Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Sikap tamak jejas pelancongan negara


INSIDEN bot karam yang membawa penumpang berlebihan berlaku lagi. Kali ini ia melibatkan sebuah bot nelayan yang sepatutnya hanya membawa 12 penumpang. Tetapi disebabkan sikap tamak pengendali bot terbabit, bot itu memuatkan 29 penumpang ketika kejadian. Akibatnya, empat maut dan seorang masih hilang di Laut China Selatan.
Nahas feri yang berlaku kira-kira 300 meter dari jeti Tanjung Leman, dekat Mersing, Johor itu mengingatkan kita kembali kepada tragedi membabitkan feri Express Seagull 2 yang terbakar dan karam sehingga meragut tujuh nyawa kira-kira lapan kilometer dari jeti Kampung Genting di Pulau Tioman pada 11 Oktober 2007.
Nahas kali ini juga sekali lagi mengingatkan kita bahawa apabila undang-undang dan peraturan tidak dipatuhi, maka akan berlakulah musibah yang memudaratkan termasuk meragut banyak nyawa yang tidak berdosa.
Bot nelayan yang hanya mempunyai enam jaket keselamatan dilaporkan membawa penumpang lebih sekali ganda daripada sepatutnya.
Pemandunya pula merupakan seorang warga emas yang tidak memiliki lesen memandu bot dan ketika kejadian, tiada seorang pun penumpang yang kebanyakannya warga Singapura diarahkan atau dinasihatkan memakai jaket keselamatan.
Dalam tragedi feri Seagull tiga tahun lalu, seramai 103 penumpang dan tiga krew feri terpaksa terjun ke laut menyelamatkan diri tanpa jaket keselamatan yang mencukupi.
Hasil siasatan pihak berkaitan mendapati, feri itu beroperasi secara haram kerana sijil penumpangnya tamat pada 2 Disember 2006. Malah, sebelum kejadian, syarikat pengangkutan tersebut pernah disaman kerana membawa penumpang berlebihan.
Selain itu, siasatan turut mendapati, senarai nama penumpang tidak diserahkan kepada Jabatan Laut pada hari kejadian.
Berikutan tragedi feri Seagull itu, antara tindakan yang diambil adalah dua pegawai Jabatan Laut di Mersing telah digantung tugas bagi membantu siasatan.
Menteri Pengangkutan ketika itu, Datuk Seri Chan Kong Choy mengarahkan siasatan untuk memastikan sama ada wujud kecuaian di kedua-dua pihak dilakukan manakala Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Datuk Zakaria Bahari ditugaskan menjalankan siasatan lanjut terhadap sistem pengangkutan feri penumpang di seluruh Malaysia.
Tragedi itu berlaku tiga tahun lalu, dan bagaimana pula dengan kes yang terjadi kelmarin. Polis dikatakan telah menahan tekong bot serta pemilik kelong terbabit bagi membantu siasatan.
Tindakan tegas perlu diambil ke atas pihak yang terlibat dan wajar sekiranya jika didapati bersalah, mereka ini dikenakan hukuman yang setimpal.
Tidak perlu bagi kerajaan bertolak ansur dalam soal ini. Ia berlaku tidak sampai seminggu selepas nahas bas persiaran yang membawa 35 pelancong warga Thailand terbalik di Simpang Pulai, Perak.
Secara kebetulan, dua tragedi yang berlaku pada penutup kalendar tahun 2010 ini melibatkan pelancong warga jiran kita.
Imej Malaysia khususnya destinasi-destinasi pelancongan negara mungkin terjejas jika kerajaan tidak bertindak tegas memastikan sistem pengangkutan awam, sama ada di darat atau laut lemah penguatkuasaannya.
Berbalik kepada tragedi bot karam di Tanjung Leman, jika tiga tahun lalu, Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan timbalan beliau, Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan semua feri pelancongan diperiksa tahap keselamatan selain memastikan siasatan rapi dibuat untuk mengenal pasti punca nahas itu.
Kini, sudah tiga berlalu, bukan punca siasatan yang kita dapat, sebaliknya nahas terbaru pula berlaku. Dan seperti biasa, selepas ini, pelbagai pihak akan memberi komen yang serupa dan ia pasti akan berulang lagi, jika tiada tindakan tegas diambil.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket