Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Optimis terima pemansuhan PPSMI

Dua tahun lalu kerajaan telah mengumumkan pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin sekali lagi menegaskan kerajaan konsisten memansuhkan PPSMI.Pengajaran bagi kedua-dua mata pelajaran terbabit dalam bahasa Malaysia akan dilaksanakan sepenuhnya mulai 2016 untuk sekolah rendah, manakala untuk sekolah menengah pada 2021.
Langkah tersebut dibuat kerajaan setelah mendapati kajian menunjukkan sebahagian besar sekolah tidak melaksanakan sepenuhnya PPSMI, sebaliknya menggunakan dwi bahasa bagi kedua-dua mata pelajaran terbabit.
Kajian juga mendapati ramai pelajar mengambil masa yang lama untuk memahami konsep-konsep asas kedua-dua mata pelajaran itu. PPSMI juga gagal membantu tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar.
Satu dasar baru diperkenalkan kerajaan bagi menggantikan PPSMI iaitu dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI).
Dasar baru itu diyakini akan memberi keupayaan kepada pelajar menguasai kedua-dua bahasa terbabit dengan baik. Anak-anak kita kelak bukan sahaja akan berbangga dengan bahasa Malaysia sebagai bahasa ilmu tetapi mereka juga akan mampu menguasai bahasa Inggeris.
Untuk memperkukuh penguasaan bahasa Inggeris, kerajaan akan menyediakan guru-guru terlatih dan berkualiti, termasuk guru-guru yang diambil dari luar negara bagi mengajar bahasa Inggeris secara berkesan. Mata pelajaran itu akan diajar melalui kaedah pembelajaran yang lebih efektif dan interaktif.
Melalui dasar baru itu kita sebenarnya telah mengembalikan semula kedudukan bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah dan sekolah menengah, selari dengan apa yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996.
Selain itu, kedudukan bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi serta alat menyatukan rakyat kembali didaulatkan.
Malangnya, masih ada segelintir pihak yang masih mempertikaikan pemansuhan PPSMI. Mereka adalah kelompok yang memiliki 'watak tertawan' terhadap bahasa Inggeris. Golongan terbabit terlalu mengagungkan bahasa Inggeris dan mendesak kerajaan mengekalkan PPSMI. Permintaan mereka itu tidak perlu dilayan. Dalam melaksanakan sesuatu dasar yang berkepentingan nasional, kerajaan mestilah mempunyai iltizam dan pendirian yang kukuh.
Pendirian kerajaan yang kukuh akan membolehkan penjawat-penjawat awam melaksanakan tugas dengan penuh yakin dan wibawa. Pihak yang mempertikaikannya sepatutnya belajar menghormati keputusan kerajaan itu kerana ia memiliki nilai dan kepentingan nasional.
Lagipun, keputusan memansuhkan PPSMI telah dipersetujui oleh Jemaah Menteri dan juga majoriti ahli Parlimen. Malah, sebelum kerajaan memutuskannya, empat mesyuarat meja bulat telah diadakan pada tahun 2008.
Mesyuarat ini membabitkan hampir semua pihak termasuk pendidik, pengetua, guru besar, pelajar, kesatuan guru, pemimpin persatuan, kesatuan guru, badan bukan kerajaan (NGO), Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG), pensyarah universiti, persatuan mahasiswa, pemimpin pertubuhan belia, wakil sekolah swasta, penggiat seni, aktivis masyarakat, tokoh masyarakat, tokoh korporat, wakil media massa dan pemimpin politik.
Majoriti mereka yang terbabit dalam mesyuarat meja bulat itu bersetuju agar kedua-dua mata pelajaran itu diajar menggunakan Bahasa Malaysia. Ia adalah suara majoriti yang harus disokong dan dihormati.
Kesimpulannya, kita patut bersikap optimis terhadap dasar memperkukuhkan kembali Bahasa Malaysia dalam sistem pendidikan negara. Selain kemampuannya sebagai bahasa ilmu, ia jua dapat menjayakan gagasan 1Malaysia yang bertujuan memperkukuhkan perpaduan nasional.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket