Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Dunia semakin tidak selamat?


GEMPA bumi di Turki telah meninggalkan trauma yang mendalam kepada penduduknya.

BELUM sempat Haiti pulih sepenuhnya dari kejadian gempa bumi yang melanda negara itu pada 12 Januari lalu, dunia dikejutkan lagi dengan beberapa kejadian gempa bumi yang mengorbankan ratusan nyawa. Dalam tempoh tidak sampai 10 hari, sekurang-kurangnya dua kejadian gempa bumi besar menggegarkan Chile dan Turki. Manakala beberapa negara seperti Taiwan, Filipina malah Malaysia juga terkena tempias gempa bumi namun tidaklah sampai mengancam nyawa. Terbaru kejadian gempa bumi melanda perkampungan Basyurt di pedalaman wilayah Elazig kira-kira 550 kilometer di timur Ankara, Turki. Setakat ini hampir 60 orang dilaporkan terbunuh. Kawasan yang paling terjejas teruk adalah perkampungan Okcular yang didiami etnik Kurdis.
Pusat seismologi Kandilli melaporkan gempa bumi sekuat 6 pada skala Richter itu berlaku pada pukul 4.32 pagi (pukul 10.32 pagi semalam waktu Malaysia) pada Isnin lepas.
Setakat ini sahaja, lebih 100 gempa susulan berukuran sehingga 5.5 pada skala Richter menggegarkan kawasan itu.
Turki pernah digegar dua gempa kuat di kawasan padat penduduk di barat laut negara itu pada Ogos dan November 1999 yang mengorbankan kira-kira 20,000 orang.
Pada hari yang sama, gempa bumi dengan kekuatan 5.1 pada skala Richter turut berlaku di Taiwan namun tiada laporan kerosakan atau kecederaan dilaporkan. Gempa itu berlaku pukul 5.26 petang di tenggara bandar Chiayi.
Namun malapetaka yang lebih besar melanda Chile pada 27 Februari lalu yang mana lebih 800 orang terbunuh akibat gempa bumi berukuran 8.8 pada skala Richter pada pukul 3.34 pagi (2.43 petang semalam waktu Malaysia). Kejadian itu juga telah mencetuskan ombak tsunami yang meredah Lautan Pasifik dan melanda Jepun sehari kemudian.
Kejadian gempa itu menyebabkan 1.5 juta rumah dan bangunan rosak atau ranap selain talian elektrik dan sistem komunikasi terputus.
Chile juga turut dilanda 115 gegaran susulan berukuran antara 4.9 hingga 6.9 pada skala Richter.
Jabatan Geologi Amerika Syarikat (USGS) melaporkan gegaran paling kuat berukuran 6.1 pada skala Richter pada kedalaman 35 kilometer kira-kira 63 kilometer ke utara bandar Talca.
Gempa bumi paling teruk yang pernah melanda Chile adalah pada Mei 1960 berukuran 9.5 pada skala Richter dan mengorbankan sehingga 5,700 penduduk.
Lebih malang lagi ombak setinggi lebih dua meter menghempas pantai Chile selepas gempa itu dan lebih 300 mayat ditemui di kampung nelayan Constitucion akibat tsunami.
Data rasmi daripada pakar Amerika Syarikat (AS) di Pusat Amaran Tsunami Pasifik di Hawaii menunjukkan, ombak tsunami terbesar setinggi 2.6 meter, tetapi walau apa pun saiznya, kemusnahan jelas kelihatan di kawasan pantai.
Selain itu kira-kira 50 negara dan wilayah di kawasan sepanjang dari New Zealand hingga ke Jepun mengeluarkan amaran tsunami bagi menghadapi ombak raksasa itu. Tsunami kemudiannya bergerak meredah Lautan Pasifik, menyebabkan sekurang-kurangnya lima orang terbunuh di kepulauan terpencil Robinson Crusoe. Pulau tersebut yang merupakan sebahagian daripada gugusan pulau Juan Fernandez, berada 700 kilometer dari tanah besar Chile di tengah Lautan Pasifik.
Jepun turut dilanda ombak tsunami setinggi 1.45 meter namun kerana tindakan pantas kerajaannya mengarahkan sekurang-kurangnya 320,000 penduduknya berpindah dari kawasan pantai berjaya mengawal keadaan. Tsunami setinggi 1.45 meter membanjiri pelabuhan perikanan Otsuchi di pantai utara Jepun, manakala gelombang lebih kecil turut mengenai pulau Minamitori, 1,950 kilometer ke selatan Tokyo. Tiada kematian dilaporkan sehingga kini.
Akibat dari kejadian gempa bumi dan tsunami itu beberapa gempa turut melanda beberapa negara lain.

Malang
Satu gempa bumi sederhana berukuran 6.2 pada skala Richter jauh di banjaran gunung Hindu Kush menggegarkan beberapa bahagian di Pakistan dan Afghanistan sehari selepas kejadian sama melanda Chile. Bagaimanapun lokasi gempa yang terletak di kawasan pedalaman menyelamatkan kedua-dua negara daripada mengalami kemusnahan besar.
Gempa bumi kuat berukuran 6.0 pada skala Richter juga berlaku di wilayah Filipina kira-kira 161 kilometer ke tenggara Davao sehari sebelum kejadian di Chile berlaku.
Kejadian sama juga berlaku di Malaysia apabila satu gempa bumi lemah berskala 3.1 pada skala Richter berlaku di Lahad Datu, Sabah pada hari yang sama. Beberapa hari sebelum itu satu gempa bumi lemah berskala 3.0 pada skala Richter berlaku di Keningau, Sabah. Bagaimanapun kesemua kejadian itu tidak mendatangkan sebarang musibah atau mencetuskan ancaman tsunami.
Berikutan semua kejadian ini timbul andaian apakah tahun ini merupakan tahun malang bagi dunia . Ini kerana dalam tempoh dua bulan pelbagai bencana termasuk gempa bumi berlaku silih ganti. Lebih membimbangkan apakah dunia kini bukan lagi tempat yang selamat untuk didiami.
Walaupun secara teorinya mungkin pergerakan yang berlaku jauh di bawah bumi menjadi punca gempa, namun ia masih tetap satu misteri yang belum dapat dirungkai sepenuhnya.
Secara umumnya setiap kali gempa bumi melebihi 7.0 pada skala Richter berlaku, kejadian gempa yang berukuran lebih kurang sama akan turut meladna kawasan lain di dunia dalam tempoh beberapa hari atau minggu. Gempa bumi di Chile misalnya disusuli gempa bumi yang hampir sama di Turki. Malah dikatakan gempa di Chile adalah turutan gempa di Haiti walaupun ia berlaku dalam tempoh yang agak lewat.
Adakah pergerakan besar-besaran di bawah laut di pusat gempa dalam kejadian pertama memberi tekanan kepada kawasan yang terletak ribuan kilometer dari tempat kejadian?
Teori yang diumpamakan seperti susunan domino itu seterusnya memberi kesan besar terhadap pergerakan bawah tanah kerana terlalu banyak tenaga yang dikeluarkan di satu-satu kawasan yang berlaku gempa bumi.
Sehingga kini beberapa gempa susulan berlaku di beberapa negara termasuklah di Sabah. Malah lebih banyak gempa berukuran 6.0 pada skala Richter berlaku di seluruh dunia selepas tragedi yang melanda Haiti. Gempa susulan dikatakan umpama melaraskan semula sistem bumi memandangkan bumi itu sendiri adalah organisma hidup yang melalui satu proses perubahan fizikal semulajadi setiap kali gempa bumi berlaku. Tenaga secara besar-besaran dikeluarkan setiap kali berlaku gempa bumi, letupan gunung berapi atau tsunami.
Namun begitu, di sebalik semua kejadian gempa sejak satu abad lepas tidak terdapat sebarang kenaikan penambahan tenaga secara melampau contohnya sehingga boleh memusnahkan sama sekali keseluruhan negara Chile. Pada dasarnya jumlah yang terkorban semakin ramai adalah dari faktor pertambahan manusia di dunia itu sendiri.
Sebagai contoh di Haiti jumlah penduduknya pada 1960 hanyalah seramai 3.87 juta orang. Namun ia meningkat kepada 9.84 juta pada 2008. Oleh sebab itu jumlah yang terkorban dalam bencana terbaru pastinya melebihi sebelumnya. Apatah lagi kawasan yang dilanda gempa merupakan tempat yang padat dengan penduduk maka jumlah korban dan kemusnahan pastinya lebih besar.
Selain itu juga timbul persoalan apakah benar jumlah gempa bumi lebih banyak berlaku berbanding sebelum ini. Jawapannya tidak. Kemajuan teknologi membolehkan gempa bumi dikesan lebih banyak dan lebih awal. Dari hanya 350 stesen pengesan gempa pada 1931 kini terdapat lebih 1,000 stesen berkenaan di seluruh dunia.
Selain itu kecanggihan teknologi telekomunikasi juga membantu menyebarluaskan berita mengenai kejadian gempa . Ini sekali gus meningkatkan kesedaran dan pemahaman manusia tentang pentingnya mencari jalan keluar ketika gempa untuk mengelak kesan yang lebih teruk.
Secara faktanya kejadian gempa bumi tidak meningkat lebih banyak berbanding sebelumnya. Gempa-gempa susulan di beberapa bahagian dunia menyebabkan kejadian gempa dilihat lebih banyak berbanding sebelumnya.
Berdasarkan rekod USGS sejak 1900, ramalan yang dikeluarkan adalah konsisten iaitu tidak melebihi 17 gempa bumi besar dan satu gempa bumi raksasa akan berlaku setiap tahun. Gempa bumi besar adalah sekitar 7.0 hingga 7.9 pada skala Richter manakala gempa bumi raksasa adalah pada 8.0 dan ke atas.
Sejak 1990 jumlah tersebut adalah konsisten dengan gempa bumi paling banyak berlaku pada 2009 iaitu sebanyak 16 kali. Namun begitu yang pasti walau secanggih mana pun teknologi tiada siapapun mampu meramal bila dan dimana gempa bumi akan berlaku. Manusia haruslah menerima kenyataan bahawa semua itu terletak kepada kekuasaan yang Maha Esa jua akhirnya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket