Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Rakyat perlu didekati untuk kejayaan sukan

FILEM Invictus lakonan Morgan Freeman dan Matt Damon mengisahkan Nelson Mandela yang baru dilantik menjadi Presiden cuba menyatukan penduduk Afrika Selatan yang berpecah-belah akibat dasar Aparteid dengan menjadikan sukan ragbi sebagai sumber penyatuan.
Filem itu mampu memberi inspirasi dan semangat kepada pemimpin dan penggiat sukan di negara ini agar menghayati perjalanan pasukan ragbi kebangsaan Afrika Selatan yang menjuarai kejohanan ragbi dunia, seterusnya menyatukan negara yang longgar perpaduan akibat sengketa berpuluh tahun lamanya.
Tidak salah rasanya untuk kita yang masih tercari-cari formula bagi menyatukan rakyat melalui sukan yang menjadi idola kita iaitu badminton, bola sepak dan sepak takraw. Mencari di sini bukan bermakna mencari kala diperlukan untuk menjual tiket kejohanan atau kempen pilihan raya.
Mengambil iktibar daripada filem Hollywood itu, kita perlu kembali mempopularkan sukan seperti badminton, bola sepak dan sepak takraw yang semakin hari semakin nazak akibat persaingan sukan dunia yang semakin hebat.
Pemimpin dan penggiat sukan perlu bergerak jauh dari rumah persatuan untuk kembali menyemarakkan sukan dengan membawa jaguh-jaguh kita ke pangkuan masyarakat yang selama ini hanya melihat Lee Chong Wei, Rashid Sidek, Misbun Sidek, Ko Kien Keat, Tan Boon Hong, Wong Pei Ty dan lain-lain di kaca televisyen sahaja.
Begitu juga jaguh sukan sepak takraw negara yang hanya kita tahu bercuti ke Australia pada tahun lalu, tetapi tidak dapat dikenali orang kampung sendiri.
Bagi sukan bola sepak, perjalanan ke Slovakia dilihat jauh daripada sokongan peminat negara ini yang langsung tidak kenal siapa mereka. Apa kata kita bawa mereka pulang ke pangkuan masyarakat untuk mengambil semangat peminat-peminat tempatan yang cintakan sukan tersebut dan begitu teringin melihat sendiri para pemain yang bakal mewakili negara ke persada pentas antarabangsa.
Mungkin ramai anak sekolah seronok untuk bersalaman dengan mereka yang bakal dipertaruhkan untuk menaikkan nama negara. Formula mengambil inspirasi daripada rakyat itu juga boleh dipakai oleh pemimpin untuk mendekati rakyat yang tidak menyokong mereka semasa pilihan raya lalu.
Memang diakui kita masih tercari-cari formula untuk menaikkan sukan dan menyatukan bangsa mahupun rakyat. Kita juga tahu bahawa untuk menyelesaikan masalah, kita tidak boleh menggunakan suara atau seminar semata-mata bagi menyedarkan dan menaikkan semangat atlet mahupun rakyat.
Kita perlu mendekati rakyat yang merupakan pelanggan kita dalam politik mahupun sukan. Sebagai pemain bola sepak, jika telah bertemu masyarakat, maka kita perlu ingat pada masa kita memerah keringat, ia adalah keringat yang diresapi semangat peminat sukan seluruh negara.
Skil, stamina dan pengalaman semuanya kita ada, tetapi apa yang kurangnya adalah semangat rakyat negara ini yang kita dekati dalam kempen mencari inspirasi sebagaimana tema kisah di dalam filem Invictus.
Piala Thomas sudah tinggal kurang tiga bulan, sasaran menjadi juara mampu dijelmakan jika formula ini diguna pakai. Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor sebagai peminat badminton mampu menjadi penaung program tersebut.
Bayangkan harapan 100 peratus rakyat yang juga peminat sukan keramat itu, mungkinkah skuad badminton boleh melupakan sejenak kejohanan dunia untuk balik kampung berjumpa peminat yang amat meminati mereka dan meminta mereka mendoakan kejayaan yang kita kecapi kali terakhir pada 1992.
Mungkin semangat ingin berjaya boleh dimulakan di kampung kelahiran juara Piala Thomas anak-anak Allahyarham Datuk Sidek di Kanchong Darat, Banting. Di situ, monumen bulu tangkis di halaman rumah keluarga Sidek seakan-akan bungkam menanti perwira badminton dunia datang menemui orang kampung bagi meraih semangat 1Malaysia Boleh.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket