Selamat datang
Doakan saya
Assalamualaikum wbt.
Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:
1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.
2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.
3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.
4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.
5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.
6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.
7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.
8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.
9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.
Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.
Amin..........
‘Laluan terus’ yang berbahaya
Umum mengetahui, laluan terus PLUS dari Ipoh Selatan hingga ke Jelapang, yang dibina bagi memudahkan pemanduan terus dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang, merupakan laluan yang belum pun berusia setahun.
Laluan baru itu didapati boleh mengundang bahaya kepada pengguna jika berlaku kes kecemasan seperti kerosakan kenderaan atau kemalangan.
Ini kerana ruang laluan yang terhad. Hakikatnya laluan tersebut mempunyai banyak kekurangan yang mengundang bahaya.
Laluan tersebut membelah kawasan pinggir gunung batu kapur dengan panorama mengasyikan, beralun dan menggabungkan kombinasi jajaran lama iaitu Lebuh Raya Ipoh Changkat-Jering yang sempit, yang dibuka pada tahun 1984, dan jajaran Ipoh-Tanjong Malim yang lebih lebar yang dibuka pada tahun 1994.
Namun ia kini merupakan laluan paling berbahaya sepanjang lebuh raya terutama pada waktu malam.
Kekurangan paling membahayakan adalah ketiadaan lampu jalan di sepanjang ‘terusan kenderaan’ tersebut.
Sebagai pemandu yang memang memahami situasi pemanduan ‘mengekori lampu merah’ yang diamalkan kebanyakan pemandu yang memandu waktu malam, perbuatan yang mengundang bahaya ini tidak akan berlaku di Lembah Klang yang mana laluan lebuh rayanya terang benderang di waktu malam.
Begitu juga pemandu dari utara atau dari selatan yang menggunakan Lebuhraya Utara Selatan.
Tanyalah mereka benarkah rasa mengantuk mereka akan hilang sebaik sahaja memasuki zon lebuh raya berlampu di Lembah Klang? Sudah tentu limpahan lampu yang menerangi laluan akan juga ‘mencerahkan’ mata mereka.
Bayangkan pula keadaan di laluan terus Lebuhraya Utara Selatan yang mempunyai kelebaran terhad, tanpa laluan keluar sepanjang hampir 14 kilometer.
Ia umpama sebuah terowong yang tidak diterangi.
Lampu limpah persimpangan bertingkat hanya terdapat di empat kawasan dan laluan terus tersebut masih tidak mempunyai pencahayaan yang mencukupi.
Seharusnya pihak PLUS menyediakan lampu jalan bagi menerangi ‘terusan berbahaya’ tersebut, di samping pemasangan alatan keselamatan mencegah kemalangan akibat hilang tumpuan atau penglihatan terhad kerana hujan misalnya.
Antara yang boleh dipasang ialah pemantul cahaya di garisan tepi yang berkelip di sepanjang laluan terus tersebut.
Ini penting dan ia merupakan tanggungjawab bersama pihak PLUS, yang seolah-olah terlepas dari tudingan jari apabila berlaku kemalangan.
PLUS seharusnya memainkan peranan mereka kerana selama ini tanggungjawab sosial mereka dalam menyediakan kemudahan dikira agak cemerlang.
Namun, ada yang kurang di laluan baru tersebut yang wajar diambil tindakan.
Carian pintas artikel blog ini
Blog lain
Arkib Blog
-
▼
2009
(132)
-
▼
Disember
(31)
- Tingkatkan ciri keselamatan elak kemalangan di jal...
- Jangan beri muka rakyat Malaysia guna pasport asing
- Cabaran menghadapi tahun 2010
- Semarak azam tahun baru
- ‘Laluan terus’ yang berbahaya
- Kaji kelayakan pemandu
- Kaji semula bas dua tingkat
- Reka bentuk bas dua tingkat tidak sesuai?
- Lahirkan pemandu utamakan ciri-ciri keselamatan
- Azam alam sekitar, ekonomi 2010
- Kurangkan gula kerana kesedaran, bukan disebabkan ...
- Mengapa sekejam ini?
- Bumi terus berdepan ancaman
- Kemelut kecelaruan iklim dunia
- Komunis hanya tinggal sejarah
- PKM masih terus berjuang
- Apabila Facebook menjadi fenomena dunia
- Kecewa dengan bandar baru kita
- Pembalasan buat pembunuh Palestin
- Jaminan untuk galak orang awam bantu cegah jenayah
- Mangsa gempa di Padang bina semula semangat
- Memilih agensi pengelola umrah
- Peragut wajar dihukum mati
- Apa dalam fikiran penjenayah ragut?
- Dua pelajar maut, dua parah
- Dosa komunis tidak diampun
- Kopi tahi musang digilai
- SPM maksimum 12 subjek
- Cemerlang bukan hanya dapat A
- Awasi nahas jalan raya musim banjir
- Jangan lupa PKM musnahkan ekonomi negara
-
▼
Disember
(31)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan