya berpendapat bahawa bukanlah sesuatu yang mudah bagi seorang pelajar untuk mengatasi situasi yang tegang apatah lagi sesudah ditimpa bencana gempa.

Gesaan Timbalan Dekan Universiti Andalas itu boleh dianggap sebagai tindakan tidak munasabah kerana pelajar-pelajar ini masih berada dalam keadaan trauma dan tertekan akibat kejadian yang berlaku.

Tindakan itu juga boleh dilihat sebagai kurang relevan kerana kemudahan asas dan juga infrastruktur kebanyakannya telah terjejas akibat bencana gempa bumi.

Pihak pentadbiran Universiti Andalas sepatutnya mengambil kira aspek kebersihan dan keselesaan pelajar-pelajar ini sebelum mereka dipanggil melaporkan diri. Adakah dengan menyediakan khemah untuk dijadikan tempat kuliah mampu membantu pelajar ini memberikan sepenuh perhatian terhadap pelajaran? Bau busuk dan kerosakan harta benda sudah tentu memberi impak besar kepada tumpuan mereka terhadap pelajaran.

Menyentuh soal keselamatan pula, saya berpendapat, ia tidak seharusnya dipandang enteng oleh pihak pentadbiran universiti. Pihak pentadbiran sepatutnya memastikan kawasan universiti itu benar-benar bebas daripada sebarang ancaman gempa bumi sebelum universiti itu dibuka kepada orang ramai.

Memang ada benarnya pepatah Melayu, 'guruh tak berbunyi, malang tak berbau'. Namun sebagai langkah berjaga-jaga, tindakan susulan seperti mendapatkan kelulusan daripada pakar bahawa kawasan tersebut selamat didiami akan sedikit sebanyak memberi keyakinan kepada pelajar kita untuk pulang ke sana.

Saya juga bersetuju bahawa pelajar ini perlu menghabiskan kuliah mereka. Namun adakah dengan situasi yang tegang dan keadaan mereka yang trauma ini dapat menjamin bahawa mereka akan berjaya menghabiskan pengajian mereka?

Sekurang-kurangnya berilah sedikit masa untuk mereka 'berehat' daripada keadaan trauma.

Paling tidak, keselamatan dan keperluan asas di universiti itu dibaiki dan dijamin seratus peratus selamat untuk didiami.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket