Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Demonstrasi: Cabaran besar menguji keakraban Indonesia, Malaysia



Antara ragam demonstrasi di hadapan Kedutaan Besar Malaysia, Kuningan, Jakarta Selatan yang dilakukan anggota kumpulan Forum Betawi Rempug (FBR) pada Rabu lalu.


APA lagi salah Malaysia sehingga ada pihak berkepentingan di negara jiran kita, Indonesia memilih untuk mengecam, menghina dan memperlekehkan kedaulatan kita?
Tidakkah terdetik perasaan di dalam hati mereka rasa malu atau bersalah dengan berteriak, menjerit serta berdemonstrasi di jalanan dengan mendakwa satu demi satu kesilapan yang tidak dilakukan oleh Malaysia?
Ada benarnya, tidak semua di kalangan lebih 230 juta rakyat Indonesia yang memiliki sentimen kurang senang dengan tetangga paling akrab dengan mereka.
Jumlah yang tidak senang dengan kejayaan Malaysia mungkin terlalu kecil jumlah peratusannya jika dibandingkan dengan populasi republik itu.
Sudah lama kita bersaudara. Bahkan, ramai di kalangan rakyat Indonesia berkahwin dengan rakyat Malaysia. Begitu juga sebaliknya.
Hubungan ekonomi dan politik antara dua negara itu juga terlalu kukuh. Indonesia adalah teman paling dekat dengan Malaysia. Itu realitinya.
Dalam pada itu, yang kurang senang dengan hubungan luar biasa ini tentunya emosi mereka dijentik dengan provokasi pihak ketiga.
Entah apa yang mencetuskan rasa cemburu yang tidak berkesudahan itu.
Tetapi, apakah itu menghalalkan mereka untuk terus mengambil tindakan kurang manis dengan mencetuskan suasana kurang elok di kalangan rakyatnya?
Kita sendiri selama ini mengaku bersaudara. Rakyat Indonesia dan Malaysia berbangga dengan perkongsian budaya serumpun. Adat hidup berjiran, kecil hati dan salah faham sering terjadi.
Dalam konteks ini, kita sedia maklum kalau ada sekalipun perselisihan pendapat, bukankah lebih manis salah faham itu diselesaikan secara diplomasi di meja rundingan?
Lagi pun hubungan kerajaan kedua-dua negara sangat akrab dan utuh yang seharusnya tidak dicemari dengan anasir-anasir jahat. Bukankah, jalan perdamaian sentiasa terbuka seperti mana yang telah diamalkan sejak sekian lama oleh kerajaan kedua-dua negara?
Kerana marah, mereka memilih melontar batu dan melemparkan kayu ke arah bangunan Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia.
Tidak cukup itu, imej Malaysia dicemari dengan bahasa-bahasa kesat yang dilemparkan oleh penunjuk perasaan.
Itukah nilai peradaban bangsa Timur yang selama ini kita bangga-banggakan?
Wahai jiranku Indonesia. Tiada siapa yang memperoleh keuntungan daripada demonstrasi jalanan sehingga wilayah kedaulatan kami dicemari dengan tindakan tunjuk perasaan.
Lihat saja contoh terbaru demonstrasi yang anda lakukan di Kedutaan Besar Malaysia di Jalan Rasuna Said, Jakarta pada hari Rabu dan Khamis lalu.
Dua kumpulan pertubuhan bukan kerajaan, Forum Betawi Rempug (FBR) dan Laskar Merah Putih (LMP) mendabik dada berteriak di bawah terik matahari semata-mata kerana mahu memburukkan Malaysia.
Anda berkumpul di situ meluahkan kemarahan kononnya kami (Malaysia) mengambil tanah seluas lebih 1,000 hektar secara haram di Kalimantan Barat.
Seperti yang kita sedia maklum, dakwaan ini dibuat oleh Naib Ketua Komisi 1, Dewan Perwakilan Rakyat (DPR), T.B. Hasanuddin kononnya, Indonesia kehilangan 1,400 hektar di Camar Bulan serta 800 meter garis pantai di Tanjung Datu.
Rakyat Malaysia terkejut dengan dakwaan itu.
Begitu juga dengan pemerintah kami yang tertanya-tanya apa motif pendakwaan berkenaan dibuat terhadap kami yang tidak tahu apa-apa mengenai hal itu.
Mujur ada beberapa menteri kabinet Indonesia yang segera tampil menyangkal dakwaan tidak berasas itu.
Menteri Koordinasi Politik, Undang-Undang dan Hubungan Keselamatan, Djoko Suyanto bersama-sama dengan Menteri Luar, Marty Natalegawa, Menteri Dalam Negeri, Gamawan Fauzi dan Menteri Pertahanan, Purnomo Yusgiantoro tampil mempertahankan Malaysia
"Tidak timbul sebarang pertikaian sempadan antara Indonesia dan Malaysia kerana kedua-dua negara merujuk pada perjanjian persefahaman yang dibuat semasa era pemerintahan Belanda dan British pada tahun 1891, 1915 dan 1928," jelas Marty Natalegawa menemplak dakwaan tidak berasas itu.
Tidakkah itu sudah cukup menterjemahkan bahawa dakwaan terbaru yang mereka lemparkan kepada Malaysia tidak benar?
Kepada mereka yang bijaksana tentunya dapat merumuskan bahawa dakwaan sedemikian hanya akan membuatkan si penuduh itu saling tidak ubah seperti menepuk air dalam dulang, terpercik kena muka sendiri.
Percayalah, seandainya berlaku perubahan sempadan tanpa sengaja atau dibuat oleh individu-individu tertentu, ia boleh ditangani secara diplomasi.
Bukankah, Malaysia dan Indonesia memiliki pasukan peninjau yang sedia bekerjasama turun ke kawasan berkenaan untuk menetapkan batu perbatasan itu?
Sesungguhnya, seluruh rakyat Indonesia khususnya dan Malaysia umumnya yang waras akal fikiran mereka tidak akan memilih pertengkaran di jalanan untuk menyelesaikan masalah.
Hanya mereka yang dangkal dan mahu melihat persengketaan sahaja yang rela berbuat demikian.
Sesebuah negara akan lemah jika bangsanya memilih untuk bersengketa. Kemajuan juga akan mudah terbantut jika sebarang keputusan dibuat bersandarkan pada emosi bukan berteraskan pertimbangan yang rasional.
Justeru, hal inilah yang sering menjadi ujian dan cabaran buat Indonesia dan Malaysia.
Selama berdekad-dekad kemesraan dan keakraban dua sahabat terjalin. Tentunya amat rugi jika nilai persahabatan yang murni itu dicemari dengan insiden demonstrasi serta tuduhan palsu.
Cukup-cukuplah salah faham dibawa ke jalanan.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket