Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Kopi tahi musang digilai

TENTU peminat kopi kebanyakan tahu tentang kopi Luak. Kopi yang sangat enak yang dihasilkan di Indonesia dan terkenal ke seluruh dunia.

Pertama kali penulis mendengar tentang kopi berkenaan, penulis terasa bagaikan menarik namanya dan membangkitkan rasa ini menghirup kopi tersebut.

Pernah satu masa penulis mencari maklumat mengenai kopi berkenaan di dalam Internet, tetapi sukar dipercayai kerana maklumat diperoleh menyatakan kopi berkenaan dihasilkan daripada tahi musang.

Penulis berpendapat tentu ini kerja orang yang dengki dengan produk negara dunia ketiga atau lebih khusus lagi Asia Tenggara yang mampu mengalahkan kopi Starbucks dan seumpamanya dari segi popularitinya.

Namun ketika penulis bercuti dengan keluarga di Bali baru-baru ini, penulis ditawarkan oleh pemandu pelancong untuk ke kebun kopi yang terletak di kawasan Kintamani iaitu kawasan tanah tinggi di pulau yang dikenali sebagai Pulau Dewata itu.

Agak pelik mungkin bunyinya kerana kebanyakan orang berkunjung ke Bali akan menghabiskan kebanyakan masa di pantai sama ada menyaksikan matahari terbenam, mandi di lautnya yang jernih atau mungkin lebih hebat lagi menyelam dan bermain luncur ombak.

Aktiviti

Bagaimanapun penulis memang tidak gemarkan aktiviti di pantai atau laut kerana cuacanya yang panas dan air masin yang memeritkan kulit sehingga menyebabkan suasana yang tidak selesa, lebih memilih untuk ke kawasan tanah tinggi yang dingin serta menyegarkan. Apatah lagi penulis ke Bali sekadar melengkapkan hidup di Indonesia yang dikatakan kebanyakan kebanyakan orang, tidak lengkap jika tidak ke pulau pelancongan yang terkenal seluruh dunia itu.

Ketika berhenti di kawasan kebun kopi itu, tiada apa yang menarik bagi penulis kerana di belakang rumah penulis di Kampung Permatang Pasir, Bandar Baharu, Kedah juga banyak terdapat banyak pokok kopi.

Ketika kecil dahulu penulis masih ingat ibu penulis dan jiran-jiran yang lain sering memasak kopi sendiri, hasil daripada buah kopi yang dipungut di keliling rumah penulis.

Apatah lagi ketika tiba di lokasi berkenaan hujan mulai turun dan penulis memikirkan hanya untuk menikmati secawan kopi sebagai pelengkap hidup penulis, sebagaimana yang dilakukan setiap hari.

Penulis mengingatkan pemandu pelancong berkenaan yang dikenali sebagai Kadek, bahawa penulis tidak mahu melawat kebun kopi, sebaliknya hanya mahu menghirup secawan kopi sahaja.

Namun sempat juga penulis bertanya kepadanya apakah terdapat kopi Luak di kebun berkenaan dan dia mengakui memang ada kopi di kawasan kebun itu.

Ketika masuk ke kawasan bangsal di kebun itu penulis terlihat seorang lelaki pertengahan umur sedang memasak biji kopi menggunakan dapur kayu.

Aromanya cukup segar dan dia memberitahu sedang memasak kopi Luak. Penulis berasa cukup teruja dan terus bertanyakan apakah benar kopi berkenaan diperbuat daripada tahi musang?

Jawapannya memang betul, kopi Luak diperbuat daripada tahi musang. Tahi musang yang mengandungi biji-biji kopi dikutip dan dibersihkan sebelum dimasak dan dihancurkan menjadi kopi.

Kenapa tahi musang? Jawapannya mudah sahaja, kerana musang mempunyai deria tajam untuk memilih kopi yang terbaik dan benar-benar masak untuk dimakan. Biji-biji kopi tidak akan hadam dan dibuang bersama-sama najis musang.

Jika minuman ginseng, halia, teh, coklat dan kopi Bali diberikan percuma untuk dicuba di kebun itu, tetapi kopi Luak dikenakan bayaran kira-kira RM10 untuk secawan kecil.

Kedai

Selepas meminum kopi berkenaan, penulis terus bertanyakan di mana boleh dibeli kopi Luak dan penulis dibawa ke kedai yang terdapat di dalam kebun kopi itu.

Bagaimanapun penulis membatalkan niat untuk membeli kopi berkenaan, bukan kerana rasanya yang tidak enak, atau pembuatannya yang tidak bersih, tetapi kerana harganya yang terlalu mahal.

Bagi 100 gram kopi Luak ia dijual kira-kira RM180. Bayangkan untuk menghabiskan wang sebanyak untuk kopi terasa terlalu mahal dan tidak berbaloi.

Alasan kopi itu dijual dengan harga yang mahal kerana ia adalah tulen daripada tahi musang dan tidak dicampur dengan kopi lain sebagaimana yang dijual di Jakarta atau di tempat lain.

Rupa-rupanya tahi musang yang menjadi ukuran keenakan dan ketulenan Kopi Luak.

Bagaimanapun bagi penulis kopi yang dibawa oleh pembaca Utusan Malaysia iaitu Pakcik Nordin dari Baling, Kedah ketika bertandang ke rumah penulis di Jakarta, jauh lebih enak.

Bukan kerana ia percuma, tetapi kerana ia memenuhi cita rasa penulis yang dari kecil telah biasa dengan kopi dari Kedah.

Pada pandangan penulis ‘Kopi Kedah’ mempunyai potensi yang lebih besar jika dipromosi atau dijadikan satu jenama dan diangkat ke peringkat antarabangsa.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket