Kadar kemalangan jalanraya yang melibatkan bas nampaknya semakin menjadi jadi di kalangan rakyat Malaysia. Insiden terkini yang membabitkan kemalangan ngeri di KM15, Jalan Cameron Highlands-Simpang Pulai pada pukul 11.40 pagi Isnin lalu dianggap paling tragis. Ia meragut 27 nyawa membabitkan 25 rakyat Thailand dan dua rakyat Malaysia.
Apa yang dikesalkan, bagaikan tiada satu usaha drastik diambil oleh pihak berwajib sebagai langkah jangka panjang. Kini bukan lagi soal kempen sana sini, letakkan pemidang. Semua langkah ini bagaikan mencurah air di daun keladi.Sekarang sudah tiba masanya pihak berwajib mengambil langkah tegas bagi membendung kemalangan melibatkan bas, termasuk bas pelancongan, khususnya yang dalam perjalanan di kawasan pelancongan bukit tinggi seperti Cameron Highlands dan Genting Highlands, juga tempat-tempat lain.
Antara langkah yang boleh diambil ialah:
* Melarang bas dua tingkat digunakan untuk laluan bercerun seperti Cameron Highlands dan Genting Highlands atau tempat lain. Ini kerana kenderaan sukar dikawal dan hilang kuasa garaviti serta imbangan bas, terutama sewaktu laluan menuruni bukit. Minta kerjasama pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi meluluskan sesuatu permit perjalanan dan jangan berkompromi dalam soal keselamatan.
* Membuat garisan kuning dalam jarak yang panjang. Dengan adanya garisan kuning ini akan memberi amaran kepada pemandu supaya memperlahankan kenderaan, khususnya ketika melalui kawasan bercerun.
* Garisan putih kebanyakannya sudah pudar. Ini menyebabkan pandangan tidak jelas dan kabur ketika permanduan, apatah lagi pada waktu malam dan ketika hujan. Garisan pudar perlu segera dicat semula.
* Banyakkan papan tanda bersesuaian dipasang di sepanjang jalan ketika menuruni bukit. Pemasangan papan tanda eletronik dianggap paling berkesan kerana ia dapat dilihat dari jauh.
* Pemandu mesti ada rekod perjalanan terakhir mereka sebagai bukti mereka mempunyai rehat yang cukup. Pihak syarikat mesti dikenakan denda maksimum jika masih enggan mematuhi arahan pihak berwajib selain diwajibkan pemandu kedua.
* Selain faktor manusia dan kenderaan, faktor bentuk dan keadaan jalan juga wajar diteliti. Jalan rosak yang tidak dibaiki dalam jangka masa sepatutnya juga menyumbang kepada kemalangan negeri. Sesetengahnya tidak dipasang dengan papan tanda yang lengkap.
* Mengenakan denda maksimum kepada kenderaan berat seperti lori pengangkutan berat meletakkan kenderaan mereka di bahu-bahu jalan. Sudah berapa banyak kemalangan yang melibatkan rempuhan daripada belakang berlaku dengan kematian, namun tiada usaha positif diambil. Kenderaan berat tetap banyak tersadai di tepi jalan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan