Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Layang-layang untuk pancing kelawar

kelawar







KANAK-KANAK yang dibawa ibu bapa turut belajar membuat dan melukis layang-layang di Muzium Layang-layang. 
 
 
 
 
 
 
MUNGKIN bagi kebanyakan orang layang-layang merupakan permainan khusus untuk kanak-kanak pada masa lapang atau bagi layang-layang tradisional pula ia merupakan satu bentuk hasil seni yang hanya dikuasai oleh generasi lama.
Namun di Indonesia layang-layang memainkan peranan besar dalam kehidupan dan juga berkait rapat dengan pelbagai kepercayaan mistik.
Layang-layang turut digunakan bagi memancing ikan dan kelawar.
Ia dibuat dengan ciri-ciri khas pula dikaitkan dengan pemujaan semangat padi yang dimainkan selepas musim penuaian. Manakala layang-layang diletakkan patung dewa serta dewi dikaitkan dengan pemujaan di Bali.
Ada juga layang-layang yang diperbuat daripada daun dan kulit batang pisang dan ia merupakan teknik lama yang sukar ditemui orang yang mahir.
Jika mahu melihat layang-layang berkenaan memang bukan perkara mudah kerana pembuatan dan aktiviti sedemikian tersebar di seluruh Indonesia yang merupakan sebuah negara ribuan pulau.
Memancing ikan todak menggunakan layang-layang dilakukan oleh nelayan di Lampung, Sumatera, manakala memancing kelawar menggunakan layang-layang dilakukan oleh penduduk di persisiran pantai di Jawa Barat.
Kelawar yang ditangkap digunakan untuk perubatan khususnya untuk mengubati penyakit berkait masalah pernafasan.
Oleh itu jika mahu melihat daripada layang-layang untuk memancing ikan dan kelawar hingga layang-layang untuk pemujaan semuanya dipamer di Muzium Layang-layang yang terletak di Pondok Labu, Jakarta Selatan.
Di muzium tersebut terdapat kira-kira 400 koleksi layang-layang bukan sahaja dibuat di Indonesia, bahkan dari seluruh dunia termasuk Wau Bulan yang dibuat Kelantan, Malaysia.
Lebih unik lagi muzium layang-layang itu merupakan milik peribadi dan pemiliknya merupakan seorang pakar kecantikan yang akhir jatuh cinta kepada pembuatan layang-layang dan kini mengabdikan seluruh hidupnya kepada aktiviti yang disukainya.
Berminat
Muzium berkenaan yang dibuka kira-kira tujuh tahun lalu itu terletak di kawasan rumahnya di Jalan H. Kamang No.38 dan orang ramai yang berminat boleh mendapatkan maklumat lanjut melalui laman sesawang www.museum-layang.com.
Ini adalah kerana sukar untuk mencari lokasi muzium berkenaan yang terletak di kawasan perumahan yang padat di Pondok Labu.
Jika pengunjung bernasib baik mereka berpeluang bertemu dengan pemilik muzium berkenaan, Endang yang berusia 59 tahun dan dapat berbual-bual dengan beliau yang cukup mesra serta tidak lokek untuk menceritakan pengalamannya.
Endang yang kelihatan lebih muda daripada usianya itu mengakui aktiviti bermain layang-layang yang kini menjadi kerja sepenuh masanya yang cukup memberi ketenangan kepada dirinya.
Selain untuk aktiviti riadah, layang-layang yang dihasilkan turut dijual daripada yang berharga RM15 hingga yang berharga RM1,500 sebuah.
Ibu kepada tiga orang anak dan nenek kepada empat orang cucu itu berkata, dia mempelajari membuat layang-layang sejak tahun 1985.
Sejak itu rumahnya dipenuhi dengan layang-layang dan bertitik-tolak daripada itu dia mula memikirkan untuk membuka muzium layang-layang sendiri.
Berikutan itu dia membeli sebuah rumah lama yang mahu dijual dan dibongkar serta dipindah ke kawasan rumahnya di Pondok Labu dan sehingga kini ia kekal menjadi muzium utama.
Di muzium itu juga dipamerkan daripada layang-layang yang paling kecil iaitu 2 sentimeter hingga layang-layang yang bersaiz gergasi iaitu 9 x 26 meter.
Dengan pengalaman yang ada Endang turut membantu Jabatan Pendidikan bagi melatih belia yang berminat dalam pembuatan layang-layang yang turut diadakan di kawasan rumahnya.
Selain itu beliau dan pekerjanya yang terlatih juga turut mengajar membuat layang-layang kepada kanak-kanak yang datang pada hujung minggu bersama keluarga. Selain layang-layang terdapat juga kemahiran lain diajar termasuk membuat barangan seramik.
Pengunjung muzium itu dikenakan bayaran kira-kira RM4 dan dimulakan tontonan video tentang permainan layang-layang di Indonesia dan di seluruh dunia.
Selepas itu barulah dibawa melawat muzium dan bagi mereka berminat untuk belajar kemahiran ia dikenakan bayaran berasingan iaitu antara RM5 hingga RM20.
Di Jakarta sebenarnya memang terlalu banyak muzium yang dianggarkan berjumlah ratusan termasuk yang milik kerajaan dan individu. Antara muzium peribadi pula adalah Muzium Harry Dharsono di Cilandak, Muzium Akili of Art di Kedoya, Jakarta Barat, Muzium di Tengah Kebun di Kemang Timur, Jakarta Selatan dan Muzium Martha Tilaar di Pulo Gadung.
Banyaknya jumlah muzium itu telah memperkayakan lagi khazanah muzium di Jakarta dan ia bukan sahaja terletak di bawah usaha kerajaan semata-mata.
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket