Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Signifikan tahun harimau


TAHUN harimau bukan sekadar lambang keberanian tetapi satu pengharapan yang optimis.


BAGI masyarakat Cina, Tahun Harimau yang bakal disambut bersempena Tahun Baru Cina hari ini bukan sekadar menunjukkan lambang keberanian tetapi lebih daripada itu.
Bagi mereka ia lebih daripada satu pengharapan yang optimis.
Tahun Baru Cina merupakan perayaan terpenting orang Cina bagi menyambut tahun baru dalam kalendar lunar Cina. Kalendar lunar Cina terbahagi kepada kitaran 12 tahun dan dinamakan sempena nama haiwan.
Kalendar lunar Cina merupakan kalendar yang tertua di dunia, digunakan sejak 2600 sebelum masihi. Penggunaan kalendar ini telah diperkenalkan oleh maharaja Huang Ti. Bersamaan dengan kalendar barat, kalendar lunar Cina juga berasaskan pusingan tahunan yang mana permulaan tahun dimula berdasarkan pusingan bulan. Oleh sebab itu, permulaan tahun bagi kalendar Cina jatuh di sekitar bulan Januari dan Februari.
Satu putaran lengkap bulan mengelilingi bumi memakan masa selama 60 tahun dan terdiri daripada 5 putaran yang setiap satunya memakan masa selama 12 tahun. Kalendar lunar Cina menamakan setiap tahun berdasarkan 12 binatang.
Haiwan-haiwan itu terdiri daripada harimau, arnab, naga, ular, kuda, kambing, kera, ayam, anjing, khinzir, tikus dan lembu.
Masyarakat Cina percaya bahawa setiap manusia yang lahir mempunyai pengaruh terhadap personaliti dan sikap berdasarkan binatang yang dinamakan pada tahun manusia tersebut dilahirkan.
Dari 12 ikon haiwan yang dinyatakan harimau merupakan binatang yang terkenal ganas, mudah marah dan tiada rasa takut terhadap lawan. Ia sering melakukan serangan yang membabi-buta demi melampiaskan hasratnya.
Ramalan mengatakan Tahun Harimau yang berelemenkan logam akan mengundang suasana 'keras' dan sukar untuk menghadapinya.
Menurut ramalan, Tahun Harimau merupakan tahun yang mengalami berbagai masalah besar dan banyak terjadi persaingan yang tidak sihat, baik di bidang ekonomi, politik dan hukum alam. Oleh itu siapa pandai maka dia yang akan terselamat.
Di sebalik kegawatan ekonomi yang melanda kebanyakan negara di dunia, kaum Cina yakin semangat dan kebangkitan ekonomi akan pulih sehebat semangat harimau yang sering berjaya apabila berhadapan dengan pelbagai cabaran.
Adalah lumrah bagi manusia mengejar wang ringgit walau dengan apa cara sekali pun. Maka anda dinasihatkan berhati-hati kerana segalanya seperti tiada kepastian kerana ia didorong atas dasar mengejar nikmat semata. Dinasihatkan agar tidak melakukan bisnes yang banyak spekulasi, sebaliknya sentiasa bersyukur.
Dikhabarkan juga, pada Tahun Harimau ini juga keadaan politik semakin panas. Cantas mencantas menjadi amalan. Bencana alam seperti banjir, gempa bumi, tanah runtuh serta kemalangan pengangkutan menelan korban yang ramai.
Asal usul
Menurut asal-usul perayaan Tahun Baru Cina berasal dari seekor raksasa yang bernama, 'Nian' atau yang bermaksud 'tahun' dalam bahasa Melayu yang sering mencari mangsa pada malam sebelum tahun baru bermula.
Ketika itu manusia sangat takut akan raksasa ini. Pada satu hari, kebun buluh yang berdekatan kampung terbakar yang mengeluarkan bunyi yang sangat kuat seperti mercun. Ini telah menakutkan raksasa itu mengakibatkan a tidak berani untuk pergi berdekatan kampung itu.
Selain itu orang-orang tua juga berpesan supaya menggantungkan kertas berwarna merah di pintu-pintu dan tingkap-tingkap rumah mereka pada setiap waktu menjelangnya tahun baru, bagi mengelakkan raksasa Nian mengganas semula. Warna merah sangat ditakuti oleh Nian, dan mampu menghalau raksasa itu.
Seperti yang kita sedia maklum amalan bermain mercun dan menggantung kertas merah masih diteruskan hingga hari ini, walaupun ada di antara masyarakat muda-mudi Cina tidak tahu tujuan sebenar amal tersebut dilakukan.
Namun hakikatnya Tahun Baru Cina melambangkan titik permulaan dalam nasib dan kehidupan. Sebelum hari tahun baru bermula, sanak saudara yang jauh akan kembali berkumpul. Rumah akan dicuci dan segala hutang-piutang dikutip atau dibayar agar mereka tidak sentiasa dikelilingi hutang sepanjang tahun yang baru. Mercun dibakar pada tengah malam bagi menandakan bermulanya tahun baru dan bagi menghalau puaka dan nasib malang.
Rumah-rumah dihiasi dengan buah limau sebagai simbol murah rezeki. Tahun Baru Cina diraikan dengan jamuan yee sang dan kuih bakul. Kaum keluarga akan makan besar dengan masakan tradisi seperti daging itik, daging salai, kuih pulut dan limau mandarin. Golongan muda pula akan melawat golongan tua dan menerima wang ang pau dalam sampul merah bagi melambangkan nasib baik, yang diberikan oleh orang yang berkeluarga kepada mereka yang masih belum kahwin. Perarakan tarian naga atau singa akan diadakan, dengan kereta berhias yang diiringi bunyi gendang.
Lima belas hari selepas perayaan Tahun Baru Cina, Ia ditamatkan dengan perayaan Chap Goh Mei. Tahun Baru Cina bukan sahaja diraikan oleh kaum Cina di merata dunia, malah turut dirayakan oleh bangsa Korea, Vietnam, Mongol dan Miao (Hmong China) yang dipengaruhi oleh China dari segi kebudayaan dan keagamaan.
Menariknya Tahun Baru Cina di negara ini diraikan oleh semua kaum yang berbilang bangsa. Agama bukanlah halangan untuk kita mengeratkan silaturrahim antara pelbagai bangsa dan kaum di negara ini. Keunikan sebegini yang membuatkan negara ini dihormati dan dicemburui oleh rakyat dan negara asing.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket