Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Isu lambakan warga asing

SAYA ucapkan tahniah kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang sanggup turun padang melihat sendiri senario warga asing yang terdapat di ibu negara. Hasilnya, beliau merumuskan bahawa lambakan warga asing adalah luar biasa.
Terdapat banyak persoalan di sebalik rumusan itu. Mengapakah ia berlaku dan bagaimanakah ia boleh terbiar sehingga jumlah warga asing yang masuk ke negara ini bagaikan tidak terkawal.
Apa yang Hishammuddin lihat itu hanya di Chow Kit. Jika beliau masuk ke kampung-kampung tertentu, pasti beliau akan lebih terkejut. Sekarang ini, apa sudah jadi dengan gerai-gerai jualan atau kedai di Chow Kit. Siapa yang berniaga di situ? Lihat juga di Kepong. Jengahlah ke pinggir ibu negara seperti Kampung Pandan dan Kampung Melayu Ampang misalnya, apa sudah jadi di situ? Bagaimana dengan kampung-kampung lain? Bagaimana dengan warga asing yang sekian lama bertapak di sini, beranak pinak, mendirikan rumah di tanah Malaysia.
Senario kebanjiran warga asing bukanlah perkara asing bagi rakyat. Media kita terutamanya Utusan Malaysia sendiri telah banyak membuat pendedahan mengenai isu ini. Namun, apakah kesudahannya? Warga asing bukan semakin kurang, malah semakin meningkat jumlahnya.
Saya tidak mampu lagi untuk bayangkan keadaan itu dalam tempoh 10 tahun akan datang. Hakikatnya, pemimpin kita (sama ada pemerintah atau pembangkang) terlalu sibuk berpolitik, bercakaran sesama sendiri dan tidak pernah mencari titik noktah bagi menyelesaikan masalah pendatang asing. Maafkan saya, orang politik di negara kita nampaknya mengeksploit masalah untuk menyelesaikan masalah sehingga kita semakin bertambah masalah.
Maka isu-isu penting seperti kebanjiran pendatang tanpa izin ini bagaikan terlepas pandang. Walaupun ia adalah sesuatu yang malang bagi negara kita, namun sebenarnya kita masih belum terlewat untuk bertindak. Hishammuddin telah pun melihat sendiri apa yang berlaku dan sudah tentu beliau tidak akan berdiam diri.
Rakyat gembira dengan pendedahan beliau itu. Rakyat terasa lega apabila pemimpin mereka melihat sendiri apa yang sekian lama menjadi ketakutan dan kebimbangan mereka.
Kepada pemimpin politik, cukup- cukuplah berpolemik kerana yang rugi ialah rakyat sendiri. Rakyat tidak wajar menjadi mangsa kepada permainan politik. Berdasarkan senario ini, saya sebenarnya amat bimbang kalau kata- kata pepatah, menang sorak kampung tergadai menjadi kenyataan.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket