Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Dunia tanpa buku

Pelancaran iPad oleh Apple minggu lalu merupakan satu langkah lagi ke arah dunia tanpa buku. Maksudnya, buku bercetak akan pupus dan digantikan dengan buku elektronik iaitu e-buku atau e-book.
iPad merupakan satu lagi gajet hebat yang dihasilkan oleh Apple. Evolusi gajet daripada Apple telah berjalan jauh, bermula dengan komputer peribadi Apple, Macintosh, iBook, iPod, iPhone, iSlate hinggalah iPad ini sememangnya pengasasnya, Steve Jobs telah merubah dunia.
Teringat pada tahun 1983, penulis ini sebagai pemberita yang masih menggunakan mesin taip Olivetti telah ditugaskan membuat liputan pelancaran Apple pertama di Asia Tenggara. Pelancaran dibuat di Singapura dan pengedarnya menerbangkan para pemberita Malaysia untuk melihat sendiri komputer itu.
Hanya selepas Apple mempelopori komputer peribadi barulah IBM dan klon-klonnya turut mencetuskan suatu revolusi yang mengubah dunia secara besar-besaran.
Walaupun kemudiannya muncul Microsoft, Intel, Internet, Amazon dan malah e-buku yang mempertingkatkan lagi keupayaan kegunaan komputer, tetapi ia belum lagi mencabar buku sebelum terciptanya gajet khas bagi membolehkan seseorang membaca e-buku secara selesa seperti membaca buku bercetak.
Tetapi sejak lima tahun kebelakangan ini, perkembangan pesat bagi pembangunan alat itu, yang kini dikenali sebagai e-reader atau e-pembaca. Antara pelopornya ialah gajet yang dibangunkan oleh Sony. Kemudian ia diikuti oleh Amazon dengan gajet bernama Kindle. Begitu juga Nook oleh Barnes and Noble. Terdapat model lain yang turut muncul.
Di Malaysia, e-reader pertama telah mula dijual oleh MPH. Sementara MPH mempertingkatkan orientasi digitalnya dengan memandang e-book dan e-reader sebagai gelombang masa depan yang akan menggantikan buku.
Apa yang menjadi istimewa bagi iPad, ialah ciri-cirinya yang dikatakan mampu mengalahkan e-reader lain. Inilah kehebatan teknologi Apple apabila ia memasuki pasaran. Ia bukan saja akan menjadi alat bagi membaca e-book tetapi juga e-majalah dan e-akhbar. Walaupun pada masa ini, ia hanya memaparkan kandungan atas talian daripada majalah dan akhbar.
Pada masa akan datang, gajet-gajet baru akan dikeluarkan dan iPad akan mempertingkatkan keupayaannya. Teknologi ini akan memaksa semua penerbit buku, majalah dan akhbar untuk mempertingkatkan orientasi digitalnya.
Gajet
Gajet-gajet ini, dan anak cucunya nanti menjadi platform kepada buku, majalah dan akhbar akan datang - kesemuanya dalam bentuk atas talian dan digital. Buat masa ini buku, majalah dan akhbar bercetak akan terus wujud. Tetapi pada masa akan datang apabila disebut saja buku, maka yang digambarkan ialah e-buku yang akan dibaca menggunakan e-reader dan gajet-gajet sewaktu dengannya.
Seperti mana kini apabila disebut telefon, maka yang dimaksudkan ialah telefon bimbit, atau lebih tepat telefon sel dan bukannya telefon talian tetap. Buat masa ini telefon tetap masih ada tetapi tidak mungkinkah ia akan turut ditelan zaman seperti mesin taip? Begitu juga, tidakkah buku bercetak akan turut ditelan zaman?
Penulis dan generasinya tentu masih lebih selesa dan berselera dengan buku bercetak. Bukan saja buku-buku bercetak mudah dibaca tetapi juga indah untuk diletakkan pada rak di rumah-rumah, walaupun masalah ruang menjadi cabaran.
Tetapi bagi generasi X,Y dan Z mereka akan tentu lebih selesa dan berselera untuk membaca e-buku melalui e-reader. Maka tanggungjawab akhir bagi generasi penghijrah digital ialah dengan menyediakan suasana dan prasarana supaya peralihan kepada masyarakat cetak kepada masyarakat digital dapat dilakukan dengan tertib dan tersusun.
Biarlah kekurangan minat membaca buku-buku bercetak yang selama ini dikeluhkan dapat menjadi tinggal kenangan. Ini kerana diharapkan buku digital akan menggalakkan pembacaan yang lebih meluas dan mendalam kerana ia merangsang otak generasi X, Y dan Z dengan lebih hebat.
Kuncinya terletak pada minat terhadap ilmu. Minat ilmu membawa kepada minat membaca. Maka jika masyarakat tidak meminati ilmu, walaupun dunia berubah daripada cetak kepada buku, mereka tetap akan pada takuk lama dan terus tidak minat membaca.
Selama ini di merata-rata dunia saban tahun dilancarkan kempen membaca. Manusia di seluruh dunia digalakkan membaca buku oleh kerajaan masing-masing. Perpustakaan dan penerbit buku disokong oleh kerajaan masing-masing menggalakkan membaca buku.
Tetapi manusia tidak perlu digalakkan untuk menonton filem dan televisyen. Atau kempen mendengar radio. Sedangkan media itu adalah juga penyalur ilmu. Begitu juga tidak kedengaran kempen membaca majalah dan akhbar.
Ini kerana membaca buku adalah suatu kerja berat. Apabila disebut buku pula, ia bukan sebarang buku. Apa yang benar-benar dikatakan buku ialah buku yang menambah ilmu dan budi. Iaitu buku fiksyen dan bukan fiksyen. Bagi buku fiksyen, tentunya ia merujuk kepada buku sastera. Sementara bukan fiksyen ia merujuk kepada buku-buku seperti buku sejarah, sains, biografi dan lain-lain, yang walaupun dalam bentuk popular tetapi ia merupakan buku mengandungi bahan berwibawa.
Begitu juga dengan e-buku nanti. Apabila dikatakan membaca, apa yang dimaksudkan bukan sekadar melayar internet dan membaca laman web, blog atau rangkaian sosial semata-mata, tetapi lebih penting ialah membaca e-buku. Maka untuk keselesaan, e-buku lebih baik dibaca dengan menggunakan e-reader.
Jadi pada masa akan datang apabila dilancarkan kempen membaca, maka ia akan menjadi kempen membaca e-buku. Malangnya e-buku tidak boleh dibaca tanpa e-reader dan kemudahan Internet.
Kalau selama ini, seseorang tanpa sebarang alat boleh membaca buku tetapi pada masa akan datang, mereka yang tidak mampu untuk memiliki e-reader akan terhalang daripada peluang untuk membaca buku.
Maka golongan ini, akan membaca buku-buku cetak yang sudah ketinggalan zaman.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket