Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Utamakan rakyat sendiri, bukan pelancong berduit

SAYA ingin mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang bimbang dan melihat sendiri betapa seriusnya lambakan warga asing di negara kita.
Walaupun merasa pelik dengan kenyataan itu kerana perkara ini sudah dilaung-laung oleh rakyat setiap hari, bulan dan tahun, namun sebagai warganegara saya bangga kerana Hishammuddin akhirnya sedar bahawa senario ini sangat menakutkan terutamanya kepada industri pelancongan kita pada masa akan datang.
Namun saya tidak berapa setuju jika menteri berkenaan hanya mengulas bahawa senario ini akan menakutkan pelancong asing tulen. Benarkah hanya keselesaan pelancong asing yang berduit yang Kementerian Dalam Negeri (KDN) harus fikirkan?
Bagaimana pula dengan keselesaan dan perasaan kami sebagai warga tempatan? Selama ini bagaimanakah perasaan warga tempatan dalam menjalani kehidupan mereka dengan 'berkongsi' semua tempat-tempat awam, kenderaan awam (bas, teksi, tren dan monorail) serta tempat-tempat membeli-belah tanpa gangguan warga asing?
Warga China memenuhi kawasan Bukit Bintang, Pudu kerana di situlah melata kelab karaoke dan tempat- tempat urut, manakala warga Bangladesh, Myanmar, Indonesia dan Filipina pula memenuhi setiap ceruk dan ruang, termasuklah di kampung- kampung.
Jadi, hanya perasaan dan keselamatan pelancong asing sahajakah yang harus dijaga?
Pada tahun 2010 ini sudah tiba masanya KDN menghentikan terus pengambilan pekerja asing dari Bangladesh, Filipina, Nepal, Myanmar dan Indonesia. Berikan pilihan kepada pekerja sah yang sedia ada di Malaysia, sama ada untuk menyambung jika kepakaran mereka masih diperlukan atau hantar mereka pulang ke negara asal selepas tamat tempoh.
Sudah tiba masanya kita juga wajib menapis 100 peratus taraf pendidikan mereka sebelum memasuki Malaysia. Ramai dari warga asing yang disebutkan di atas tidak mempunyai pendidikan asas langsung di negara asal.
Pengambilan pembantu rumah asing juga harus dikurangkan kerana jika setiap rumah mempunyai paling kurang seorang pembantu, bayangkan pada musim perayaan, berapa ramaikah dari mereka ini akan memenuhi setiap ruang? Dan disinilah bermulanya segala masalah dan gejala sosial di kalangan warga asing.
Maka, perketatkan peraturan di setiap agensi pengambilan pekerja asing di Malaysia supaya setiap rumah hanya dibenarkan mengambil seorang hingga dua pembantu sahaja. Jika mereka melanggar peraturan, jangan hanya menyaman majikan, saman sekali agensi pekerja asing yang meluluskannya dengan saman yang tinggi supaya mereka tidak berani melakukan kesalahan lagi.
Ini termasuklah restoran-restoran, tempat-tempat makanan segera dan tempat-tempat membeli-belah di Malaysia, kita tidak memerlukan warga asing untuk melayan kita!
KDN juga harus memantau institusi-institusi pengajian swasta dalam pengambilan pelajar-pelajar asing terutamanya dari negara Timur Tengah, China dan Afrika.
Pastikan setiap institusi swasta ini mengemukakan bon tahunan dan rekod bulanan atau semester mengenai pelajar-pelajar asing di bawah kelolaan mereka kepada KDN.
Setiap pelajar wajib menyediakan bon yang tinggi (terutamanya dari negara-negara tersebut) sebagai jaminan kepada pihak Imigresen bahawa mereka tidak akan menyalahgunakan visa pelajar.
Sudah terang lagi bersuluh, perlukah kita menambahkan lagi masalah negara kita yang sedia ada gara-gara gejala sosial yang semakin menggerunkan, dengan melambakkan lagi pekerja asing di Malaysia?
Setiap kali media cetak dan elektronik mengulas mengenai ramainya lambakan warga asing mahupun kedatangan warga Afrika di sesetengah tempat, apakah yang KDN lakukan selepas keluarnya berita ini?
Adakalanya saya lihat KDN tidak konsisten dalam melakukan tugas yang diamanahkan kepada mereka oleh rakyat.
Jadi, jika mahukan sokongan dan mandat dari rakyat, utamakan dahulu rakyat sendiri dan fahamilah kehendak kami sebelum 'membantu' kemasukan warga asing.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket