Selamat datang

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Kaji semula kurikulum JPJ

HARI ini rata-rata masyarakat berbicara mengenai Ops Sikap Ke-20 yang melabuhkan tirainya Isnin lalu. Ramai menyuarakan mengenai keberkesanan operasi itu dan ada juga menyuarakan pendapat untuk menangani masalah ini. Jika dilihat dari satu sudut, ini adalah perkembangan yang baik.

Masyarakat Malaysia sebenarnya memang peka terhadap perkara ini. Ops Sikap Ke-20 merekodkan jumlah kematian kedua tertinggi dalam sejarah operasi itu sejak diperkenalkan lapan tahun lalu dengan 261 kematian. Jumlah korban tertinggi sebelum ini sebanyak 285 orang daripada 253 kemalangan maut yang dicatatkan semasa Ops Sikap Ke-3, iaitu pada 13 Disember 2002.

Kini, banyak agensi yang berkenaan seolah-olah buntu mencari jalan penyelesaian. Hasil kajian oleh Kajian Institut Keselamatan Jalan Raya (MIROS) juga telah membuktikan tabiat memandu yang tidak sihat adalah faktor utama penyumbang kepada permasalahan ini.
Saya berpendapat, sudah tiba masanya kita kembali ke pangkal jalan. Bak kata pepatah, ‘Jika sudah sesat, pulang ke tempat asal di mana tempat bermulanya perjalanan itu’. Ramai menyuarakan tentang kurikulum Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang patut diberi kajian terperinci.

Segalanya-galanya bermula di sini. Saya tidak melabel kurikulum yang sedia ada ini tidak boleh diguna pakai. Kurikulum ini jugalah yang telah melahirkan ramai pemandu berhemah di negara ini. Cuma ada segelintir yang rakus mengikut hawa nafsu, mementingkan diri sendiri dan menyusahkan pengguna yang lain.

Saya menyarankan sebahagian kurikulum ini dapat diperkenalkan di peringkat sekolah menengah iaitu di tingkatan empat. Mungkin tidak menjadi mata pelajaran SPM, tetapi mungkin menjadi mata pelajaran wajib lulus untuk ke tingkatan lima.

Ada yang berpendapat bukan semua yang berhajat mendapatkan lesen memandu, tetapi pengetahuan dan kesedaran jalan raya amat penting diterapkan kepada semua peringkat masyarakat. Jadi adalah relevan jika pembentukan tabiat memandu yang sihat dan kesedaran keselamatan jalan raya bermula di sekolah.

Saya juga berpendapat, remaja di usia 16 tahun adalah peringkat umur yang terbaik untuk membentuk mereka. Di ketika inilah mereka seakan-akan teruja untuk mengetahui lebih lanjut apa itu memandu. Jadikan kurikulum ini sebagai satu mata pelajaran yang menarik dan menimbulkan kesedaran secara automatik dalam diri pelajar. Tidak keterlaluan jika saya nyatakan, pengetahuan ini adalah ‘kemahiran hidup’ yang patut diambil tahu oleh semua orang.
Selain daripada kurikulum semata-mata, penerapan daripada segi ko-kurikulum juga mungkin boleh diambil kira. Penubuhan kelab-kelab yang berorientasi ‘Keselamatan Jalan Raya’ juga dapat memupuk sikap yang baik di jalan raya.

Wujudkan kelab ini secara aktif dan mungkin mendapat suntikan idea daripada Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) supaya ia dapat dipopularkan di peringkat kebangsaan. Ini juga dapat mewujudkan situasi di mana kita patut rasa dihormati kerana kita mematuhi undang-undang jalan raya.

Semua agensi yang berkenaan mungkin dapat duduk semeja dengan Kementerian Pelajaran bagi menghasilkan formula kurikulum yang berkesan kepada pelajar. Ini juga membuka ruang pekerjaan kepada guru-guru sekolah memandu untuk memanfaatkan pengetahuan mereka.

Skop kerja mereka juga akan menjadi lebih luas dan tidak tertumpu untuk mendapatkan lesen kepada pelajar sekolah memandu mereka. Tidakkah perkara seperti ini dapat memartabatkan fungsi mereka dalam membentuk pemandu yang berhemah di jalan raya?

Sudah sampai masanya penerapan kurikulum JPJ didedah di peringkat sekolah.

Pendedahan ini memerlukan kerjasama oleh semua pihak. Harus diingat, ibu bapa juga patut menjadi tunjang kepada penerapan nilai-nilai murni di jalan raya. Insya-Allah, jika semua pihak merasakan diri mereka bertanggungjawab atas usaha murni ini, tidak mustahil masalah ini dapat dibendung suatu hari nanti.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails