Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Azam alam sekitar, ekonomi 2010

TIRAI 2009 sudah hampir akan berlabuh. Tiga hari lagi, semua negara dan penduduk dunia akan menempuh tahun baru dengan azam dan tekad baru untuk membina masa depan dunia yang lebih baik.
Sepanjang setahun ini, pelbagai peristiwa telah berlaku mewarnai tahun 2009, bermula dengan peristiwa serangan besar-besaran tentera zionis Israel ke atas bumi Gaza pada 27 Disember 2008 yang berlarutan selama 22 hari kemudian.
Sejumlah lebih 1,400 penduduk Palestin, termasuk lebih 400 kanak-kanak terkorban dalam operasi ketenteraan zionis Israel di wilayah Palestin itu.
Sejak itu, pelbagai peristiwa besar berlaku silih berganti daripada bencana alam sehingga kepada peristiwa kehidupan dan kemanusiaan yang akan terpahat dalam lipatan sejarah.
Persidangan Perubahan Iklim di Copenhagen, Denmark yang berlangsung dari 7 hingga 18 Disember lalu, boleh dianggap sebagai peristiwa besar dunia yang menjadi penutup tirai 2009.
Walaupun, persidangan itu gagal mencapai matlamat konkrit untuk mengambil tindakan ke arah menangani isu pemanasan global tetapi sekurang-kurangnya pemimpin-pemimpin dunia telah mencapai komitmen politik yang jitu untuk berusaha bersungguh-sungguh menangani gejala pelepasan gas rumah hijau yang kini mengancam dunia.
Persidangan di Copenhagen itu telah berjaya membuka mata semua pemimpin dunia termasuk Amerika Syarikat (AS) tentang seriusnya ancaman yang sedang dihadapi oleh bumi akibat pemanasan global.
Copenhagen telah berjaya membawa AS dan China, dua buah negara yang paling banyak menyumbang kepada pemanasan global untuk bertolak ansur dalam isu-isu penting berhubung tindakan-tindakan untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau terutama mengenai isu ketelusan maklumat dan data serta komitmen AS untuk menyumbang dana bagi membiayai program mengurangkan pelepasan gas rumah hijau di negara-negara membangun.
Penyertaan dan komitmen AS pada persidangan perubahan iklim di Copenhagen itu merupakan isyarat yang positif ke arah usaha dunia bagi menyelamatkan bumi daripada mengalami mala petaka akibat pemanasan global setelah AS bertindak memulaukan Persidangan mengenai Bumi di Rio, dan menolak menyertai Protokol Kyoto 1997.
Isu mengenai iklim dunia merupakan topik yang sangat penting ketika ini, setelah dunia mula mengalami kesan daripada perubahan iklim.
Banyak bencana alam seperti taufan Ketsana dan Parma di Filipina yang membawa banjir besar berlaku pada tahun ini yang meragut beribu-ribu nyawa berpunca daripada perubahan iklim, selain ancaman glasier cair dan bongkah ais di Antartika dan Artik pecah mencetuskan kebimbangan akan menyumbang kepada peningkatan paras air laut.
Tahun 2010 diharap akan membawa sinar baru bagi dunia dengan azam baru ke arah mengambil tindakan serius bagi menangani isu alam sekitar, pemanasan global dan perubahan iklim.
2010 juga diharap akan membawa kemakmuran ekonomi setelah dunia masih dibelenggu kemelesetan ekonomi global, selain membawa perdamaian di bumi Palestin.
   

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket