Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Kaji semula penggunaan bas dua tingkat di kawasan berbukit

NAHAS ngeri melibatkan bas berlaku lagi, kali ini ia menyaksikan sebuah bas persiaran dua tingkat yang membawa pelancong dari Thailand terbabas ketika menuruni bukit di Kilometer 15, Jalan Cameron Highlands-Simpang Pulai.
Akibatnya 27 orang terbunuh termasuk dua warga tempatan. Ini merupakan tragedi nahas bas terburuk dalam sejarah negara.
Seperti biasa apabila kemalangan berlaku maka satu demi satu hujah mula dikeluarkan oleh pelbagai pihak termasuklah laporan bahawa bas atau pemandunya mempunyai saman.
Namun begitu dalam kes terbaru ini, kita tidak mahu menuding jari kepada sesiapa sehinggalah siasatan selesai. Tetapi apa yang ingin diperkatakan di sini kemungkinan mengharamkan bas dua tingkat di laluan sukar termasuk di kawasan berbukit dan bercerun.
Mengikut pengalaman beberapa penumpang yang menggunakan perkhidmatan bas dua tingkat ini mereka melahirkan rasa bimbang setiap kali kenderaan tersebut melalui kawasan berkenaan.
Oleh itu adalah perlu pihak berkuasa mengkaji secara mendalam pandangan berhubung perkara tersebut kerana ia bukanlah sesuatu yang mustahil hendak dilakukan.
Kajian perlu dilakukan dengan teliti. Bas dua tingkat seharusnya hanya dibenarkan beroperasi di kawasan jalan tidak berbukit atau tidak bercerun sahaja.
Kita tidak mahu tragedi bas dua tingkat berulang lagi. Cukuplah sekali nahas paling buruk di Simpang Pulai dan sebelum ini beberapa kali melibatkan nyawa penumpang melayang atau cedera.
Janganlah pula kita hendak menanti apabila berlaku lagi sekali tragedi buruk barulah mahu bertindak itu dan ini.
Sebab itulah tindakan dalam hal ini perlu dilakukan segera dan tidak harus ditangguh-tangguhkan lagi.
Kita sebenarnya sudah bosan dengan sikap sudah terhantuk baru terngadah. Sekarang adalah masa untuk bertindak dan bukan hanya bertindak apabila sudah berlaku.
Orang ramai sememangnya muak apabila mendengar kenyataan yang berunsur retorik apabila kemalangan berlaku.
Ia termasuklah bas yang terlibat dalam sesuatu kemalangan itu sebenarnya bermasalah sama ada bas itu sendiri mahupun pemandunya.
Tetapi acap kali juga teguran dan pendedahan yang dibuat dibiarkan begitu sahaja, kesudahannya masih terdapat lagi bas ekspres atau bas persiaran yang bermasalah dibiarkan bermaharajalela di jalan raya.
Dalam soal ini, ketegasan pihak berkuasa amat-amat diperlukan. Jangan hanya bijak membuat kenyataan dan berhujah tetapi 'kosong' dari segi tindakan.
Kita perlu faham bahawa terdapat ratusan ribu rakyat negara ini menggunakan bas ekspres atau bas persiaran setiap hari. Nyawa mereka tidak boleh dipertaruhkan dengan menaiki bas yang bermasalah.
Kenapa susah sangat untuk pihak berkuasa bertindak termasuklah mengadakan operasi besar-besaran bagi mengesan bas bermasalah termasuklah pemandunya.
Dalam operasi berkenaan mana-mana bas yang bermasalah perlu digantung perkhidmatannya manakala syarikat terlibat perlu dikenakan dengan denda yang tinggi.
Begitu juga pemandu bas yang mempunyai saman. Jika dalam kes saman ekor pihak berkuasa sanggup mengejar pemandu kenderaan sehingga ke lubang cacing maka tindakan yang sama perlu dikenakan ke atas pemandu-pemandu bas.
Ia kerana pemandu bas lebih bahaya kerana setiap hari mereka membawa ribuan nyawa di jalan raya mahupun lebuh raya.
Apa pun pada masa ini tumpuan utama perlu diberikan kepada pembanterasan kepada bas bermasalah dan mengkaji semula penggunaan bas dua tingkat di kawasan bercerun serta berbukit.
Mungkin ada antara kita berhujah bahawa sebaik mana pun tindakan manusia, ia tidak boleh melawan kehendak takdir. Tetapi acap kali kemalangan melibatkan bas ini adalah kerana kesilapan manusia itu sendiri termasuklah sikap tidak tegas pihak berkuasa.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket