Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Bakar Interlok biadab, kurang ajar - Gapena

Perbuatan membakar novel Interlok oleh kira-kira 100 penduduk berketurunan India di Klang semalam boleh dianggap satu perbuatan biadab, kurang ajar dan tidak bertamadun.

Ketua Media Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Borhan Md. Zan berkata, perbuatan membakar novel itu adalah perbuatan tidak waras dan tidak menghormati Sasterawan Negara.

''Mereka sepatutnya menghormati kepelbagaian kaum di negara ini,'' katanya ketika dihubungiUtusan Malaysia, di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas perbuatan membakar novel Interlok untuk mendesak kerajaan agar mengharamkan novel tersebut dan menarik balik keputusan menjadikannya sebagai buku teks mata pelajaran Sastera Bahasa Malaysia tingkatan lima di sekolah.
Mereka turut membakar salinan gambar penulis novel itu, Sasterawan Negara Abdullah Hussain.
Borhan berkata, kerajaan tidak harus tunduk pada desakan seperti itu dan menentang sebarang usaha untuk menilai semula novel berkenaan termasuk mengubah perkataan tertentu.
''Gapena amat sedih dan mengecam kedangkalan fikiran mereka yang mengikut emosi dan berkepentingan politik itu.
''Istilah kasta paria yang digunakan dalam novel ini adalah mengikut fakta sejarah dan sememangnya wujud di India, oleh itu mereka tidak harus mempertikaikannya,'' katanya.
Dalam pada itu, Pensyarah Jabatan Pendidikan Bahasa dan Kemanusiaan Universiti Putra Malaysia (UPM), Shamsudin Othman berkata, perbuatan tersebut merupakan satu tindakan tidak menghargai khazanah negara kerana ia karya Sasterawan Negara bukannya penulis biasa.
''Novel Interlok pernah dijadikan buku teks pada 1970-an dan digunakan selama 10 tahun. Jadi kenapa pada ketika itu masyarakat India boleh terima dan tidak mengambil tindakan tidak matang seperti membakar novel itu?
''Adakah masyarakat India sekarang ini semakin tidak matang atau bertindak atas isu-isu lain pada ketika kerajaan mahu memperjuangkan gagasan 1Malaysia,'' katanya.
Sementara itu, Pengarah Media Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Datuk Md. Salleh Yaapar berkata, pihak yang mempertikaikan keunggulan novel tersebut adalah berasaskan pada tanggapan yang tidak betul dan 'memperajakan' emosi atau kepentingan politik peribadi semata-mata.
''Isu ini sepatutnya tidak timbul kerana sesiapa yang membaca novel ini dari awal hingga akhir adalah memaparkan kisah nyata pada zaman itu yang mana mampu menjadi satu bahan bacaan untuk anak-anak bangsa Malaysia memahami sejarah mereka melalui karya sastera.
''Dengan karya itu kita dapat tahu asal usul kita sebagai satu wahana untuk konsep 1Malaysia,'' katanya.
Ketua Penerangan, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Ruslan Kasim mengingatkan pelbagai pihak agar melihat novel Interlok dari sudut yang positif dan tidak terlalu emosional.
Menurutnya, apa yang dimuatkan dalam novel itu adalah fakta sejarah yang tidak boleh diubah justeru semua pihak harus menerimanya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket