Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Bas amfibia ganti feri


Bas amfibia ini juga boleh digunakan di atas darat.


PERKHIDMATAN feri yang sekian lama menghubungkan antara dua kawasan yang dipisahkan oleh sungai merupakan satu pemandangan biasa di mana-mana negara. Malah di negara ini perkhidmatan feri paling popular menghubungkan antara terminal feri Pulau Pinang di Butterworth ke terminal feri Raja Tun Uda di Pelabuhan Quay di George Town. Tetapi bagaimana jika pemandangan ini digantikan dengan perkhidmatan bas yang mampu menyeberangi sungai-sungai.
Mungkin dilihat agak mustahil tetapi itulah yang berlaku di Glasgow, Scotland apabila perkhidmatan ini yang dikenali sebagai bas amfibia bakal digunakan bagi menggantikan perkidmatan feri.
Bas amfibia dipilih untuk menggantikan feri yang terpaksa ditamatkan perkhidmatan bulan depan kerana syarikat yang menguruskannya Strathclyde Partnership for Transport tidak mampu lagi menanggung kerugian serta untuk menjimatkan kos.
Perkhidmatan bas amfibia setingkat ini dilihat mampu mengembalikan kegemilangan feri menghubungkan Renfrew dan Yonker yang telah berjasa selama lebih 500 tahun.
Bas Amfibia yang berharga 700,000 pound sterling (RM3.8 juta ) yang dikeluarkan oleh sebuah syarikat Belanda mampu membawa penumpang seramai 50 orang pada satu-satu masa.
Sehingga kini teknologi bas amfibia masih belum pernah digunakan untuk tujuan pengangkutan utama tetapi teknologi ini pernah digunakan untuk tujuan promosi dan pelancongan.
Menurut syarikat yang menguruskan perkhidmatan ini Stagecoach, bas amfibia ini telah dipandu uji di Rotterdam dan ia telah berjaya mencapai piawaian yang dikehendaki.
Bas ini juga telah digunakan dalam satu projek bersama dengan syarikat New York Waterways yang menggunakan bas amfibia untuk tujuan pelancongan di Sungai Hudson di New York.
Apa yang membuatkan bas ini berbeza ialah ia akan digunakan atas kapasiti harian dan pelancongan selain boleh digunakan di atas darat.
Namun perkara yang tidak diingini berlaku ketika uji pandu bas baru-baru ini apabila ia didapati rosak secara tiba-tiba.
Percubaan
Dalam ujian percubaan selama dua hari itu, bas berkenaan didapati rosak pada bahagian suspensi pada hari kedua.
Namun para jurutera berjaya membaikpulih kerosakan dan ujian percubaan berjaya disambung semula beberapa hari kemudian.
Menurut jurucakap Stagecoach, Steve Stewart, bas berkenaan telah menjalani ujian pergi balik seperti yang dikehendaki tetapi sistem suspensi membabitkan beg udara tiba-tiba meletup.
"Pihak kami menerima kejadian ini sebagai masalah teknikal yang perlu dihadapi ketika proses pemeriksaan. Ini adalah cabaran biasa yang perlu dihadapi," kata Stewart.
Berdasarkan casis badan bas amfibia tersebut ia menggunakan enjin jet air berkembar yang boleh mencapai kelajuan lapan batu nautika sejam ketika di dalam air dengan menggunakan rangka sebuah bas biasa ketika di atas darat.
Namun bagi Stewart bas amfibia ini mempunyai potensi yang sangat cerah untuk dikembangkan.
"Perkhidmatan bas ini sangat sesuai untuk menghubungkan dua kawasan yang terpisah oleh sungai dan pada masa sama anda boleh menikmati pemandangan indah ketika menyusuri sungai," katanya.
Mungkin sudah tiba masanya bagi pihak yang berkenaan di negara ini untuk melihat sama ada penggunaan bas amfibia sebagai alat pengangkutan yang boleh dieksploitasi atas tujuan perhubungan mahupun pelancongan.
Mungkin harganya mahal dan kos penyelenggaraan tinggi tetapi dari jangka masa panjang ia mampu menggalakkan pelancongan di negara ini.
   

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket