Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Kebebasan individu asas tamadun moden

Orang Melayu moden menikmati kebebasan individu yang besar. Mereka bebas untuk menjalankan kehidupan masing-masing. Untuk memilih cara hidup bagaimana adalah terpulang pada individu masing-masing, mengikut cita rasa sendiri.
Mereka bebas untuk mempercayai apa saja dan memiliki pendapat tentang apa jua. Kebebasan inilah yang dapat dinikmati dalam sebuah negara demokrasi dan liberal seperti Malaysia. Mereka juga bebas untuk memilih pekerjaan mereka. Hendak belajar ilmu apa yang diminati. Bebas memilih pasangan mereka. Warganegara Malaysia bebas melakukannya dan hak mereka ini dijamin oleh undang-undang dan perlembagaan negara.
Tetapi masyarakat dan mereka yang berkuasa melakukan banyak perkara untuk mengongkong kebebasan ini atas nama kebaikan umum atau keharmonian bermasyarakat. Jadi siapa yang kuat dan berpengaruh akan dapat menggubal peraturan dan undang-undang menurut cita rasa pihak mereka, sementara yang lemah tidak ada jalan lain, hanya menuruti. Konsep menghormati kebebasan individu tidak begitu dibanggakan di Malaysia, sebaliknya penekanan selalu dibuat mengenai kepentingan masyarakat, bangsa dan negara.
Tidakkah yang akan bahagia di mana atas nama merekalah peraturan dan undang-undang itu dibuat adalah individu-individu? Masyarakat, bangsa dan negara hanyalah konsep dalam minda, tetapi yang hakiki adalah individu setiap seseorang, yang menempuh segala penderitaan atau menikmati kebahagiaan sepanjang hidup mereka masing-masing.
Nikmat kebebasan individu ini hanya dikecapi oleh penduduk Malaysia selepas Perang Dunia Kedua. Pada zaman feudal, sebelum kedatangan pemikiran Barat, orang Melayu yang bilangannya jauh sedikit berbanding sekarang adalah menjadi rakyat kepada raja masing-masing. Umumnya orang Melayu tinggal di kampung-kampung, sama ada di pesisiran pantai atau di tebing sungai. Bercucuk tanam dengan bersawah atau ke laut mencari ikan.
Begitulah dunia mereka turun-temurun tanpa kesedaran mengenai sebarang tamadun yang mengubah dunia. Mereka merupakan rakyat kepada penghulu masing-masing yang memberi taat setia sepenuhnya kepada raja yang memerintah kampung-kampung itu. Apabila raja memerlukan orang untuk berperang, maka anak-anak muda di kampung-kampung ini akan dikerah untuk mempertahankan negara dan takhta raja.
Hidup
Hidup orang Melayu kebanyakannya adalah seperti itu. Tidak ada kebebasan individu kerana semua peraturan dan masa depan hidup masing-masing telah ditentukan oleh masyarakat. Ada antaranya yang cuba keluar dari kampung untuk merantau. Ada yang menjadi saudagar. Ada pula yang berjaya merapatkan diri dengan istana dan berkhidmat di sana. Tetapi tentunya orang seperti ini amat segelintir sekali. Ada pula yang terpaksa menjadi hamba kerana hutang atau menjadi tawanan pertempuran. Begitulah hidup orang Melayu zaman feudal.
Apabila penjajah datang keadaan berubah, Portugis merosakkan perdagangan orang Melayu di Nusantara. Belanda menyusup masuk dan menakluki kekuasaan di Jawa dan Sumatera. Inggeris berjaya menguasai istana Raja-raja Melayu. Hidup orang Melayu tidak banyak mengalami kemajuan. Kongkongan masyarakat kampung menguasai mereka dan membenam sebarang kebebasan individu.
Ada antara mereka belajar agama di sekolah-sekolah pondok yang sedikit sebanyak membebaskan minda mereka. Tetapi cara hidup beragam tradisional tentunya menyekat sebarang kebebasan individu.
Menjelang Perang Dunia Kedua, ada segelintir orang Melayu diberi pelajaran oleh penjajah untuk kepentingan imperial mereka. Kesedaran mula meresap dan timbullah gerakan seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang mahu memerdekakan orang Melayu. Bukan saja memerdekakan negara tetapi tidak kurang penting membebaskan minda, serta individu diberikan kebebasan untuk memilih cara hidup masing-masing.
Jepun datang dalam Perang Dunia Kedua dengan menjanjikan kemerdekaan daripada penjajahan Barat. Perkesemakmuran Asia Timur Raya adalah untuk menjadikan Asia untuk orang Asia. KMM teruja dengan fahaman ini dan memihak kepada Jepun untuk menyingkirkan Britain dari Tanah Melayu,
Tapi Jepun ketika itu, seperti Jerman dan Itali adalah negara fasis yang empayarnya bertujuan untuk memperhambakan bangsa-bangsa lain bagi berkhidmat untuk Maharaja Jepun yang dianggap Tuhan. Orang Jepun sendiri tidak ada kebebasan individu, mereka semua adalah hamba kepada maharaja mereka.
Ternyata pemerintahan Jepun mendatangkan kesengsaraan dan penderitaan yang amat sangat kepada penduduk Malaya. Semuanya terkongkong di bawah pedang Samurai.
Apabila Jepun kalah, Britain kembali dengan gagasan Malayan Union. Tujuannya adalah untuk menjadikan Tanah Melayu tanah jajahan Britain. Tidak ada kemerdekaan, hanya penjajahan yang berterusan. kebebasan individu hanya dalam kerangka sebagai tanah jajahan British menurut undang-undang mereka.
Pada masa yang sama komunis pula mewujudkan sebuah negara yang mengongkong kebebasan individu. Tetapi British menentang komunis bukanlah kerana perkara ini tetapi atas sebab menjaga kepentingan ekonomi mereka.
Malayan Union ditentang oleh orang Melayu kerana ia memansuhkan kedaulatan orang Melayu terhadap tanah air mereka. Dengan mengambil kira ancaman komunis dan tuntutan orang Melayu, Britain mendapatkan jalan tengah dan menubuhkan Persekutuan Tanah Melayu.
Perlembagaan baru itu pertama kali membawa orang Melayu ke dalam dunia moden, meninggalkan feudalisme dan kolonialisme. Kebebasan individu diiktiraf untuk warga kepada sebuah negara liberal dan demokratik.
Ini kerana asas tamadun moden ialah kebebasan individu untuk menentukan cara hidupnya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket