REMPIT menjadi profesion remaja Melayu yang paling diingati apabila diwirakan dalam beberapa filem tempatan. Rempit yang disekutukan dengan remaja malas, buang masa, jahat dan bakal menjadi perompak apabila dewasa menjadi sangat dekat dengan remaja Melayu. Ini disebabkan profesion itu dimonopoli oleh remaja Melayu dan dipopularkan pula oleh penerbit filem yang juga menyasarkan kepada remaja Melayu.
Mat rempit hanya watak Melayu yang hebat dalam filem. Keburukan mat rempit telah diselimutkan kebaikan melampau semata-mata untuk dijadikan wira remaja Melayu. Filem-filem begini menyoroti secara dangkal sisi putih Mat Rempit dengan menuangkan pewangi palsu untuk membuang busuknya.
Adakah kisah-kisah melarat dan mudarat mat rempit boleh dikelaskan sebagai filem remaja yang kita mahu lahirkan? Adakah filem-filem begini boleh menjadi cermin untuk menelaah sosialisasi remaja masa kini? Sebenarnya kisah-kisah mat rempit bukanlah suatu yang berupaya mengangkat idealisme remaja. Mat rempit tidak ada idealisme tetapi dipaksa untuk menjadi wira.
Filem-filem ini memalsukan idealisme remaja Melayu di luar kepompong sempit pembuat filem. Remaja Melayu tidak perlu menjadi mat rempit untuk hebat. Kepalsuan ini tidak lebih daripada memberikan persepsi bahawa mat rempit pun berjaya dalam hidup. Kisah begini hanya diangkat dan ditampal menjadi gambar-gambar yang bergerak.
Kita hanya boleh berbangga apabila realiti kehidupan yang penuh keburukan itu melangsungkan jangka hayat filem tempatan. Kalangan produser atau pengarah kerap memberi alasan bahawa sasaran filem mereka adalah remaja. Kata mereka lagi, remaja yang menghidupkan industri filem di negara ini. Tanpa remaja, filem Melayu telah lama hilang. Tanggapan itu ada benarnya. Tetapi remaja tidak menonton semua filem Melayu, lebih-lebih lagi yang menuntut sedikit keterlibatan minda.
Filem remaja tidak boleh dipinggirkan. Disebabkan remaja yang menentukan pasaran filem dan filem yang menjadi teman dalam dunia keremajaan, maka filem yang menjurus dunia remaja menuntut kesungguhan. Malangnya banyak filem yang mengambil mudah tentang remaja. Banyak yang menyuluh kehidupan dan alam remaja daripada sudut pandangan yang nipis.
Filem-filem kita tentang kehidupan mat rempit terputus jauh. Rebel Without A Cause (1955) arahan Nicholas Ray yang menampilkan pelakon remaja, James Dean dan Natalie Wood adalah filem remaja yang pertama dan titik mula di mana filem cuba menyusuri kehidupan dan obsesi remaja yang cukup unik. Keunikan dan obsesi itu hilang apabila filem kita mengangkat mat rempit dengan sudut pandangan yang kosong.
Rebel Without A Cause dan James Dean secara mendadak muncul sebagai idola remaja di serata dunia. Gaya dan fesyen James Dean merebak dengan pantas selepas Rebel Without A Cause sekalipun filem itu dianggap sebagai ganas oleh banyak pengkritik.
Sebuah lagi filem remaja yang menarik adalah American Graffifi (1973) arahan George Lucas. Lucas pernah berkata bahawa filem itu tidak lebih sebuah nostalgianya melayari keremajaan di Amerika. Tetapi pada masa yang sama, dia membawa filem itu menyusuri impian dan tuntutan remaja di Amerika Syarikat pada dekad 70-an.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan