Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Pendekatan Najib-Susilo merungkai kemelut Malaysia-Indonesia


PERTEMUAN empat mata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono di Lombok, Indonesia sempena rundingan tahunan kali kelapan – amat bermakna kepada hubungan Malaysia dan Indonesia.
Di Lombok, kedua-dua pemimpin membincangkan isu-isu termasuk soal penarikan balik moratorium penghantaran pembantu rumah Indonesia ke Malaysia dan isu sempadan daratan dan sempadan maritim yang menjadi pertikaian kedua-dua negara.
Pertemuan di Lombok itu juga dilihat tepat pada masanya ketika segelintir rakyat Indonesia mengadakan demonstrasi di depan pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta berikutan dakwaan pencerobohan tanah di Kalimantan Barat, yang realitinya tidak berlaku.
Atas nama hubungan saudara serumpun, Susilo mengingatkan seluruh rakyat Indonesia agar tidak bertindak melampau dalam meluahkan rasa tidak senang menerusi aksi demonstrasi sehingga melukai hati negara jiran, Malaysia.
Berdasarkan kenyataan Susilo itu, kita berharap masa depan hubungan Malaysia-Indonesia akan bertambah erat. Kita berasa ada jaminan bahawa hubungan Malaysia Indonesia tidak mudah diganggu gugat pada masa hadapan.
Sejak isu Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan terlepas daripada tangan Indonesia, apa sahaja isu melibatkan soal hubungan kedua-dua negara, akan ada demonstrasi mengutuk Malaysia.
Ternyata Najib dan Susilo memahami masa depan hubungan kedua-dua negara memerlukan kematangan pemimpinnya.
Mereka sedar bahawa hubungan Indonesia dan Malaysia memiliki cakupan yang luas, yang semuanya berkaitan dengan kepentingan nasional dan kepentingan rakyat kedua-dua negara serumpun.
Bagi Malaysia, kita mempunyai tanggungjawab untuk memelihara dan melanjutkan tali persaudaraan yang panjang ini.
Kita perlu ingat, ada kira-kira dua juta rakyat Indonesia yang bekerja di Malaysia. Ini adalah jumlah tenaga kerja yang terbesar di luar Indonesia. Tentu saja kehadiran pekerja Indonesia di Malaysia membawa keuntungan bersama.
Jumlah pelancong Malaysia ke sana juga ramai – pada 2009 kita adalah ketiga terbesar dengan jumlah 1.18 juta orang daripada 6.3 juta pelancong yang berkunjung ke Indonesia.
Malah kira-kira 13,000 pelajar dan mahasiswa Indonesia belajar di Malaysia, dan 6,000 mahasiswa kita pula belajar di Indonesia. Ini merupakan aset bangsa yang harus terus dibina bersama, dan juga modal insan untuk masa hadapan. Hal ini menunjukkan bahawa hubungan sosioekonomi Indonesia–Malaysia sungguh kuat.
Tidak dinafikan hubungan Indonesia dan Malaysia adalah tiang utama dalam keluarga besar ASEAN. Selama empat dekad ASEAN dapat tumbuh dengan pesat antara lain kerana kukuhnya hubungan bilateral Malaysia-Indonesia.
Namun, hubungan istimewa ini juga sangat kompleks. Hubungan ini tidak dapat lari daripada masalah. Seolah-olah ada semacam dalil diplomasi – semakin dekat dan erat hubungan kedua-dua negara, semakin banyak masalah yang dihadapi.
Selain masalah pekerja dengan izin dan tanpa izin Indonesia, kita juga kerap menjumpai masalah yang terkait dengan perbatasan atau sempadan kedua-dua negara. Masalah ini perlu ditangani dengan serius oleh kedua-dua belah pihak.
Menyedari kepentingan bersama ini, pendekatan Perdana Menteri dan Presiden Indonesia yang sering berkomunikasi secara langsung, di samping berunding dalam mesyuarat tahunan, kita dapat lihat kesan isu-isu bilateral dapat dikelola dan dicarikan jalan penyelesaiannya dengan baik.
Pemimpin dan rakyat kedua-dua negara kena belajar daripada pengalaman ini, bahawa jalan penyelesaian yang paling tepat untuk mencegah dan mengatasi insiden-insiden yang menggugat hubungan Malaysia-Indonesia adalah dengan segera berunding dan bukan ikut emosi. 

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket