Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Buku di pantai Bondi



PENGUNJUNG pantai menikmati bacaan percuma di tepi pantai.



BAGI mereka yang berkunjung ke Australia tidak sah pemergian mereka jika tidak mengunjungi pantai Bondi yang terkenal dengan keindahan pantai selain menjadi tumpuan bagi penggemar sukan papan luncur. Terletak di selatan Sydney, pantai Bondi sememangnya terkenal di kalangan pelancong tempatan mahupun asing.
Pelbagai kemudahan lain dari hotel bertaraf lima bintang hinggalah hostel budget disediakan. Pelbagai aktiviti menarik juga boleh diterokai antaranya melawat tapak orang asli yang terletak berhampiran dimana lukisan dan ukiran terawal mengenai kehidupan mereka boleh ditemui.
Selain itu terdapat tapak untuk sukan ekstrem seperti luncur roda, basikal dan skate board. Juga terdapat kawasan bersiaran di sepanjang pantai untuk pengunjung menikmati pemandangan indah terutama ketika matahari terbenam. Ternyata pantai Bondi adalah kawasan yang sesuai untuk mereka yang mahu melarikan diri untuk sementara waktu dari tekanan kerja dan hidup.
Tumpuan
Namun begitu di sebalik keasyikan pengunjungnya menikmati pemandangan indah pantainya yang memutih, tiba-tiba pantainya menjadi tumpuan para penggemar buku.
Ini kerana pada 5 Februari lepas pantai ini yang sentiasa penuh dengan pengunjung telah ditempatkan 30 rak buku.
Kesemua rak buku berkenaan telah disumbangkan oleh pembuat perabot dan barangan hiasan rumah terbesar dunia, Ikea. Projek tersebut yang berlangsung selama sehari merupakan sebahagian daripada sambutan ulang tahun ke-30 Ikea, yang ditubuhkan di Sweden oleh Ingvar Kamprad pada 1943.
Rak-rak tersebut menempatkan beberapa ribu naskhah buku untuk bacaan percuma para pengunjung pantai Bondi.
Mereka juga boleh menukar buku secara percuma selain menderma untuk sebuah yayasan celik huruf The Australian Literacy & Numeracy Foundation pada hari berkenaan.
Susunan rak buku itu juga mencatat sejarah sebagai susunan rak buku di luar bangunan terpanjang di dunia. Susunan rak buku berwarna merah itu sememangnya satu perkara dalam usaha menarik orang membaca di Australia.
Malah dalam meraikan usia 30 tahun kewujudan IKEA, ia pastinya dinilai sebagai satu usaha murni kepada masyarakat dalam memupuk semangat membaca.
Mungkin usaha ini perlu diteruskan dari hanya diadakan untuk tempoh waktu yang singkat sebegini pada masa depan. Ini kerana selain sebagai tempat untuk berehat dan beriadah orang ramai juga perlu dikembangkan pemikiran mereka dengan semangat membaca walaupun ketika berada di kawasan pantai.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket