Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Salahkah paus pembunuh


Detik-detik terakhir Brancheau bersama Tilikum.


NAMANYA sahaja mampu mengerikan mereka yang tidak mengenalinya. Namun hakikatnya ikan paus pembunuh bukanlah seganas namanya. Ia merupakan haiwan paling besar dalam keluarga ikan lumba-lumba. Paus pembunuh merupakan haiwan yang jinak dan bijak.
Aksi, telatah dan kebijaksanaan ikan paus di kolam pertunjukan mampu menghiburkan para penonton. Haiwan ini terbahagi kepada beberapa jenis. kebanyakan spesies ini menjadikan beberapa jenis ikan kecil sebagai makanan utama.
Namun terdapat paus pembunuh yang makan daging haiwan laut seperti singa laut, anjing laut, walrus malah ikan paus yang lebih besar. Ikan paus pembunuh mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain.
Malah kebanyakan ikan ini terdiri daripada kelompok keluarga yang besar dan bergerak seiring. Ikan paus ini merupakan haiwan yang mempunyai hubungan keluarga yang paling kuat di antara semua haiwan di dunia. Kecanggihan hubungan sosial dan komunikasi suara mereka telah digambarkan oleh para penyelidik sebagai manifestasi budaya yang mengkagumkan.
Namun insiden seekor paus pembunuh menyambar seorang jurulatih dari platform di tepi kolam pertunjukan dengan mulutnya sebelum melibas wanita malang itu di dalam air pada 24 Februari lalu amat menggemparkan Kejadian yang menyebabkan wanita itu menemui ajal disaksikan para pengunjung.
Kejadian berlaku di Taman Marin Sea World Adventure Park di Orlando Florida Amerika Syarikat. Mangsa, Dawn Brancheau, merupakan antara jurulatih paling berpengalaman di taman tersebut. Beliau mati akibat lemas dan trauma yang teruk.
Berikutan insiden itu, para pengunjung yang cemas segera diarahkan keluar daripada kawasan kejadian dan taman marin itu ditutup.
Ketua jurulatih haiwan SeaWorld, Chuck Tompkins berkata, Brancheau sedang menggosok-gosok badan paus yang dinamakan Tilikum selepas satu pertunjukan apabila haiwan seberat 5,500 kilogram itu secara tiba-tiba menyambar rambutnya dan menariknya ke dalam air.
Disebabkan saiz paus itu yang besar dan kejadian sebelum ini, jurulatih lain tidak dibenarkan bersama Tilikum sehingga pihak taman tersebut menyiapkan laporan mengenai punca kejadian. Hanya 12 daripada 29 jurulatih di taman itu dibenarkan melatih mamalia tersebut.
Bagaimanapun pertunjukan membabitkan Tilikum dan rakan-rakannya kembali dibuka, empat hari selepas kejadian.
pertunjukan
Ribuan penonton menyaksikan paus-paus itu menunjuk kebolehan dengan berenang mengelilingi kolam dan menyembur air ke arah penonton. Walaupun hujan namun ia tidak menjejaskan pertunjukan tersebut malah dianggarkan seramai 2,200 penonton hadir.
Pertunjukan berkenaan turut menayangkan foto dan rakaman video tentang Brancheau sepanjang menjadi jurulatih di situ yang membuatkan rakan-rakannya di SeaWorld menitiskan air mata.
Namun yang pasti pertunjukan hari itu berbeza dari hari-hari sebelumnya bukan sahaja kerana kehilangan Brancheau tetapi sifat berhati-hati yang ditunjukkan oleh pelatih-pelatih yang lain.
Sebelum itu Presiden SeaWorld Parks and Entertainment, Jim Atchison menyatakan Tilikum akan tetap menjadi sebahagian daripada pertunjukan kerana paus pembunuh itu adalah daya tarikan utama di situ.
Tilikum, mamalia berkulit licin, berwarna putih-hitam sepanjang 6.2 meter dan paling besar yang terdapat di situ hingga kini telah menyebabkan dua kematian jurulatih di taman tersebut.
Ketika ini timbul pertanyaan perlukah siasatan kejadian tersebut dilakukan. Ada yang berpandangan ia hanya membuang masa kerana manusia hakikatnya telah bertindak membunuh ribuan malah jutaan haiwan. Nasib haiwan juga tidak pernah dipedulikan tetapi apabila seekor haiwan membunuh seorang manusia maka ia digambarkan sebagai kejam.
Sememangnya tiada siapa menyangka Tilikum akan bertindak ganas pada hari kejadian. Malah rakaman video terakhir menunjukkan Tilikum sangat mesra dan tenang ketika Brancheau bermain dan menyiram badannya. Paus pembunuh dianggap buah hati para pengunjung yang teruja dengan aksi yang dipertontonkan.
Tilikum turut menunjukkan keletah manjanya ketika Brancheau menyuapkan berdozen ikan ke dalam mulutnya yang luas ternganga hingga menampakkan barisan giginya yang tajam. Namun tiada siapa tahu apa dalam fikiran Tilikum sehingga bertindak ganas terhadap pelatih yang paling rapat dengannya.
memahami
Bagi Brancheau, beliau telah menanam cita-citanya untuk menjadi pelatih mamalia laut sejak berusia sembilan tahun. Dan pada usia 40 tahun beliau menjadi mangsa haiwan yang paling disayanginya.
Ironinya kita mungkin melihat dan memahami haiwan sebegini berdasarkan pemerhatian semasa melihat pertunjukan yang diadakan. Mungkin juga apabila semakin rapat hubungan antara manusia dan haiwan, akhirnya kita terfikir bahawa haiwan bertindak dan berfikir seperti manusia.
Namun hakikatnya haiwan ini telah dilatih untuk memahami dan melakukan arahan yang telah ditetapkan walaupun kelihatannya seolah-olah kita memahami tingkah laku dan pemikirannya. Akhirnya paus-paus itu dilihat sebagai satu lagi objek yang dilatih demi memenuhi kehendak manusia yang pelbagai.
Mengenali Tilikum yang telah ditangkap di Atlantik Utara pada 1983 ketika hanya berusia dua tahun apakah manusia benar-benar memahami keinginan dan kelakuannya. Apatah lagi haiwan paus pembunuh merupakan kelompok haiwan yang sangat rapat dengan ahli keluarganya namun akhirnya terpisah jauh dan terpaksa tinggal bersama "keluarga baru" yang berbeza spesies .
Sememangnya diketahui haiwan ini merupakan perenang hebat yang mampu memburu dan mengembara pada jarak jauh tapi akhirnya tinggal di dalam kolam yang jaraknya terlalu pendek dan hanya mengandungi 3.2 juta gelen air. Pastinya keadaan ini boleh diumpamakan sebagai penjara yang hanya menyeksakan Tilikum yang semakin dimamah usia.
Ada pihak berpandangan bahawa paus pembunuh mendapat kehidupan yang lebih baik di situ berbanding di laut. Namun pemikiran dangkal sebegini pastinya berlandaskan pandangan seorang manusia yang tidak memahami hakikat sebenar rutin dan jiwa seekor haiwan yang bebas meneroka lautan yang luas terbentang.
Apatah lagi manusia itu sendiri yang harus merasa bersalah kerana menganggap haiwan ini sebagai penting hanya sekadar bahan hiburan untuk dipertontonkan.
Pastinya haiwan ini tidak sesuai untuk menjadi bahan pertunjukan semata-mata kerana seperti manusia habitat semulajadinya juga merupakan tempat terbaik untuk haiwan itu meneruskan kehidupan.
Jika kita sendiri berada di tempat paus itu, tidak hairan manusia akan memberontak dan bertindak di luar batasan. Maka tidak menghairankan jika Tilikum bertindak ganas sekadar mahu menunjukkan protes. Lebih malang lagi pihak pengurusan Taman Marin SeaWorld Adventure Park masih mahu terus mengekalkan Tilikum dan bukan melepaskannya.
Akhirnya kita sendiri terlupa dalam kita terlalu sibuk untuk memahami kejadian lain, kita menjadi tamak dan mementingkan diri sendiri. Malah menganggap hanya kita sahaja yang betul walaupun tabii telah menunjukkan sebaliknya. Hakikatnya manusia perlu lebih memahami diri mereka sendiri barulah kita lebih faham erti sebenar sebuah kehidupan.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket