Dengan kelajuan itu, perjalanan dari selatan ke bahagian tengah negara itu yang sebelum ini memakan masa lapan jam berjaya disingkatkan kepada hanya tiga jam.
Rekod terbaru itu mengatasi kelajuan TGV, kereta api peluru Perancis yang memegang rekod terpantas sebelum ini (277 km/j), Shinkansen di Jepun (243 km/j) dan Eurostar yang menghubungkan London dengan Paris.
Walaupun beroperasi pada kelajuan 350 km/j, kelajuan maksimum CRH ketika ujian kepantasan yang dilakukan sebelum pelancarannya direkodkan pernah mencapai kepantasan 394 km/j.
CRH yang dibangunkan dengan kos melebihi AS$17 bilion (RM56.7 bilion) merangkumi pembinaan 42 jalur rel berkelajuan tinggi yang dijangka siap sepenuhnya menjelang 2012.
Ia dilengkapi teknologi termoden dengan kawalan keselamatan yang dapat menghentikan pergerakan keseluruhan gerabak dalam masa yang singkat sebaik sahaja sistem pemantauannya mengesan masalah.
Perjalanan dalam kabin CRH dijamin lebih selesa berbanding kereta api peluru generasi terdahulu tanpa bunyi geseran dan gegaran.
Malah, kehebatan kejuruteraan yang dibangunkan oleh syarikat Siemens, Bombardier dan Alstom itu juga menyediakan kualiti perkhidmatan yang setaraf dengan pengangkutan udara.
Dalam kabin seluas 3.6 meter itu, penumpang diberi kelegaan tempat duduk (saiz tempat duduk kereta) yang di bahagikan secara apitan berkembar dua dan tiga.
Selain kemudahan asas seperti tandas, televisyen dan pili air minuman percuma, penumpang juga dilayani petugas gerabak yang sedia untuk mengambil tempahan makanan dan minuman.
Menariknya, pelancaran sistem pengangkutan darat terpantas di dunia itu turut menyumbang kepada penurunan tambang pengangkutan udara di destinasi terbabit untuk bersaing dengan CRH.
CRH menawarkan harga tambang maksimum AS$115 (RM388) untuk perjalanan kelas pertama dan separuh harga bagi kelas ekonomi.
Jurucakap Kementerian Pengangkutan Rel China, Wang Yongping berkata, pembinaan rel dengan 20 persinggahan di laluan Guangzhou-Wuhan itu merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan membangunkan wilayah negara itu secara lebih bersepadu.
"Untuk menampung lebih daripada satu bilion manusia, China bergantung kepada kereta api sebagai kaedah pengangkutan utama.
"Matlamat kerajaan adalah untuk menghubungkan setiap wilayah dengan tempoh perjalanan darat yang tidak melebihi lapan jam,'' ujarnya.
Tambah beliau, usaha 'mengecilkan' negara itu akan dipertingkatkan dengan memperluaskan rangkaian rel keretapi berkelajuan tinggi daripada 86,000 km yang ada sekarang kepada 120,000 km.
Sementara itu, kerajaan China turut mengumumkan pembinaan sistem kereta api berkelajuan tinggi yang akan menyingkatkan perjalanan Beijing ke Hong Kong daripada 23 jam kepada lapan jam.
Perkhidmatan kereta api berkelajuan tinggi China bermula pada 2004 apabila Guangzhou dan Shenzen yang terletak di wilayah Guangdong dihubungkan dengan kereta api berkelajuan 160 km/j.
Sambutan menggalakkan terhadap sistem pengangkutan itu membawa kepada pelancaran satu lagi kereta api laju antara Tianjin dan Beijing yang dilancarkan pada temasya Sukan Olimpik tahun lalu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan