Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Lulusan STPM, SPM perlu terokai kursus mencabar

KEPUTUSAN peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 telah diumumkan.
Seiring itu, institusi pendidikan awam dan swasta mula berlumba-lumba mengiklankan kursus masing-masing, dari peringkat sijil hinggalah ijazah.
Keadaan sekarang tidak seperti 15 tahun lalu. Ketika itu hanya Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang membuat pengiklanan, sementara hanya beberapa buah sahaja Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang baru tumbuh mempamerkan keistimewaan masing-masing.
Namun kini bukan sahaja IPTS yang galak mempelawa pelajar lepasan SPM atau STPM memilih pusat pengajian mereka, tetapi IPTA juga memainkan peranan berlipat ganda dengan tujuan untuk menambah bilangan pelajarnya.
Keadaan ini tidak mengambil kira pelbagai karnival pendidikan, ekspo pendidikan dan beberapa acara lain sebagai promosi memperkenalkan program masing-masing serta sebagai platform kepada sesiapa sahaja, termasuk pelajar asing, mendapatkan maklumat kursus yang ditawarkan.
Ini menunjukkan Malaysia semakin aktif untuk menjadikan negara sebagai hab pendidikan serantau dan sekali gus membuka banyak peluang sosioekonomi tempatan.
Namun di sebalik keghairahan ini dilihat satu impak negatif akan muncul jika kita terlepas pandang mengenainya. Apakah kesemua kursus yang ditawarkan menjanjikan peluang pekerjaan yang banyak?
Apakah masih ada graduan yang bekerja nanti di luar kelayakan ijazah bidang mereka? Peratus golongan menganggur semakin tinggi atau sebaliknya? Adakah keperluan permintaan pekerjaan tersebut melebihi penawaran yang ada atau sebaliknya?
Persoalan-persoalan ini tidak mudah diketepikan kerana banyak kursus yang sama ditawarkan oleh semua IPT. Sebagai contoh, apabila kerajaan mengatakan negara kekurangan jururawat berdaftar, pelbagai kolej muncul untuk menawarkan kursus kejururawatan.
Dahulu kita lihat kursus Teknologi Maklumat menjadi sebutan ramai. Kursus lain dipandang sepi dan bukan menjadi daya penarik lagi. Akibatnya banyak kursus tidak dikembangkan dengan alasan tidak mendapat permintaan tinggi. Namun adakah ini suatu akibat atau hakikat, apabila pengangguran mungkin berlaku kepada graduan dalam bidang tersebut pada masa akan datang?
Sudah tiba masanya pelajar sendiri mempelajari, mengkaji, mendapatkan pandangan serta meneroka lebih jauh masalah ini. Memilih kursus yang glamor, senang dipelajari atau mudah untuk mendapat tajaan biasiswa atau pinjaman, sepatutnya diketepi awal-awal lagi.
Terokai bidang baru yang lebih mencabar dengan peluang pekerjaan yang tinggi serta lebih professional. Dengan erti kata lain, menceburi sektor pekerjaan yang sukar mendapat pekerja. Sebagai contoh bidang Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan dan Egronomic merupakan bidang yang wajar dipilih kerana peluang kerjaya ini luas tetapi masih belum dikuasai oleh ramai orang terutama golongan muda.
Prospek kerjaya ini bukan hanya setakat diploma atau ijazah tetapi layak memperoleh sijil NIOSH atau buku hijau (green book) setelah mempunyai tiga tahun pengalaman bekerja.
Manakala peluang pekerjaan pula, bukan sahaja dalam industri pembinaan, pembuatan atau minyak dan gas, tetapi sebenarnya merangkumi keperluan semua industri iaitu tertakluk kepada Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994.
Terokailah dunia kerjaya yang lebih mencabar dan berlainan supaya masa depan anda lebih terjamin.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket