Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Kenderaan teknologi hijau

\


Kerjasama bersama syarikat pengeluar kereta elektrik berkuasa tinggi seperti Tesla Motor Incorporation ini menunjukan komitmen Panasonic dalam membangunkan teknologi hijau.


TEKNOLOGI pembuatan kenderaan kini menjurus kepada peralihan daripada bahan api berasaskan fosil kepada yang lebih mesra alam. Ia sejajar dengan kesedaran mengenai perlunya teknologi hijau dikembangkan.
Selain kereta hibrid yang menggabungkan dua sumber bahan api yang kini mula diminati dan berkembang pantas di negara ini, pengeluar kereta juga beralih kepada penggunaan elektrik sepenuhnya sebagai ganti petroleum.
Teknologi tersebut lebih mesra alam, menjimatkan penggunaan bahan api fosil dan paling penting membantu mengurangkan pelepasan gas karbon yang menjadi penyebab utama kesan rumah hijau.
Dua jenama pengeluar kereta terbesar dunia iaitu Honda dan Toyota misalnya, masing -masing telah mengkomersialkan kenderaan berteknologi hibrid tersebut iaitu Toyota Prius dan Honda Insight.
Berbeza dengan kedua-dua syarikat terbabit, Perusahan Otomobil Nasional (Proton) melangkah lebih ke hadapan dengan menghasilkan kereta elektrik sepenuhnya (Electric Vehicle atau EV).
Menurut Ketua Jurutera Integrasi Kenderaan Proton, Muhammad Zulfadzli Che Mustafar, teknologi tersebut telah dibangunkan sejak 2004.
"Tujuan kita melibatkan diri (kajian dan pengembangan) adalah untuk menembusi pasaran kereta di negara-negara luar yang biasanya dimonopoli oleh syarikat-syarikat pembuat kenderaan yang lebih besar.
"Kita juga tidak boleh lagi tertumpu kepada teknologi enjin kereta yang ada kini berikutan harga bahan api semakin meningkat selain mencemarkan alam sekitar," ujarnya.
Beliau ditemui pada Pameran dan Persidangan Produk Eko dan Teknologi Hijau Antarabangsa (IGEM) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), Kuala Lumpur baru-baru ini.
Selain Proton, Panasonic yang merupakan sebuah syarikat gergasi turut menerapkan penggunaan teknologi dalam pembangunan produknya.
Antara penglibatan Panasonic dalam pembangunan kereta elektrik ialah dari Tesla Motor Incorporation sebagai pembekal utama bateri untuk kegunaan kereta Sport elektrik berkuasa tinggi syarikat tersebut.
Ia merupakan komitmen syarikat berkenaan dalam menghasilkan teknologi hijau yang lebih cekap, berkesan serta mesra.
Selain kereta, Panasonic juga menampilkan konsep inovasi hidup hijau dan inovasi perniagaan hijau dengan memanfaatkan Tenaga Panasonic untuk Econation.
Panasonic turut memperkenalkan empat tonggak dalam mencapai sasaran mereka iaitu mencipta, menyimpan, menjimat, dan mengurus tenaga di pameran IGEM tersebut.
Menurut Pengarah Urusan Panasonic Malaysia (M), Jeff Lee, setiap produk Panasonic tertakluk kepada tonggak berkenaan yang mana menekankan komitmen syarikat terhadap penjagaan alam sekitar.
"Bersandarkan pameran produk yang seiring dengan hala tuju baru perniagaan kami, kami berharap matlamat untuk memberi kesedaran tentang penyelesaian tenaga secara menyeluruh kepada orang ramai.
"Malah, Panasonic juga turut merintis perniagaan B2B (Business to Business) dan B2G, (Business to Goverment) yang dilihat mampu direalisasikan melalui pameran ini," ujarnya.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran penyertaan Panasonic dalam pameran IGEM 2011 itu.
Penglibatan Panasonic dalam pameran IGEM 2011 menunjukkan syarikat tersebut serius dalam menggalakkan inovasi hijau di Malaysia.
Malah, dalam pameran terbaru itu juga, Panasonic turut tidak mengehadkan pameran kepada produk semata-mata. Tetapi turut menumpukan perhatian kepada perniagaan baru dan konsep hidup hijau seperti Sistem Alam Sekitar Panasonic.
Usaha syarikat itu untuk memacu revolusi hijau berkembang bukan hanya melalui produk tetapi menerusi kempen Econation yang dilancarkan baru-baru ini.
Malah menurut Pengurus Pemasaran dan Pembangunan untuk Penyelesaian Mesra Alam dan Tenaga, Panasonic Malaysia (M), Tan Chee Tan, bakal rakan kongsi perniagaan dan badan kerajaan tidak perlu melihat jauh untuk mencari penyelesaian tenaga.
"Penyelesaian tenaga menyeluruh Panasonic produk mesra alam memberikan B2B, B2G dan B2C (Business to Company).
"Secara mudahnya, Panasonic turut memberikan pilihan perniagaan bagi mereka untuk semua perkara yang diperlukan dalam melaksanakan sesebuah projek," ujarnya.
Pada pameran tersebut, para pelawat dapat melihat contoh-contoh idea dan teknologi penyelesaian yang mesra alam yang diaplikasikan secara meluas oleh Panasonic.
Antaranya seperti Penyelesaian Penciptaan dan Penyimpanan Tenaga dengan Panel Suria terkini, Sel Bahan Api dan Sistem Penyimpanan Bateri Lithium Ion dan Rangkaian Pencahayaan LED dan Eco Lighting Panasonic.
Seterusnya Penyaman Udara Eco Navi dan Inverter; Penyaman Udara Aliran Penyejukbekuan Boleh Ubah (VRF); Sistem Penyelesaian Dapur; Penyelesaian Menyeluruh Kedai Runcit dan Penyelesaian Bangunan Panahome.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket