Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

PKM masih terus berjuang

Saya mengingati upacara menandatangani perjanjian damai antara PKM (Parti Komunis Malaya) dengan kerajaan Malaysia dan Thailand pada 2 Disember 1989 sebagai suatu peristiwa bersejarah yang melucukan bagi penamatan suatu perjuangan yang cuba digambarkan sebagai patriotik tetapi tidak sedemikian pada pandangan kebanyakan rakyat.
Apabila upacara penandatanganan itu bermula berpuluh jurugambar akhbar yang mahu menangkap peristiwa bersejarah itu telah melindungi semua tetamu di kerusi barisan depan dan beberapa orang di antara mereka yang ingin mendapat sudut yang lebih baik telah menaiki pasu-pasu bunga dan menyebabkan mereka jatuh tergolek disana-sini bila pasu tempat mereka berpijak pecah menjadikan suasana hingar-bingar dengan bunyi pecahan dan ketawa.
Saya yang meliputi peristiwa itu bersama ramai lagi wartawan tidak dapat menahan ketawa menyaksikan kejadian ini yang sewajarnya berlaku dalam suasana penuh hormat dan takzim tetapi mungkin ini sesuai dengan perasaan rakyat diseluruh negara yang tidak menerima ini sebagai suatu upacara bermaruah dan terhormat kerana hakikat sebenarnya adalah penyerahan diri secara beramai anggota PKM bersama dengan keruntuhan komunisme di seluruh dunia.
Kira kira sembilan tahun sebelum penandatanganan perjanjian itu Pengerusi PKM, Musa Ahmad telahpun secara sulit menyerah diri kepada kerajaan Malaysia kerana beliau berpendapat tidak perlu perjuangan diteruskan. Ini kerana kerajaan Malaysia yang merdeka telah membawa banyak perubahan kepada kehidupan rakyat.
Beliau menyatakan demikian dalam suatu interviu eksklusif dengan wartawan Utusan Malaysia, Chamil Wariya beberapa tahun selepas beliau kembali ke tanah air dalam tahun 1980.
Shamsiah Fakeh, anggota Regimen ke-10 PKM dalam memoirnya menyebut Musa telah menyerah diri kepada kerajaan Malaysia dan kepulangannya ke tanah air secara rahsia adalah menerusi Hong Kong dengan diaturkan oleh wakil Malaysia di sana.
Shamsiah yang ketika itu berada di China juga berniat untuk berbuat demikian tetapi berpendapat bahawa tidak ada sebab untuk "menyerah diri" kerana dia tidak bermusuh dengan kerajaan Barisan Nasional.
Bagaimanapun ketika revolusi besar kebudayaan China, Shamsiah telah dipecat daripada PKM, ditahan dan dihukum kerja keras.
Shamsiah tidak menceritakan sebabnya pada hal sebelum itu dia telah pun ditugaskan ke Indonesia untuk menyertai Liga Pembebasan Nasional Malaya yang ditubuhkan oleh PKI (Parti Komunis Indonesia) bagi menyokong Konfrontasi terhadap Malaysia. Setelah Suharto berjaya mematahkan percubaan komunis untuk mengambilalih kuasa di Indonesia, Shamsiah ditahan dua tahun sebelum diizinkan kembali ke China pada 1967.
Dalam memoirnya, Shamsiah menyatakan bahawa ketika dia di tahan di China pada tahun 1968 , Setiausaha Agung PKM, Chin Peng berada di situ selaku Ketua Delegasi Jawatankuasa Pusat parti itu.
Chin Peng telah pulang ke China sejak Jun 1961 untuk menjalankan arahan dan memberikan bantuan kepada PKM sejajar dengan strategi politik dan ketenteraan Beijing.
Shamsiah mencatit beliau dihadapkan ke Dewan Mahkamah PKM dengan "Tangan kami diikat, ditempeleng, dipaksa membongkok dan mengaku salah. Tukang pukulnya ialah Barisan Pemuda PKM iaitu Liga Pemuda Parti Komunis Malaya."
"Ini semua berlaku di hadapan Chin Ping" katanya.
Abdullah C.D yang mengantikan Musa sebagai Pengerusi PKM dan juga seorang lagi pemimpin penting PKM Rashid Maidin tidak pernah menyatakan simpati atau mengutuk penyeksaan terhadap Shamsiah, sebaliknya menampakkan comradeship mereka dengan Chin Peng. Mereka menghina dan mencela Musa dan Shamsiah.
perjuangan
Musa dan isterinya Zainab disifatkan sebagai pengkhianat kepada perjuangan revolusi PKM.
Wartawan Utusan Normala Hamzah dan rakannya Rosli Azmi yang mengujungi Rashid Maidin di Yaha, salah sebuah perkampongan bekas bekas gerila PKM di sempadan Thai Malaysia pada tahun 2001, telah diberitahu oleh Rashid "Sekiranya Shamsiah dan suaminya datang ke rumah saya dan masuk dari pintu depan, saya akan keluar dari pintu belakang." Adalah tidak jelas mengapa mereka juga meanggap Shamsiah sebagai orang yang tidak diingini.
Sementara itu Mokhtar Mahmod Baginda yang menjadi "ejen rahsia" kerajaan yang disebutkan dalam rencana saya minggu lalu memberitahu bahawa apabila beliau memaklumkan kepada kakaknya Siti Norkiah, anggota Regimen ke-10 tentang kematian adiknya Zainab isteri kepada Musa pada awal tahun 1990 , beliau tidak mengambil berat, sebaliknya menunjukkan sikap acuh tak acuh.
Abdullah C.D yang menyertai PKM bersama Musa dan Wahi Anuar sejak tahun 1948 untuk menentang British telah pun menampakkan prasangka buruk terhadap Musa dan Wahi dari awal perjuangan. Ini kerana Musa banyak kali melarikan diri daripada bertempur dengan tentera musuh (Maksudnya tentera dan polis Malaya).
Dalam bukunya Perang Anti British dan Perdamaian, Abdullah C.D banyak menyebutkan Wahi dan Musa berkomplot, temberang, berbohong di dalam beberapa pertempuran.
Beliau menyebutkan peristiwa pertempuran di Padang Piul Pahang di mana Wahi dan Musa tidak mengarahkan kawan-kawan melakukan penentangan sebaliknya dengan gopoh gapah memerintah supaya kawan-kawan berundur apabila mendengar musuh melaungkan "Jangan tembak, orang sendiri".
Dalam bukunya juga jelas menunjukkan bahawa Abdullah C.D. adalah orang paling gigih untuk menentang dan membunuh tentera kerajaan sebelum dan selepas merdeka. Selepas merdeka beliau membuat penyusunan semula Regimen ke-10 dan memindahkannya ke Sukhirin di sempadan Thai-Malaysia pada tahun 1977 untuk mengatur strategi baru dan menambah anggota baru.
Walaupun hubungan diplomatik antara Malaysia dan China telah diwujudkan pada tahun 1974 tetapi republik itu masih terus memberikan bantuan kepada PKM.
Tunku Abdul Rahman melihat penerusan perjuangan PKM selepas merdeka adalah bertujuan untuk menggantikan kerajaan yang dipilih oleh rakyat dengan penjajahan China
Maka itu, walaupun pada mulanya Tunku tidak mahu menerima penyertaan Singapura dalam Malaysia kerana populasi orang Cina yang besar tetapi akhirnya beliau melihat bahaya komunis lebih besar dengan potensi Singapura menjadi pangkalan seperti Cuba kepada Amerika Syarikat bagi menggugat Malaysia dari selatan.
Ini disebutkan oleh seorang wartawan Singapura Anthony Oei bukunya What If There Had Been No Lee Kuan Yew.
Buku The Communist Party Of Malaya The Inside Story yang ditulis oleh bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas (Operasi) SACP Aloysius Chin jelas menunjukan PKM bersifat perkauman China berasaskan kepada Chin Peng memberitahu suatu mesyuarat jawatankuasa Pusat PKM di Beijing pada akhir 1963 bahawa sokongan PKM kepada Konfrontasi Indonesia hanya sebagai "janji mulut" sahaja (lip service) kepada Parti Komunis Indonesia (PKI) dan juga kerana menghormati permintaan Menteri Luar Indonesia Subandrio yang juga anggota PKI.
"Sebenarnya PKM tidak setuju dengan kempen Ganyang Malaysia yang dianjurkan oleh Indonesia kerana kejayaannya akan membawa kepada kemungkinan meningkat pengaruh PKI di Malaya dan besar kemungkinan PKM (yang di kuasai oleh kaum Cina) akan dikuasai oleh PKI (muka 115).
Buku ini juga menyebut PKM masa itu berkeyakinan masalah kurang sokongan dari orang Melayu dan India adalah sementara yang kelak akan dapat diatasi dengan bertambahnya populasi orang Cina di Malaya yang akan meluaskan lagi sokongan kepada PKM.
kelahiran
Keyakinan ini berasaskan kepada kepada fakta bahawa kadar kelahiran di kalangan orang Cina lebih tinggi dari orang Melayu pada masa itu. Malah, dengan bersatunya Malaya dan Singapura maka dalam jangka masa tertentu orang Cina akan mengambil tempat orang Melayu sebagai bangsa yang dominan dan ini akan menghasilkan bertambah meluasnya pengaruh PKM ( Aloysius Chin muka 67)".
Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew juga takut dengan pelampau Cina yang menjadi tulang belakang kekuatan PKM di Singapura. Fakta inilah mendorongkan Kuan Yew melumpuhkan pusat pengembangan kebudayaan China yang berasaskan kepada Bahasa China di Singapura.
Beliu menghapuskan semua sekolah China dengan menukarkannya kepada bahasa pengantar Inggeris dan beliau juga memaksa Universiti Nanyang yang merupakan simbol kepada bahasa, kebudayaan dan pelajaran China bergabung dengan Universiti Nasional Singapura yang menggunakan Bahasa Inggeris.
Walaupun tindakannya ini menghadapi tentangan dari pelajar Universiti Nanyang dan Kolej Ngee Ann dalam tahun 1966 tetapi Kuan Yew bertegas untuk tidak membenarkan sesiapa juga mengeksploitasi isu bahasa Cina menjadi isu politik dan ini mematikan percubaan untuk mengangkat taraf bahasa China (lihat From Third World to First memoir of Lee Kuan Yew bab Many Tongue, One Language)
Persetujuan Tunku untuk menerima penyertaan Singapura dalam Malaysia adalah didorongkan untuk menyelamatkan Singapura dari jatuh ke tangan komunis dan apabila Singapura disingkirkan dari Malaysia, Tunku tidak lagi mempunyai kebimbangan ini kerana Singapura telah pun berada di tangan yang selamat. Hingga hari ini Singapura langsung tidak memberikan "muka" kepada bekas PKM untuk menjijak bumi Singapura.
Sementara Malaysia heboh dengan kontroversi sokongan dan bantahan untuk kepulangan semula Setiausaha Agung PKM Chin Peng tetapi ramai yang tidak tahu bahawa Kuan Yew sehingga kini tidak membenarkan seorang anggota PKM yang pernah menjadi pembantu khasnya yang diketahui ramai sebagai anak emasnya untuk masuk ke Singapura bagi menemui keluarganya.
Beliau ialah Chan Sun Wing bekas wartawan Sin Pao ( sebuah akhbar Cina di Singapura yang telah ditutup) yang telah lari dari tangkapan polis ke Indonesia pada tahun 1963 dan kemudiannya menyertai perjuangan PKM di hutan sempadan Malaysia Thailand.
Setelah penandatanganan Perjanjian Perdamaian PKM dengan Malaysia dan Thailand, Sun Wing menetap di Ban Lang, sebuah perkampongan bekas anggota PKM di sempadan Malaysia Thai. Dia masih mempunyai seorang adik lelaki dan tiga perempuan di Singapura yang hanya dapat ditemuinya di Johor Baharu. Sun Wing yang sudah berusia lebih 70 tahun masih tidak dibenarkan masuk ke Singapura.
Ramai lagi bekas gerila PKM yang berkampong di tiga buah kampung yang dikhaskan untuk mereka disempadan Malaysia Thailand iaitu di Betong, Sikhirin dan Yaha.
Penandatanganan perjanjian damai ini telah dimudahkan sekalipun cuba dipersukarkan dengan berbagai tuntutan yang mustahil untuk di setujui oleh kerajaan Malaysia. Dengan kebijaksanaan Ketua Pengarah Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia masa itu Tan Sri Rahim Noor yang dapat memenuhi keegoan PKM dalam soal pengiktirafan terhadap perjuangan bersenjata mereka untuk kemerdekaan negara.
Dalam hal ini, Tan Sri Rahim berkata" biarlah ahli sejarah memberikan penilaiannnya,pihak kerajaan tidak akan menghalang.
Maka itu sekarang selain dari Chin Peng, pemimpin pemimpin Melayu Regimen ke-10 PKM iaitu Rashid Maidin, Abdullah C.D. Abu Samah, Shamsiah Fakeh dan Ibrahim Chik telah menulis memoir masing masing untuk menjadi bahan bagi hukuman sejarah
Ini adalah perjuangan PKM yang belum selesai.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket