Selamat datang
Doakan saya
Assalamualaikum wbt.
Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:
1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.
2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.
3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.
4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.
5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.
6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.
7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.
8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.
9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.
Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.
Amin..........
Reka bentuk bas dua tingkat tidak sesuai?
Hampir semua media menyiarkan mengenai mutu kualiti pengangkutan kenderaan awam negara kita di lebuh raya. Antara faktor yang dipertikaikan, reputasi bas, rekod pemandu, had laju dan juga sikap pemandu.
Namun begitu tiada yang ingin menyuarakan punca lain, mungkin kerana perasaan geram, marah dan muak akan kemalangan bas ekspres ini yang sering kali berpunca daripada pemandu. Hampir semua menyalahkan pemandu yang menjadi punca kemalangan kerana terlelap.
Tidak saya nafikan kesilapan manusia adalah punca utama kemalangan ini dan juga kemalangan bas yang lain. Namun begitu, jika kita semua imbas kembali bahawa bas berkenaan tidak terbalik mahupun merempuh kenderaan lain. Bas berkenaan cuma melanggar penghadang jalan sehingga merobek sebelah kiri bas dan menyebabkan 10 nyawa terkorban.
Apa yang saya lihat di sini, penghadang jalan di kawasan kejadian berfungsi dengan baik menghalang kemalangan yang lebih ngeri. Namun begitu kematian dapat dielakkan jika bas berkenaan adalah bukan bas dua tingkat.
Semua mangsa adalah penumpang di tingkat bawah bas. Jika kita lihat susunan tempat duduk penumpang di sebelah bawah adalah pada ketinggian yang sangat rendah, tidak keterlaluan saya katakan sama rendah dengan kedudukan kerusi kereta.
Jika bas ini adalah seperti bas normal (bukan dua tingkat), ruang bahagian bawah adalah tempat menyimpan barang dan beg, jika kemalangan serupa berlaku, hanya bahagian barang dan beg sahaja akan terlibat.
Struktur dinding bagi bas juga tidaklah sekuat dinding kereta yang direka untuk menerima hentaman dari sisi.
Pada penilaian awal saya, punca utama kematian mereka adalah kerana reka bentuk bas berkenaan. Pihak Sani Ekspres juga telah memaklumkan kelajuan dan keadaan bas adalah pada tahap yang selamat. Kelajuan telah dikunci, bas juga diselenggarakan dengan baik.
Oleh itu saya berharap, pasukan penyiasat punca kemalangan ini kelak, dapat mengambil kira pendapat saya dalam hal ini.
Pihak berwajib juga harus mempertimbangkan semula sama ada penggunaan bas dua tingkat ini adalah praktikal ataupun tidak.
Carian pintas artikel blog ini
Blog lain
Arkib Blog
-
▼
2009
(132)
-
▼
Disember
(31)
- Tingkatkan ciri keselamatan elak kemalangan di jal...
- Jangan beri muka rakyat Malaysia guna pasport asing
- Cabaran menghadapi tahun 2010
- Semarak azam tahun baru
- ‘Laluan terus’ yang berbahaya
- Kaji kelayakan pemandu
- Kaji semula bas dua tingkat
- Reka bentuk bas dua tingkat tidak sesuai?
- Lahirkan pemandu utamakan ciri-ciri keselamatan
- Azam alam sekitar, ekonomi 2010
- Kurangkan gula kerana kesedaran, bukan disebabkan ...
- Mengapa sekejam ini?
- Bumi terus berdepan ancaman
- Kemelut kecelaruan iklim dunia
- Komunis hanya tinggal sejarah
- PKM masih terus berjuang
- Apabila Facebook menjadi fenomena dunia
- Kecewa dengan bandar baru kita
- Pembalasan buat pembunuh Palestin
- Jaminan untuk galak orang awam bantu cegah jenayah
- Mangsa gempa di Padang bina semula semangat
- Memilih agensi pengelola umrah
- Peragut wajar dihukum mati
- Apa dalam fikiran penjenayah ragut?
- Dua pelajar maut, dua parah
- Dosa komunis tidak diampun
- Kopi tahi musang digilai
- SPM maksimum 12 subjek
- Cemerlang bukan hanya dapat A
- Awasi nahas jalan raya musim banjir
- Jangan lupa PKM musnahkan ekonomi negara
-
▼
Disember
(31)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan