Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Cemari sungai, meracun diri

SETIAP kali membincangkan keadaan sungai di negara kita, isu pencemaran seakan-akan sinonim dengannya. Warna air sungai yang seakan-akan 'teh tarik' menjadi senario nasional kerana boleh dikatakan semua sungai utama di negara ini sudah tercemar.
'Tukang cemar' bukan orang lain tetapi masyarakat sendiri akibat terlalu rakus mengejar keuntungan segera. Sebut sahaja aktiviti seperti pembalakan, pertanian, perindustrian dan sebagainya, semuanya menjadikan sungai sebagai 'tong sampah'.
Bukannya kita tidak tahu sungai merupakan sumber penting untuk kehidupan. Semua menerima hakikat itu! Namun, ramai yang sengaja tutup mata atau buat tak tahu apabila mengaut keuntungan segera daripada apa yang dilakukan sedangkan ia memberi implikasi buruk kepada persekitaran termasuk sungai.
Lebih menyedihkan kini, ada sungai yang telah digolongkan sebagai sungai mati. Maknanya tidak ada satu hidupan mampu hidup di dalamnya. Bukan sahaja warna air seperti teh tarik, malah ada sungai yang warna airnya sudah bertukar kepada hitam legam macam kopi 'o'.
Tindakan golongan yang mencemarkan sungai ini sebenarnya 'meracuni' diri, manusia lain serta hidupan yang bergantung kepada air. Sungai yang kotor menyebabkan sumber air yang diperoleh juga 'kotor' walaupun ia dirawat sebelum disalurkan kepada orang ramai.
Apabila air sungai kotor, syarikat air yang merawat dan membekalkan kepada orang ramai terpaksa menggunakan peralatan dan teknologi terbaik, pastinya memerlukan kos tinggi.
Secara teori ekonomi mudahnya, yang akan menyerap kos tersebut ialah pengguna dan orang ramai. Tapi apabila kadar bayaran air dinaikkan, semua bising. Ada yang kata kerajaan tidak adil, tidak prihatin dalam keadaan ekonomi meleset dan tidak kurang juga yang minta kenaikan itu ditangguh.
Ketika negara khususnya Johor yang kini berdepan cuaca kering, air di sungai-sungai kian susut. Malah sudah ada yang melepasi paras kritikal seperti yang dicatatkan di Empangan Sembrong Timur dan Empangan Congok, Bekok. Natijahnya, ramai yang 'tersiksa' kerana terpaksa dikenakan catuan air.
Catuan oleh Syarikat Air Johor Holdings Sdn. Bhd. (SAJH) itu membuatkan orang ramai pening kepala kerana ia menjejaskan operasi mereka. Walaupun lori tangki SAJH sedang membekalkan air, namun deruan air yang mencurah dari paip rumah 'amat dirindui' mereka.
Cuba tanya kepada mereka yang mengalami pengalaman dikenakan catuan, semuanya berharap tidak melaluinya lagi walaupun dalam tempoh beberapa jam. Ini kerana semua aktiviti terjejas, ada yang tidak mandi, sukar memasak atau terpaksa beli air botol di kedai jika ada tetamu yang datang.
Lebih menyiksakan apabila jika pada masa itu perut meragam dan sering ke 'bilik kecil'. Pasti semua sukar dilakukan! Isu yang timbul bukan sahaja kekurangan bekalan air, namun air yang ada di sungai-sungai di negeri ini semakin tercemar.
Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani mendedahkan, salah satu punca pencemaran itu adalah penggunaan baja kimia dalam sektor pertanian. Ramai yang mengetahui, Johor merupakan negeri yang banyak 'dihiasi' ladang kelapa sawit dan penggunaan baja kimia nyata kian memberi kesan kepada persekitaran.
Jelas kini, sudah sampai masanya para petani dan peladang beralih kepada penggunaan baja organik yang diyakini tidak mencemarkan alam sekitar.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket