Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Ejen 'nakal' punca amah kerap lari dari rumah majikan

APABILA seorang pembantu rumah dari negara asing lari dari rumah majikan di Malaysia, tidak ramai menyedari bahawa ia sebenarnya telah menjadi masalah dua buah negara.
Secara ringkas, apabila seorang pembantu rumah lari dari rumah majikan dan bekerja dengan majikan lain, dia sebenarnya telah melanggar peraturan imigresen.
Apabila diadakan pemeriksaan dan ditangkap, dia akan dikenakan hukuman sewajarnya atau diusir ke negara asal, contohnya kalau berasal dari Indonesia akan diusir pulang melalui pintu masuk yang ditetapkan.
Apabila pulang ke tanah airnya, pembantu rumah itu akan mengadu kepada kerajaan dan badan bukan kerajaan bahawa dia telah dianiaya sehingga hasratnya untuk bekerja di Malaysia berakhir dengan merengkok di pusat tahanan dan diusir.
Sedangkan dia sebenarnya telah menjual tanah atau meminjam wang daripada tetangga serta saudara mara semata-mata untuk ke negara Malaysia bagi mencari pekerjaan.
Akhirnya masalah pembantu rumah itu menjadi masalah kepada hubungan dua buah negara yang akhirnya jika tidak ditangani dengan baik boleh menjejaskan hubungan dua hala.
Semua masalah itu memang mempunyai punca. Pekerja berkenaan sebenarnya menjadi mangsa, begitu juga dengan majikan di Malaysia, turut menerima nasib yang sama.
Punca kepada semua masalah itu adalah ejen yang tamak dan penipu. Ejen-ejen yang menguruskan pekerja asing itu biasanya mengenakan bayaran tinggi dengan pelbagai alasan yang diragui.
Contohnya, ejen di Indonesia mengenakan bayaran sebanyak RM4,200, manakala ejen di Malaysia mengenakan bayaran sebanyak RM1,900 yang keseluruhan bayaran yang harus ditanggung majikan untuk mendapatkan seorang pembantu rumah adalah sebanyak RM6,100.
Kadangkala jumlah bayaran itu boleh meningkat dengan pelbagai alasan. Majikan pula akan memotong gaji pembantu rumah bagi menyerap kos berkenaan, mungkin potongan gaji sehingga sembilan bulan.
Ini bermakna pembantu rumah yang berharap untuk mencari pendapatan dan kehidupan yang lebih baik terpaksa bekerja tanpa gaji untuk tempoh sembilan bulan.
Itu pastinya jauh daripada apa yang diharapkan oleh pembantu rumah berkenaan dan akhirnya dia memutuskan untuk lari daripada majikan serta mencari pekerjaan lain.
Bagi majikan pula, mereka telah membelanjakan wang yang banyak, tetapi mereka kehilangan pekerja dan terpaksa mengeluarkan belanja yang besar sekali lagi untuk mendapatkan pekerja baru. Sudah tentu ia memberi tekanan dari segi kewangan, emosi dan mental.
Bagi ejen, perkara itu lebih menguntungkan mereka kerana wang akan terus masuk ke dalam poket mereka tanpa mempedulikan masalah yang harus ditanggung oleh orang lain.
Sebenarnya bayaran yang dikenakan oleh ejen itu boleh dikurangkan lagi. Sebagai contoh, ejen mendakwa telah melatih pekerja selama 21 hari untuk bekerja sebagai pembantu rumah sebelum dihantar ke Malaysia.
Bayaran yang dikenakan adalah termasuk latihan tersebut, kos penginapan dan belanja makan pekerja berkenaan yang ditanggung sepanjang tempoh latihan.
Bagaimanapun, latihan yang didakwa diberikan oleh ejen itu masih boleh diragukan kerana hakikatnya pembantu rumah yang dihantar ke Malaysia memang tidak terlatih.
Sehinggakan ada di kalangan mereka langsung tidak pandai melakukan tugas asas seperti menggosok baju, memasak nasi dan mencuci baju menggunakan peralatan elektrik.
Sikap ejen-ejen nakal itulah yang menjadi masalah, sedangkan mereka sebenarnya mengambil untung di atas kesusahan orang lain. Tanpa pembantu rumah dan majikan di Malaysia, ejen-ejen tersebut tidak akan wujud.
Mereka wujud hanya untuk membantu memudahkan urusan sahaja dan bukannya untuk mengaut 'untung di atas angin' sebanyak mungkin.
Jika kerajaan membuka urusan membawa pekerja asing kepada sesiapa sahaja, pasti semua ejen tersebut akan 'gulung tikar'.
Dengan hanya meletakkan tiga buah komputer di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta contohnya dan diuruskan oleh tiga orang pegawai bagi melayani permintaan pembantu rumah melalui Internet, ia sudah cukup untuk menyebabkan ejen-ejen tersebut berkubur.
Oleh itu, ejen-ejen berkenaan harus berfikir untuk berubah supaya mereka tidak menjadi dinasour di dalam sistem yang telah pesat berkembang, sehingga mereka menjadi tidak lagi relevan.
Mereka diwujudkan demi membantu kesejahteraan pekerja, majikan dan akhirnya demi kesejahteraan hubungan dua hala dan bukan merosakkan citra tersebut.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket